Belföld

Demszky: együtt kell működni az Alstommal

Még hat hónapig kötelező együttműködnie a BKV-nak és az Alstom cégnek abban, hogy az Alstom megszerezze a 2-es metró szerelvényeihez a hatósági engedélyt a felek által megkötött szerződés szerint - közölte Demszky Gábor főpolgármester újságírókkal hétfőn egy budapesti eseményen.

A bizonytalanság a kérdésben most az, hogy az Alstom él-e fellebbezési jogával. Demszky Gábor elmondta: a főváros területfejlesztési és gazdasági bizottsága augusztus 16-án tárgyal az ügyről és várhatóan az augusztus 26-i rendes közgyűlés naprendjére kerülhet egy, a megoldást szolgáló előterjesztés.

A 4-es metró szerelvényeinek szállításával kapcsolatban még több hónap áll rendelkezésre, hogy elkerülje a főváros az európai uniós pénzek visszafizetésének veszélyét – tette hozzá a főpolgármester.

Demszky Gábor hangsúlyozta, hogy a főváros a pénzénél marad. A már kifizetett részleteket ugyanis bankok garantálták, így ez nem vitaalap, azt a bankok fizetik meg. Ugyanez vonatkozik arra a 15 millió euróra is, ami a jólteljesítési garancia volt a szerződés szerint. Mint mondta, a fővárosi közgyűlés elé csak olyan előterjesztés kerül, amelyet az ellenzék is támogathat. “Nem akarok olyan megoldást, ami hosszú távú kötelezettséget róna a következő önkormányzatra” – fűzte hosszá.

Demszky Gábor szerint az Alstom rossz úton járt akkor, amikor nem vette komolyan azt, hogy vagy derogációt – mentességet – kér a magyar szabványok alól, vagy a magyar szabványoknak megfelelően gyártja le a metrószerelvények fékrendszerét. Európa számos országában kért erre derogációt a francia gyártó – jegyezte meg a főpolgármester, aki megjegyezte: “a francia nagykövetnél kellett közbenjárnom az ügyben”. Az más kérdés, hogy elavultak-e a szabványaink, azok mikor, milyen termékre készültek – fűzte hozzá az orosz metrószerelvényekre utalva a főpolgármester. Az Alstom metrókocsijai közlekedésbiztonsági szempontból megfelelőek – válaszolta újságírói kérdésre Demszky Gábor.

A BKV egyik legnagyobb szakszervezete szerint az Alstom metrókocsijai kisebb módosításokkal megkaphatnák a típusengedélyt és ezzel több milliárd forint kiadástól mentesítenék a közlekedési vállalatot. Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetség elnöke hétfőn azt mondta: a fékrendszert nagyon egyszerű módosítással a magyar jogszabályoknak is megfelelővé lehet tenni. Kifejtette: a magyar szabvány szerint két, egymástól teljesen független fékberendezésnek kell lennie a vonatokon. Bár az Alstom szerelvényein a két rendszernek vannak közös alkatrészei, nagyon kicsi módosítással ez a probléma orvosolható lenne.

Ha ezt az Alstom meglépné, akkor a BKV-nak nem kellene 3,5 milliárd forintot a régi, Ev típusú orosz metrószerelvények felújítására költenie és a Siemens-szel sem kellene a szerződéseket módosíttatni. Hozzáfűzte: a német cég az Alstom szerelvényeihez készítette el a biztosító berendezést, ha másik gyártótól vásárolnának járműveket, akkor a rendszert újra kellene tervezni.

A legköltséghatékonyabb az lenne, ha a BKV, az Alstom és a hatóság leülne egy asztalhoz tárgyalni, hogy a járművökön mit, hogyan módosítsanak úgy, hogy a magyar szabályoknak is megfeleljenek. Ha felmondaná a BKV az Alstommal kötött szerződést, akkor hosszú pereskedés kezdődhet, amelynek a végkimenetele bizonytalan – mondta Gulyás Attila.
Hozzátette: az Alstom járműveire már a szakembereket is kiképezték és a létszámot is átstrukturálták. Ha másik gyártótól vesznek szerelvényeket, akkor az embereket újra ki kell képezni, le kell vizsgáztatni, aminek jelentős költségei vannak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik