Belföld

Bevasalja a kormány az FHB-n az állami tőke díját

Az FHB Jelzálogbanknak meg kell fizetnie az állami tőke használatának díját. Ennek jogi alapját a kormány a Stabilitási törvény módosításával kívánja megteremteni. Az állami szerepvállalás egy évre számítva több mint 3 milliárd forintjába kerül a banknak.

A kormány módosítani kívánja a Stabilitási törvényt annak érdekében, hogy hozzájusson annak a 30 milliárd forintnak a használati díjához, amit tavaly tőkeemelés formájában bocsátott a bank rendelkezésére. Miután ugyanis az FHB még az osztalékról döntő közgyűlés előtt visszavásárolta a részvényeket, az osztalékban meghatározott használati díj beszedése ellehetetlenült.

Az erre vonatkozó javaslatot az egyes gazdasági és pénzügyi tárgyú törvények megalkotásáról, illetve módosításáról szóló törvénycsomag részeként nyújtotta be a nemzetgazdasági miniszter a parlamentnek.

Az állam 2009 tavaszán hajtott végre névértéken 4,615 milliárd, árfolyamértéken 30 milliárd forintos tőkeemelést az FHB-ban. A tőkeemeléshez a jogi keretet a 2008 decemberében elfogadott Stabilizációs törvény biztosította. Az állami szerepvállalás a válság közepette egyfajta bizalomerősítő lépés volt, azt a célt szolgálta, hogy az FHB, amely mögött nem állt nagy nemzetközi szakmai befektető, ne kerüljön versenyhátrányba a hazai piacon.

A tőkeemelésre 100 forint névértékű különleges osztalékelsőbbséget biztosító “C” sorozatú részvények, valamint 1 darab 100 forint névértékű, különleges vétójogot biztosító “D” sorozatú szavazatelsőbbségi részvény kibocsátásával került sor 650 forintos kibocsátási árfolyamon.

Az államot a különleges osztalékelsőbbségi részvények után a kibocsátási érték átlagosan 10,49 – a névértékre vetítve 68,2 – százaléka illette meg osztalékként. A különleges vétójogot biztosító részvény a magyar államnak vétójogot biztosított a közgyűlés osztalékfizetésről határozó és a háromnegyedes szótöbbséggel meghozandó döntéseivel szemben. Az FHB a különleges részvényeket – a Stabilizációs törvénynek megfelelően – bármikor visszavásárolhatta, míg az állam eladási joga öt év elteltével nyílt volna meg.

A jelzálogbank igazgatósága 2010. február 19-én úgy határozott, hogy él a visszavásárlási lehetőséggel, és a “C” sorozatú részvények teljes mennyiségét visszaváltja az államtól. Az FHB a visszavásárlást azzal indokolta, hogy a külső tényezők már nem indokolják az állami tőke jelenlétét.

A különleges osztalékelsőbbségi részvények visszaváltási értéke az állammal kötött megállapodásban foglaltak értelmében azonos volt a kibocsátási értékkel, azaz 30 milliárd forint. A bank az összeget február 19-én kifizette, és március 22-én a részvénytranszfer is megtörtént.

A különleges osztalékelsőbbségi részvények visszavásárlásával megszűntek a “D” sorozatú különleges vétójogot biztosító részvény által megtestesített jogok, a különleges részvényeket a banknak az alaptőke egyidejű leszállítása mellett kötelezően be kellett vonnia.

Miután a részvényvisszavásárlásra még az osztalékfizetésről döntő közgyűlés előtt sor került, az állam elveszítette a különleges részvényekhez – így az osztalékhoz – fűződő jogait. (Az FHB részvényesei egyébként 2009-re nem szavaztak meg osztalékot.)

Ez egyes vélemények szerint azért fordulhatott elő, mert a szerződés megkötésekor nem számoltak a részvények öt éven belüli visszavásárlásával. A tőkehasználat díjának elengedése azonban tiltott támogatásnak minősülne – az EU-ban mindenhol nagyon szigorú feltételekhez kötötték a hitelintézetek megsegítését -, ezért rendezni kellett a dolgot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik