Belföld

Átadták az M6-ost

Mától használható a Budapestet Péccsel összekötő új autópálya. A Nemzeti Közlekedési Hatóság megadta az ideiglenes használatbavételi engedélyt az M6-os autópálya mindkét, Dunaújváros-Szekszárd és Bóly-Pécs közti szakaszára.

Korábban bizonytalan volt az átadás, mert a közlekedési hatóság számos hiányosságot tapasztalt az átadásra készülő szakaszokon. A kiadott ideiglenes engedéllyel akár több évig is jogszerűen üzemeltethető a pálya.

Átadták az M6-ost 1



Bajnai Gordon miniszterelnök és Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter helyezte jelképesen forgalomba az új pályaszakaszt. Magyarország ma csatlakozott az “ezresek klubjához”, ahhoz az elit körhöz Európában, ahol ezer kilométert meghaladó autópálya, gyorsforgalmi út működik – mondta Bajnai Gordon az autópálya fácánkerti pihenőhelyén rendezett átadási ünnepségen, az M6 Tolna Koncessziós Zrt. képviselőinek és a térség szocialista országgyűlési képviselőinek jelenlétében. A kormányfő beszédében hangsúlyozta: az új út a felzárkózás lehetőséget nyitja meg Tolna és Baranya megyének, biztosítva Kalocsa és Baja bekapcsolódását is Európa vérkeringésébe.
A beruházás 2004-ben kapott zöld utat és ez volt az első PPP-konstrukció (Public Private Partnership), vagyis az állam és a magántőke együttműködésével épülő autópálya is. Az új sztrádánk ára végül összesen 385 milliárd forintba került. Mindezt az államnak 28 év alatt kell kifizetnie, ám a díjban benne van a karbantartás is.

Az M6-os sztráda 252 kilométere hat
szakaszból áll: az M0-Érdi tető és Érdi tető-Dunaújváros közötti 7,7,
illetve 52 kilométeres szakasz, a Szekszárddal összekötő – az M8-as és
az M9-es autóutak között ívelő – 67 kilométeres sztrádaszakaszból, a
Szekszárd-Bóly közötti szakaszból, amely 47 kilométer hosszú. Majd a
Bólyt az országhatárral összekötő szakaszból, amely 23 kilométer és
végül a 6. szakasz, amely Pécs bekötését szolgálja Bóly és Szentlőrinc
között, hossza 55 kilométer.

A gyorsforgalmi út sok szempontból érdekesebb az átlagnál. Mostantól például völgyhíd után már autópálya-alagútja is van hazánknak. Ugyancsak itt valósult meg az első hazai háromszintű pályakereszteződés, és először ezen lehet városi autópálya-szakaszon autózni. Üzemeltetési szempontból ugyancsak rekordgyanús, hogy ezen a korántsem rekordhosszúságú kétszázötven kilométeren, négy külön autópálya-üzemeltető kénytelen osztozni. A négy társaság az Állami Autópályakezelő Zrt. (az M0-ás, az M6-os közös szakaszát), az M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt. (az Érd-Dunaújváros szakaszt), az M6 Tolna Autópálya Kft. a Dunaújváros és Szekszárd városát összekötő részt, a Mecsek Autópálya Koncessziós Kft. pedig a Szekszárd-Pécs szakaszt „birtokolja” majd.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik