Belföld

Kiteregetik a pártok szennyesét

Elkezdték követni a pártok kampányszámláit a civil önkéntesek és a kampányszakértők. Azt, hogy ki, mennyit költ, bárki végigkövetheti a www.kepmutatas.hu-n. Kiderült, hogy már most 100 millió forint fölött járnak a pártok, noha hivatalosan még nem is kampányolnak.

Benyújtják a virtuális kampányszámlát

Transparency International Magyarország (TI), a Freedom House Europe (FH) és az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet (EKI) közösen figyelik és dokumentálják, hogy a pártok mennyit és mire költenek. A projekthez létrehozott www.kepmutatas.hu honlapon, virtuális kampányszámlán pedig ezt bárki követheti.

A törvény ad kiskaput

Az akcióval azt szeretnék demonstrálni, hogy muszáj változtatni a párt- és kampányfinanszírozási törvényen, ami 1997 óta érvényes. Ezt az elmúlt években szakmai szervezetek, sőt, maguk a pártok is többször megfogalmazták, mivel a választási kampányt átláthatatlanná teszi.

Nyílt titok az is, hogy ilyenkor a pártok kiadásai az engedélyezett 386 millió forint többszörösére – egyes becslések szerint a tízszeresére – rúgnak, viszont ezt nem tükrözik az Állami Számvevőszékhez leadott pénzügyi jelentések.

„Fontos szembesíteni a pártokat azzal, hogy az általuk folytatott képmutató kampányfinanszírozási gyakorlat nem folytatható tovább. Erre a szembesítésre nincs jobb eszköz” – mondta Alexa Noémi, a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója.

Mennyibe kerül a projekt?

Molnár Bálint a Freedom House Europe igazgatója pedig elárulta, hogy ők milyen forrásból dolgoznak: „Részben olyan nyíltan elérhető adatbázisokból dolgozunk, amelyekből a pártok fizetett hirdetéseinek mennyiségére lehet következtetni. Igyekszünk számos más olyan kampányelemet is beárazni, amelyekkel kapcsolatban nem sok információ áll rendelkezésre. Ilyenek például a különböző méretű rendezvények, a több ezer, akár több tízezer embert megmozgató nagygyűlésektől a néhány tucat embert vonzó lakossági fórumokig, a nyomtatott kampányanyagok, a telefonos és sms-es választói megkeresések, a kampány során nagy gyakorisággal készülő belső használatú közvélemény kutatások, és számos más olyan kiadás, amelyek nélkül ma már modern kampány nem képzelhető el, és amelyek költségeiről a pártok jelentéseikben mélyen hallgatnak.”

Kiteregetik a pártok szennyesét 1

Ajánlott videó

Olvasói sztorik