Benyújtják a virtuális kampányszámlát
Transparency International Magyarország (TI), a Freedom House Europe (FH) és az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet (EKI) közösen figyelik és dokumentálják, hogy a pártok mennyit és mire költenek. A projekthez létrehozott www.kepmutatas.hu honlapon, virtuális kampányszámlán pedig ezt bárki követheti.
A törvény ad kiskaput
Az akcióval azt szeretnék demonstrálni, hogy muszáj változtatni a párt- és kampányfinanszírozási törvényen, ami 1997 óta érvényes. Ezt az elmúlt években szakmai szervezetek, sőt, maguk a pártok is többször megfogalmazták, mivel a választási kampányt átláthatatlanná teszi.
Nyílt titok az is, hogy ilyenkor a pártok kiadásai az engedélyezett 386 millió forint többszörösére – egyes becslések szerint a tízszeresére – rúgnak, viszont ezt nem tükrözik az Állami Számvevőszékhez leadott pénzügyi jelentések.
„Fontos szembesíteni a pártokat azzal, hogy az általuk folytatott képmutató kampányfinanszírozási gyakorlat nem folytatható tovább. Erre a szembesítésre nincs jobb eszköz” – mondta Alexa Noémi, a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója.
Mennyibe kerül a projekt?
Molnár Bálint a Freedom House Europe igazgatója pedig elárulta, hogy ők milyen forrásból dolgoznak: „Részben olyan nyíltan elérhető adatbázisokból dolgozunk, amelyekből a pártok fizetett hirdetéseinek mennyiségére lehet következtetni. Igyekszünk számos más olyan kampányelemet is beárazni, amelyekkel kapcsolatban nem sok információ áll rendelkezésre. Ilyenek például a különböző méretű rendezvények, a több ezer, akár több tízezer embert megmozgató nagygyűlésektől a néhány tucat embert vonzó lakossági fórumokig, a nyomtatott kampányanyagok, a telefonos és sms-es választói megkeresések, a kampány során nagy gyakorisággal készülő belső használatú közvélemény kutatások, és számos más olyan kiadás, amelyek nélkül ma már modern kampány nem képzelhető el, és amelyek költségeiről a pártok jelentéseikben mélyen hallgatnak.”