Belföld

Mégsem jönnek az új metrókocsik?

Rákényszerülhet a BKV, hogy felmondja az Alstommal kötött szerződését és ráterhelje valamennyi többletköltségét, miután a gyártó a mai napig nem szerezte meg a 2-es metró vonalára gyártott Metropolis szerelvény végleges típusengedélyét – áll a közlekedési vállalat közleményében.

A szerelvényeknek már hónapok óta utasokat kellene szállítaniuk, de – noha a tesztek során felszínre került műszaki hibákat az Alstom kijavította – még mindig nem teljes az engedélykérő dokumentáció – írják.

A szerződésbontás egyik félnek sem jelent kedvező alternatívát, hiszen az Alstom menetközben saját felelősségére legyártotta valamennyi szerelvényét, a BKV pedig nem sokáig hagyhatja már forgalomban régi orosz járműveit. A tárgyalások tovább folynak, a „türelem véghatárideje” június vége.

A járművek gyártásához és üzembe helyezéséhez szükséges hatósági engedélyek megszerzése az Alstom szerződéses kötelezettsége. A megállapodás értelmében a BKV-nak joga van felmondani a szerződést, ha az Alstom nem szállítja le határidőre a járműveket, és az ebből adódó többletköltségeket a gyártó köteles megtéríteni.

A BKV-nak harmadik fél, a vezérlőrendszert építő Siemens felé is van kötelezettsége, amelynek, ha nem tud eleget tenni, kénytelen lesz a Siemens felé kötbért fizetni. A BKV felhívta az Alstom figyelmét, hogy a Siemens által a BKV felé esetlegesen érvényesített kötbért polgári peres eljárásban kívánja továbbhárítani felé. Közölték: amennyiben az Alstom 2010. június végéig sem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt, a BKV lehívja a bankgaranciákat, azaz visszavonja az előleget, továbbá valószínűleg kénytelen lesz a szerződést felmondani. Egy esetleges szerződésbontás azonban egyik fél számára sem jó alternatíva, ezért a tárgyalások – a még hátralévő tesztekkel párhuzamosan – tovább folytatódnak.

22 szerelvény, 215 millió euróért

A BKV Zrt. 2006 májusában kötött szerződést az Alstommal metró járművek gyártására és szállítására mintegy 215 millió euró összegben. A szerződés értelmében a 2-es metró vonalára összesen 22, egyenként öt kocsiból álló, vezetőfülkés, az új 4-es metróvonalra pedig 15 darab, egyenként négy kocsiból álló, vezetőfülke nélküli járműnek kell érkeznie. A szerződéses csomag lényegi eleme, hogy a járművek garanciális időszaka 3 év és erre az időszakra aláíródott még egy-egy karbantartási szerződés is, valamint a 4-es vonal második szakaszára érvényben van 7 darab ún. opciós járműre vásárlási jog is. A szerződés feltételei szerint eddig a szerződéses összeg fele került előlegként kifizetésre, melynek ellenében az Alstom ugyanezen összeggel feltétel nélkül lehívható bankgaranciákat állított. Az „előleg visszafizetési bankgaranciákon” túl az Alstom a szerződéses ár 10 százlékának megfelelő „teljesítési biztosítékot” állított ki, amely kártérítés címén fizethető ki a BKV-nak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik