Belföld

Nagyot bukhat a Class és a Neo

A kamionosok és taxisok túl vannak az első sokkon. A Slágert váltó Neo FM-en például nem szól a Szállj el kismadár, és Demjén Rózsi Szerelemvonatára se lehet a kormányt verni. Van viszont John Mayer, Feist és Black Eyed Peas. A Danubius helyén indult Class FM már közel sem ennyire bevállalós, de ott is elkezdődött a népnevelés. A nagy kérdés, hogy sikerül-e átformálni az oly sokat bírált magyar közízlést.

Az ország negyedik legnagyobb városában, Szegeden a közelmúltban készült el a leghallgatottabb rádió zenei felmérése. A Rádió 88 stábja igencsak meglepődhetett, amikor kiderült, hogy a Dél-Alföld központjában és környékén nem igazán szeretik a magyar zenét, legalábbis nagy mennyiségben biztos nem. A tesztek azt mutatták, hogy a hallgatók inkább a nagy nemzetközi slágerek rajongói.

Ez persze nem jelenti azt, hogy nincs jó magyar zene, de ez a teszt is bizonyítja, hogy a rádiók miért nem pakolják tele az órát ismert és kevésbé ismert hazai előadókkal.

Kockázatos vállalkozás

A két nagy országos rádió némileg változtathat ezen a helyzeten, ők ugyanis vállalták, hogy a műsoridejük 35 százalékában magyar előadók dalai dübörögnek majd. Ez durván 3-5 számot jelent óránként, és mivel a tapasztalatok szerint alig kétszáz olyan dal van, amelyet a magyar hallgató szeret, esetleg elvisel, így kénytelenek lesznek a kelleténél nagyobb rizikót vállalni.

A Class FM stúdiójában Csiszár Jenő (fotó:MTI)

A Class FM stúdiójában Csiszár Jenő (fotó:MTI)

A kísérletezés igencsak merész vállalkozás egy olyan piacon, ahol évről évre csökken a rádióhallgatók száma, de nem lehetetlen – mondta több zenei szerkesztő is az FN.hu-nak.

Abban mindenki egyetértett, hogy az együttesek karrierjére biztosan jó hatással lesz a Neo és a Class, de ennek esetleg az lehet az ára, hogy nem lesz olyan népszerű a két új adó, mint elődeik.

A hallgató ugyanis az állandóságot és a kiszámíthatóságot szereti, aki pedig markáns változással próbál előretörni, könnyen a sor végén találhatja magát. Jó példa erre a Petőfi, amely az átalakulás óta a legtöbb nagyvárosban egyedi zenei stílusával nem tud 10 százaléknál többet elérni, miközben a helyi adók 30-40 százalékos kedveltségi mutatókkal rendelkeznek.

A szakma fülel és kivár

Az országban működő csaknem 200 rádió program és zenei igazgatója valószínűleg a csütörtöki napot a két új rádió monitorozásával töltötte. A kíváncsiság mellett próbálták megfejteni, hogy mi miért szól.

Gál István, aki a Rádió Eger zenei arculatáért felel azt mondja, ha zenei fronton ez marad, mint amit most hallunk, akkor nincs mitől tartaniuk a rádióknak.

Sláger a neten

A szerda éjfélkor megszűnt Sláger Rádió jobb híján az interneten folytatja tovább. Az első webes nap minden várakozást felülmúlt. A rádiót több mint százezren hallgatták folyamatosan. A rádió vezetése várhatóan még a héten bejelenti, hogy az egyik budapesti frekvencián folytatja tovább. Úgy tudjuk a Roxy lesz a befutó.

A Sláger és Danubius által nyújtott repertoár hiánya egyébként már az első napon éreztette hatását. A Juventus rádió webes hallgatottsága például 20-30 százalékkal nőtt egyik napról a másikra.

Ez az adó sarkosan fogalmazva nagyjából a Sláger és a Danubius ötvözete, így a majdnem országos rádió úgy tűnik, hogy a legnagyobb nyertese lehet a váltásnak.

A legnagyobb vesztes díjára pedig jó eséllyel pályázhat a Petőfi, amelynek hallgatóit a Neo FM viheti el.

Egyeztet a Neo FM stúdiójában Hegyi György és Kádár Tamás (Fotó:MTI)

Egyeztet a Neo FM stúdiójában Hegyi György és Kádár Tamás (Fotó:MTI)


Szegeden sem tartanak attól, hogy az újdonság varázsa elszippantaná a már működő rádiók törzsközönségét. A jövőre 20 éves Rádió88 programigazgatója szerint sokan a megszokott és bevált dalokat keresik majd, így a Danubius és Sláger hallgatóinak nagy része várhatóan továbbáll. Nacsa Norbert azonban azt mondja, új hallgatókat generálhat a két adó azok körében, akik eddig egyáltalán nem rádióztak.

A hallgatottság mindent eldönt

A Class és a Neo formátuma jelentősen eltér az eddigiektől, de Radetzky András szerint nem biztos, hogy fél év múlva is ugyanezt halljuk majd. A Helyi Rádiók Országos Egyesületének elnöke szerint a tesztfázis valószínűleg az első kutatási eredményekig tart majd.

A Danubius és a Sláger hallgatottsága a Szonda Ipsos adatai szerint országos szinten 20-25 százalék volt. Ha ezek a számok drasztikusan csökkennek az újaknál, akkor valószínűleg óvatosabban formálják majd tovább a közízlést.

Mindenesetre tény, hogy egy kereskedelmi adó működtetése kőkemény üzlet. Ahhoz, hogy jöjjön a pénz, hallgatottság kell. Az eddigi tapasztalatok szerint a váltás és a körülötte kialakult botrány rövid távon a kisebb rádiók zsebét gazdagítja, mivel az ügynökségek már most több nagy kampányt lokális szintre vittek le.

Ön szerint?

A FN.hu arról kérdezte Önöket, hogy bejön-e a két új rádió. Csütörtökön estig csaknem 2500 szavazat érkezett. A válaszadók 36 százaléka jónak ítélte meg a Neo és a Class eddigi teljesítményét, míg 46 százalékuknak nem jött be a váltás.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik