Az ország negyedik legnagyobb városában, Szegeden a közelmúltban készült el a leghallgatottabb rádió zenei felmérése. A Rádió 88 stábja igencsak meglepődhetett, amikor kiderült, hogy a Dél-Alföld központjában és környékén nem igazán szeretik a magyar zenét, legalábbis nagy mennyiségben biztos nem. A tesztek azt mutatták, hogy a hallgatók inkább a nagy nemzetközi slágerek rajongói.
Ez persze nem jelenti azt, hogy nincs jó magyar zene, de ez a teszt is bizonyítja, hogy a rádiók miért nem pakolják tele az órát ismert és kevésbé ismert hazai előadókkal.
Kockázatos vállalkozás
A két nagy országos rádió némileg változtathat ezen a helyzeten, ők ugyanis vállalták, hogy a műsoridejük 35 százalékában magyar előadók dalai dübörögnek majd. Ez durván 3-5 számot jelent óránként, és mivel a tapasztalatok szerint alig kétszáz olyan dal van, amelyet a magyar hallgató szeret, esetleg elvisel, így kénytelenek lesznek a kelleténél nagyobb rizikót vállalni.
A Class FM stúdiójában Csiszár Jenő (fotó:MTI)
A kísérletezés igencsak merész vállalkozás egy olyan piacon, ahol évről évre csökken a rádióhallgatók száma, de nem lehetetlen – mondta több zenei szerkesztő is az FN.hu-nak.
Abban mindenki egyetértett, hogy az együttesek karrierjére biztosan jó hatással lesz a Neo és a Class, de ennek esetleg az lehet az ára, hogy nem lesz olyan népszerű a két új adó, mint elődeik.
A hallgató ugyanis az állandóságot és a kiszámíthatóságot szereti, aki pedig markáns változással próbál előretörni, könnyen a sor végén találhatja magát. Jó példa erre a Petőfi, amely az átalakulás óta a legtöbb nagyvárosban egyedi zenei stílusával nem tud 10 százaléknál többet elérni, miközben a helyi adók 30-40 százalékos kedveltségi mutatókkal rendelkeznek.
A szakma fülel és kivár
Az országban működő csaknem 200 rádió program és zenei igazgatója valószínűleg a csütörtöki napot a két új rádió monitorozásával töltötte. A kíváncsiság mellett próbálták megfejteni, hogy mi miért szól.
Gál István, aki a Rádió Eger zenei arculatáért felel azt mondja, ha zenei fronton ez marad, mint amit most hallunk, akkor nincs mitől tartaniuk a rádióknak.
Sláger a neten
A szerda éjfélkor megszűnt Sláger Rádió jobb híján az interneten folytatja tovább. Az első webes nap minden várakozást felülmúlt. A rádiót több mint százezren hallgatták folyamatosan. A rádió vezetése várhatóan még a héten bejelenti, hogy az egyik budapesti frekvencián folytatja tovább. Úgy tudjuk a Roxy lesz a befutó.
A Sláger és Danubius által nyújtott repertoár hiánya egyébként már az első napon éreztette hatását. A Juventus rádió webes hallgatottsága például 20-30 százalékkal nőtt egyik napról a másikra.
Ez az adó sarkosan fogalmazva nagyjából a Sláger és a Danubius ötvözete, így a majdnem országos rádió úgy tűnik, hogy a legnagyobb nyertese lehet a váltásnak.
A legnagyobb vesztes díjára pedig jó eséllyel pályázhat a Petőfi, amelynek hallgatóit a Neo FM viheti el.
Egyeztet a Neo FM stúdiójában Hegyi György és Kádár Tamás (Fotó:MTI)
Szegeden sem tartanak attól, hogy az újdonság varázsa elszippantaná a már működő rádiók törzsközönségét. A jövőre 20 éves Rádió88 programigazgatója szerint sokan a megszokott és bevált dalokat keresik majd, így a Danubius és Sláger hallgatóinak nagy része várhatóan továbbáll. Nacsa Norbert azonban azt mondja, új hallgatókat generálhat a két adó azok körében, akik eddig egyáltalán nem rádióztak.
A hallgatottság mindent eldönt
A Class és a Neo formátuma jelentősen eltér az eddigiektől, de Radetzky András szerint nem biztos, hogy fél év múlva is ugyanezt halljuk majd. A Helyi Rádiók Országos Egyesületének elnöke szerint a tesztfázis valószínűleg az első kutatási eredményekig tart majd.
A Danubius és a Sláger hallgatottsága a Szonda Ipsos adatai szerint országos szinten 20-25 százalék volt. Ha ezek a számok drasztikusan csökkennek az újaknál, akkor valószínűleg óvatosabban formálják majd tovább a közízlést.
Mindenesetre tény, hogy egy kereskedelmi adó működtetése kőkemény üzlet. Ahhoz, hogy jöjjön a pénz, hallgatottság kell. Az eddigi tapasztalatok szerint a váltás és a körülötte kialakult botrány rövid távon a kisebb rádiók zsebét gazdagítja, mivel az ügynökségek már most több nagy kampányt lokális szintre vittek le.
Ön szerint?
A FN.hu arról kérdezte Önöket, hogy bejön-e a két új rádió. Csütörtökön estig csaknem 2500 szavazat érkezett. A válaszadók 36 százaléka jónak ítélte meg a Neo és a Class eddigi teljesítményét, míg 46 százalékuknak nem jött be a váltás.