Belföld

Válságban is jól fut az autókölcsönzés

Érdekes és meglepő fordulat a piacon az, ami az első 3 hónapban az autókölcsönzők helyzetét jellemzi. Az új- és használtautó-kereskedők és legfőképpen a gyárak válsága miatt azt gondolná az ember, hogy a kölcsönzés végképp nem az a jól futó üzletág.

Pedig a devizapiac ingadozásaitól megtisztítva még jobban is fut az üzlet, legalábbis az egyik legnagyobb fővárosi autókölcsönzéssel foglalkozó cégnél magasabb az árbevétel, mint a tavalyi hasonló időszakban, csak közben a forint 20 százalékos árfolyamveszteséget szenvedett el. Ezért az összkép mégsem rózsás. Helyzetkép és interjú Wolfgang Bartesch-sel, a Fox Autorent cégvezetőjével.

Idejövet az első gondolatom az volt, hogy valószínűleg kényelmetlen kérdéseket kell feltennem, mert az autós iparágat és a hozzákapcsolódó szolgáltatásokat válságágazatként kezelik. Mennyire érintette önöket a válság? Mennyire esett vissza a tavalyi évhez képest a bevételük?

Köszönöm az aggódást, de tartjuk magunkat, sőt a tavalyi évhez képest az első hónapokban a válság és a jelentős forintgyengülés ellenére jobb árbevételt értünk el. Havonta 1 – 1,5 millió forinttal többet. A krízis előnye számunkra, hogy sokan visszaléptek a kocsihitelektől, vagy kivárnak, hogy milyen irányba alakulnak tovább a gazdasági folyamatok, ezért bármilyen meglepő, de többen bérelnek autót.

Válságban is jól fut az autókölcsönzés 1

Azt feltételeznénk , hogy most a magánemberek, de a cégek is drasztikusan megfogják a költségeket. És hát a kölcsönzés – még a megemelkedett törlesztőrészletek ellenére – sem versenyképes a hitelek havi költségeivel. Vagy tévedek?

Igen, azt kell mondjam, hogy téved. Vegyük például azt a lehetőséget, hogy valaki a legerősebb svájcifrank-árfolyam mellett 130-140 forintos franknál vett fel hitelt. A részletei azóta 20-30 ezer forinttal is megemelkedhettek. Ott van ráadásul költségként – amit sokan elfelejtenek beleszámolni – a kötelező felelősségbiztosítás, a casco, a gumicsere és nem mellesleg az amortizáció. Ha mindezeket havi lebontásban összeadjuk, akkor kijöhet akár 100 ezer forintos költség is, míg nálunk olyan 120 ezerért lehet már autót bérelni. A két összeg között már nincs olyan nagy különbség. A hitelből nagyon nehéz kiszállni, nálunk viszont, ha valaki úgy dönt, hogy nem bírja tovább vagy csak ideiglenesen szünetelteti az autóhasználatot, megteheti. Egyszerűen kifizeti az utolsó havi díjat, leadja nálunk az autót, és kész.

Azért ennek ellenére nehezen hiszem, hogy nem érintette Önöket a válság. Ha másért nem, hát a forint gyengülése miatt. A Fox Autorent is a piacról él, a kocsik megvásárlásához, cseréjéhez hitel vagy lízingszerződések kellenek, ehhez pedig devizakölcsönökre van szükség. Az árfolyamveszteség csak befolyásolta a cég bevételeit.

Nos, ez valóban így van. Olyannyira, hogy azokon az autókon, amelyekre nyáron a legerősebb forintárfolyamon kötöttünk lízingszerződést, havi 2 millió forintos veszteségünk is lehet. A 600 autós flottából jó pár ilyen kocsi van, így ezek lecserélését megpróbáljuk a lehető legtovább húzni, hogy csökkentsük az ezen elszenvedett veszteséget. Számunkra azért jó hír, hogy gyenge forintárfolyamnál is kötöttünk szerződéseket, ezért ott már keresünk a bolton.

Említette, hogy nagyobb a bevételük és a forgalom is a tavalyi évhez képest. Céges megrendelésből van több, esetleg Magyarországra látogató külföldiek bérelnek több autót?

Érdekes helyzet állt elő. Az emberek nem terveznek hosszú távra, nagyon rövid szakaszokra határozzák meg a magánemberek és a cégvezetők is a pénzügyeiket. A hitelek – főleg a forinthitelek a magas kamatok miatt – szinte teljesen befagytak, így inkább a havi vagy féléves, esetleg éves üzletek kerültek előtérbe. Ilyen az autókölcsönzés is. Ráadásul a forint értékvesztésének azért van – legalábbis számunkra – pozitív hatása is. Mivel olcsóbbak vagyunk, arra számítunk, hogy a tavaszi-nyári időszakban több külföldi jön majd Magyarországra, ezért nagyobb lehet az igény az autókölcsönzésre is.

Mindig nehéz döntés, ha a megemelkedett költségek miatt dolgozókat kell elküldeni. A Fox Autorentnél szükség volt ilyen döntésre?

Rengeteg pluszköltségünk van, és nem szeretjük a jelenlegi svájci frankkal vagy már az új kölcsönöknél az euróval szembeni forintárfolyamot, de nem bocsátottunk el senkit. Mind a 35 dolgozónkat tovább foglalkoztatjuk.

Átszervezésre sem kényszerültek?

De igen, de mindenkinek tudunk feladatot adni. A rendkívül kiszámíthatatlan devizamozgások, az iszonyatosan ingadozó piac miatt egyébként nekünk is át kellett térnünk arra, hogy nem negyedévente, hanem 2-3 hetente vizsgáljuk felül a bevételi és a kiadási terveket. Átvilágítottuk a céget, és hatékonyabb helyekre tettük át a hirdetéseinket. Az átcsoportosításoknak köszönhetően szerintem 1 év múlva a korábbinál is hatékonyabban, gazdaságosabban és átláthatóbban működik majd a Fox Autorent. Ilyen nehéz időszakban, mint a mostani, szerintem a rugalmasság nagy érték.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik