Belföld

2-3 év kéne a BKV-nak

Két-három év alatt lehetne átalakítani a főváros közlekedési cégét, ennyi idő kellene ahhoz, hogy létrehozzák a holding-rendszert - mondta Kocsis István, a BKV vezérigazgatója.

A vezérigazgató kijelentette, hogy ha a tulajdonos fővárosi önkormányzat is elfogadja a terveket, akkor már jövő évben elkezdődhet a vállalat átalakítása. Ennek egyik első lépcsője volt a szerdai kormányhatározatban említett elővárosi közlekedési vállalat, amelybe az állam valószínűleg egy cégén keresztül 30 milliárd forinttal, míg a közlekedési cég a HÉV vagyonelemeivel szállna be.

Több milliárdos megtakarítást szeretnének

Megemlítette: egyelőre nem ismert, hogy az állam 30 milliárd forintja mekkora tulajdonrészt jelent az elővárosi közlekedési vállalatban, ahhoz, hogy ez kiderüljön, vagyonértékelést kell végrehajtani.

“A holding megteremtené a tőkebevonás lehetőségét, szétválasztaná a működési és beruházási ráfordításokat, transzparenssé tenné a támogatások felhasználását és 4-5 milliárd forint megtakarítást eredményezne” – mondta a vezérigazgató.

Kocsis István szerint 2009-ben a cég legfontosabb feladatai közé tartozik a járműpark modernizációja – jelenleg 15 év a járművek átlagéletkora, pedig átlagosan 6-8 év lenne az elfogadható -, a vállalat vagyonelemeinek átvilágítása, és a humánerőforrás hatékonyság javítása.

A szakszervezeteket is bevonná

A vezérigazgató hangsúlyozta: számít arra, hogy sikerül megegyezni a szakszervezetekkel a cég átalakításáról, amelybe egyébként őket is bevonják, és a bérekről is.

A BKV idei előirányzott hiánya mintegy 18 milliárd forint, a kamatterhek pedig hatmilliárd forintot tesznek ki. A vállalat nagyon nehéz helyzetbe kerülhet a jövő évben, amikor bizonyosan problémásabb lesz hitelhez jutni, a kamatterhek pedig növekedhetnek – mondta Kocsis István.

Ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy a cég adósságállományát, amely mintegy 80 milliárd forint, valószínűleg nem sikerül leküzdenie a BKV-nak, de nem is ez a cél. A cél az, hogy a vállalat képes legyen törleszteni a hitelek kamatait.

Ezért felmerül, hogy be kell vonni olyan cégeket, amelyek együttműködnének a BKV-val – például a buszok lízingelésében -, de ehhez stabil üzemi eredmény szükséges – tette hozzá a vezérigazgató.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik