Az előzetes várakozások – a vállalhatatlanul alacsony díjairól elhíresült MÁV kiesését követően – arról szóltak, hogy idén a díjak konszolidálódására, kis mértékű emelkedésére lehet számítani.
Ezt támasztották alá azok a kutatások is melyet egyes biztosítók “vesztükre” komolyan vettek és elhitték, hogy a hazai 150 eurós átlagdíj, majd az Európai Unióshoz fog közeledni. (EU átlagdíj mintegy 250 EURO jelenleg). Ez azonban nem így történt. Összességében elmondható, hogy a díjak a tavalyinál is alacsonyabbak lettek.
A tarifák ilyen mértékű csökkenése azonban több kérdést is felvet. Úgy tűnhet egyes biztosítók nem vették komolyan sem a MÁV csődjét sem a túl alacsony díj veszélyére vonatkozó felügyeleti intelmeket. Ez azonban nem így van.
Valójában arról van szó, hogy a biztosítók egyszerűen több ügyfelet kívánnak szerezni, mint ahányat elveszítenek. Ezt pedig csak az átszerződőknek ajánlott rendkívül alacsony árakkal tudják elérni.
E mellett, azt is meg kell említeni, hogy a kötelező piac iránti megnövekedett érdeklődés mögött (ami azért valljuk be eddig sem volt alacsony) a válság által érintett biztosítók útkeresése is megtalálható. A társaságok a befektetési termékek iránti csökkenő keresletből fakadó bevételkiesésüket és a tőke- és hitelpiaci válság kapcsán általuk elszenvedett veszteségeiket is ebben az ágazatban igyekeznek pótolni, ami cáfolhatatlanul bizonyítja, hogy a kötelező még mindig jó üzlet.
Bármennyire is azt hangoztatják a társaságok, hogy az ágazat így meg úgy veszteséges, mégis évről évre egyre jobban gyilkolják egymást az ügyfelekért, miközben keresik a kiutat a kikényszerült versenyből.
Az ügyfelekért folytatott öldöklő harc mellett (amit persze bolondság lenne nem kihasználniuk az autósoknak) a háttérben egy másik harc is folyik. A kötelező kampány beszüntetésére tett kísérletek még soha nem álltak ilyen közel a sikerhez. A javaslatok szerint a jövő évtől megszűnne – a kötelező esetében jelenleg egységes dec. 31.ei évforduló – és a tarifahirdetés sem lenne kötelező. Ez persze jó lenne a biztosítóknak, akik így emelhetnék díjaikat, de semmiképpen sem lenne jó az autósoknak.
Hogy melyik álláspont kerekedik felül most még nem lehet megmondani. A piac azonban már most elmozdult egy átlagosan költséghatékonyabban működő modell felé, amit leginkább a nagy társaságok átalakításaiban, profilváltásában, fajlagos költségcsökkentéseiben érhetünk tetten.
Attól sem kell félnünk, hogy a jelenlegi rendszer és a kampány egyik napról a másikra teljesen megszűnne. A piac és az ügyféligények ugyanis már túlhaladták az üzleti érdekeket és a mára már megszokottá vált megtakarítási lehetőség, ami már nagyon hiányozna a hazai autósoknak.
További információkért kattints ide!