A körgyűrű által érintett külső kerületek önkormányzatai közül 2007-ig csak Óbuda nem tudott kompromisszumot kötni az építtető magyar állammal – olvasható a főpolgármester levelében.
Mint Demszky Gábor rámutatott, a kérdés azért vált újra aktuálissá, mert a Megyeri híd nyár végi forgalomba helyezése után a bezáruló keleti M0-ás gyűrű forgalma előreláthatóan az óbudai főútvonalakat terheli. A III. kerületi önkormányzat 1998 és 2006 között nem járult hozzá, hogy az elkerülő út a területén keresztül vezessen, a Nemzeti Autópálya Rt. által kidolgozott mind a hét nyomvonal-változatot elutasította.
Óbuda-Békásmegyer képviselő-testülete végül csak a jelenlegi önkormányzati ciklusban fogadott el egy konszenzusos nyomvonalverziót, amely a kerületen halad át – tette hozzá.
Ezt a nyomvonalat csak 2007-ben, jóval a körgyűrű többi szakasza után tárgyalhatta és fogadhatta el a Fővárosi Közgyűlés. Ezen az ülésen egyébként a teremben tartózkodó Tarlós István nem szavazott a kerület által is támogatott előterjesztésről – jegyezte meg a főpolgármester.
Tarlós István a múlt héten perrel fenyegette meg a főpolgármestert, amiért emlékeztetett az óbudai önkormányzat mulasztásaira az M0-ás északi nyomvonalának kijelölésével kapcsolatban – áll a levélben.
Tarlós: nem az én hibám
Tarlós István hangúlyozta: nem az ő hibája és nem is a III. kerületi önkormányzaté az M0-ás körgyűrű megépülésének elhúzódása. Az M0-ás híd lehajtójára és annak környezetére például már négy éve megadta az önkormányzat a tulajdonosi hozzájárulást, míg a 10-es és a 11-es út közötti sávra ezidáig még senki sem kérte azt – mondta a frakcióvezető.
Hozzátette, hogy az érintett önkormányzatoknak csak véleményezési jogköre van, amellyel az óbudai önkormányzat többször is élt. Többször kérték, hogy a nyomvonalat a kerületen kívül vezessék, mivel az túl közel húzódik – az eredeti tervek alapján – az ország legnagyobb lakótelepéhez, a békásmegyeri lakótelephez.
A tervezési hiányosságok miatt késik
Tarlós István rámutatott arra, hogy a tervezési hiányosságok miatt késik az M0-ás körgyűrű megépítése: 2004-ben például még nem volt elképzelés a 10-es és a 11-es út közötti szakaszról, 2005-ben Kóka János, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium akkori vezetője maga ismerte el hivatalos levelében az önkormányzatnak, hogy még hatástanulmány-tervek sincsenek, 2006-ben pedig nem létezett környezetvédelmi hatástanulmány sem.
A hét nyomvonal-változatról Tarlós István azt közölte, hogy azok csak műszaki megoldásváltozatok, vagyis ugyanarra a nyomvonalra vonatkozó, különböző elképzelések, így felvetik, hogy fedett vagy nyitott legyen az autópálya ezen szakasza.
A nemrégiben elfogadott nyomvonal-tervezet részben a kerületen belül, részben azon kívül halad – mondta a frakcióvezető, hozzátéve: a nyomvonal Budakalász felől kerüli meg a budakalászi barlangokat.