Tanács Róbert, a Csongrád megyei betegszállítást irányító Nüke Kft. vezetője a napilapnak elmondta: ahelyett, hogy az egekbe szökő üzemanyagárakhoz szabták volna a finanszírozást, a szaktárca saját ígéretét is megszegte.
A kialkudott 99 helyett ugyanis jelenleg 92 forintot fizettek a feladatok áprilisi teljesítéséért. Ezzel szemben most 190 forint körüli a betegszállítás önköltségi ára kilométerenként. Eközben például Szlovákiában – ahol kicsit olcsóbb az üzemanyag és alacsonyabb a munkabér – egy eurós, azaz közel 250 forintos kilométerpénzt fizetnek a betegszállításért a magánszolgáltatóknak – mondta Tanács Róbert.
Szerdán tárgyalnak
Mivel a jelenlegi helyzet tarthatatlan – több kisebb cég már eladósorba került -, a betegszállítók szerdán tárgyalnak Székely Tamás egészségügyi miniszterrel. Ennek eredményeként vagy kibővítik a betegszállítási kasszát, vagy a kilométeralapú finanszírozásról átállnak a feladatalapú finanszírozásra, vagy leállnak a szolgáltatással – közölte Tanács Róbert.
Januártól vált szét a sürgősségi ellátást igénylő mentés és az ütemezhető betegszállítás. Előbbit az Országos Mentőszolgálat, utóbbit magáncégek végzik. Mivel az OEP által fizetett kilométerpénz korábban sem fedezte a szolgáltatást, tárgyalásba kezdtek a biztosítóval, majd február végén megállapodtak: 88-ról 99 forintra emelik januártól visszamenőleg a kilométerenkénti tarifát – emlékeztet a lap.
A szaktárca közleményében azt írta, hogy az áprilisi alacsonyabb kifizetés oka a hirtelen megemelkedett szállítási esetszám volt, amelynek okait az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) és a minisztérium vizsgálja. Az adatok azt mutatják – jegyezte meg -, hogy májusban a forgalom ismét az előzetes számításoknak megfelelően alakult, így a következő hónapban ismét 100 forint/kilométer nagyságú összeget fizetnek majd ki a betegszállítóknak.
“(…) a betegszállítási kassza zárt kassza, a rendelkezésre álló forrás 2008-ban 4,3 milliárd forint, ezt azonban a tárca – az érintett szervezetek kérésének megfelelően, február végén – 1,3 milliárd forinttal már megemelte” – olvasható a kommünikében.
Emlékeztet a tárca arra is, hogy a februári megállapodás alapján az idei évre a minisztérium a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) kérésének megfelelően kilométerenként 100 forint forrást biztosít, a tárca és a MBOE között az egyezetések folyamatosak.
Vizsgálják az indokoltságot
A legutóbbi konzultáción a minisztérium ígéretet tett arra, hogy megvizsgálja az MBOE által javasolt 127 forint/kilométer alapdíj “indokoltságát”. “A megbeszélés konstruktív légkörben zajlott, így nem értjük, hogy a hivatalos szakmai képviselet ellenében, az egyik betegszállító szervezet miért riogat a csődhelyzettel” – közölte a tárca.
Az Egészségügyi Minisztérium fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a betegszállítók kiadásainak csak egy részét képezik az Egészségbiztosítási Alapból (E-alap) történő juttatások. Kitért arra: vizsgálja annak lehetőségét, hogy a kötelező szakmai továbbképzés finanszírozásának feltételei, az Új Magyarország Fejlesztési Terv pályázati keretein belül biztosíthatóak-e. A mentés és betegszállítás 2008. január 1-jével vált ketté, előbbit az Országos Mentőszolgálat, utóbbit magáncégek végzik OEP-finanszírozásból, mindkét feladatra elkülönített források állnak rendelkezésre az E-Alapból.
Februárban az OEP és az Országos Betegszállító Szolgálat vezetője megállapodott a finanszírozás megemeléséről, ennek értelmében a kilométerenkénti alapdíjat a korábbi 88 forintról 100 forintra emelték.