A pártok kampányainak tiszta és átlátható finanszírozásáért indított kampányt a Nézőpont Intézet, a Freedom House és a Transparency International. A civilszervezetek hangsúlyozták: nem törvényjavaslatot nyújtanak be, csupán ötleteket adnak, és most induló kampányukkal szeretnék elérni, hogy a kérdés ne kerüljön ki a médiafigyelem középpontjából.
Tarthatatlan helyzet
A három civilszervezet azért fordult a nyilvánossághoz, mert véleményük szerint tarthatatlan a kampányfinanszírozás átláthatatlansága. A törvény szerint jelenleg egy párt körülbelül 400 millió forintot költhet legálisan, egyes becslések szerint azonban 2006-ban például közel 7,3 milliárdot fordítottak erre a célra. A civilek szerint ez az összeg a következő választáson akár 15 milliárdig is felkúszhat.
Molnár Bálint kifejtette: csak feltételezések vannak, a többlet honnan jött és mire ment el, de úgy látja, például a közbeszerzések és a kampánypénzek között lehet összefüggés. A Freedom House igazgatóhelyettese szerint ilyen anomália máshol nincs az EU-ban, bár hozzátette, Olaszországban is komoly problémák vannak e tekintetben. Alexa Noémi szerint a Skandináv országok jelenthetnek pozitív példát, ám a másokkal való összehasonlítás helyett elsősorban a saját megoldásunkat kell megtalálnunk.
Négy alapjavaslat
A szakértők javaslatokat is tesznek, amelyek megvalósításával növelni lehet az átláthatóságot, visszaszorítandó a korrupciót. Az első felvetés szerint közös kampányszámlát hoznának létre, melyről ellenőrzött keretek között emelhetnék le a pártok a felhasználható összeget. A jelenlegi 386 millió forintos keretet tízszeresére növelnék, továbbá 60 naposra rövidítenék a kampányidőszakot és megerősítenék a kampánypénzek felhasználásának ellenőrzését is.
A civilek azonban hangsúlyozták: a politikai kampányokat csak a pártok tehetik átláthatóbbá, nekik kell új szabályokat alkotniuk, a civilek csak a figyelmet hívhatják fel és javaslatokat tehetnek.
Mint Molnár Bálint a FigyelőNet kérdésére elmondta, a politikusok adnak a civilek véleményére, szervezetét meghívták a témában tartott összevont bizottsági ülésre. Kiemelte azonban, hogy a politika részéről ez a nyitottság csak addig tapasztalható, amíg a média is foglalkozik az üggyel, máskülönben könnyű a szőnyeg alá söpörni.
A politikusokon a sor
A Transparency International ügyvezető igazgatója is megerősítette, hogy a politikusok nyitottak véleményükre, ám a döntést nekik kell meghozniuk.
Mráz Ágoston Sámuel, a Nézőpont Intézet kutatásvezetője kifejtette: a kampányfinanszírozás átalakítása már többször napirenden volt, de az Országgyűlés soha nem alkotott új törvényt. 2006-ban nem szavazták meg a törvénymódosító javaslatot, 2007-ben pedig egy ötpárti egyeztetés utolsó fordulójában bukott el a kezdeményezés. Igaz, 2007 októberében már konszenzusra jutottak a pártok, a javaslatot az alkotmányügyi, a gazdasági, a költségvetési és az emberi jogi bizottság is tárgyalta.
A Freedom House igazgatóhelyettese hangsúlyozta: a kérdés az, mikor kerül végső elfogadásra. Kérdésre válaszolva Molnár Bálint elmondta, hogy a politikának saját érdeke ellen kell tennie egy új törvénnyel, ám – mint fogalmazott – demokráciában természetes, hogy önmérsékletet tanúsítunk a köz érdekében.
Hátráltató tényezők
Mráz Ágoston Sámuel szerint nem kedvez a törvény elfogadásának, hogy kisebbségbe került a kormány. Emlékeztetett: a többségi kormánynak sem sikerült megegyeznie az ellenzékkel, kisebbségben erre még kevesebb a 2/3-os törvény esélye.
Molnár Bálint szerint az sem segíti az ügyet, hogy 2009-ben EP, 2010-ben pedig országgyűlési választások lesznek. „Ezekhez az időpontokhoz közeledve a pártok elszántsága csökkenni fog” – véli a nemzetközi szervezet igazgatóhelyettese. Hozzátette: kampányuk célja éppen e folyamat felgyorsítása.
Kedvező jelnek ítélik azonban, hogy az Alkotmánybíróság szeptember 30-ig adott határidőt a parlamentnek a pártalapítványokról szóló törvény módosítására. Így ez a döntés tárgyalóasztalhoz kényszeríti őket.
Ne kallódjon el a téma
Alexa Noémi, a Transparency International ügyvezető igazgatója is megerősítette, kampányukkal nyomást szeretnének gyakorolni a politikusokra, hogy elérjék a kétharmados törvény módosítását.
Szerinte azonban az egyes polgár is tehet az ügyért, főleg kistelepüléseken, ahol a politikusok és a szavazók közvetlenebb kapcsolatban vannak egymással, így könnyebben napirenden tarthatják a kérdést.
A Fidesz nyitott
A Fidesz szóvivője sajtótájékoztatóján egy e témához kapcsolódó kérdésre válaszolva közölte: zajlott, jelenleg is zajlik egyeztetés e témában az öt parlamenti párt között. Szijjártó Péter elmondta azt is, hogy a Fidesz részt vesz ezeken a tárgyalásokon, és nyitott minden szakértői javaslatra.
Hozzátette: a Fidesznek korábban voltak olyan javaslatai, amelyek a választási rendszert, az állam működésének olcsóbbá, hatékonyabbá tételét szolgálhatták volna, ám ezeket a kormánypárti többség visszautasította. Most az új helyzetben ezek a felvetések újra értelmet nyerhetnek – mondta.
kampányfinanszírozás számokban
– A törvény szerint ma egy párt mintegy 400 milliót költhet
– Egy félperces televíziós hirdetés egyszeri lejátszása 1,5 millió forintba kerül
– A pártok választási évben akár 500 százalékkal is többet költenek reklámra, mint máskor
– Szakértők szerint minden 10 forintból 9 illegálisan kerül a pártokhoz
– A lakosság 16 százaléka hiszi csak el, hogy a pártok betartják a törvényt