Belföld

Meghalt a magyar helikopter egyik utasa

Egy ember meghalt, két ember súlyosan, egy könnyebben megsérült, amikor balesetet szenvedett egy katonai helikopter a Szolnok megyei Óballa településnél, Törökszentmiklós mellett; a gép kiégett.

A legújabb jelentések szerint a szerencsétlenül járt gép egyik utasa életét vesztette. A balesetnek három sérültje van: egyikük súlyos égési sérüléseket szenvedett, a másik súlyos mellkasi és koponyasérülést, míg a harmadik kisebb zúzódásokkal megúszta a balesetet. Mindhármukat a szolnoki Hetényi Géza Kórházban ápolják.

Az MTI úgy tudja, hogy egy Mi-8-as típusú gép zuhant le lakatlan területre. Húsz tűzoltó vonult hat járművel a helyszínre – közölte Dobson Tibor katasztrófavédelmi szóvivő és a honvédség.

Kiképzési feladat

A honvédség közleményben tudatta: csütörtökön 18 óra 19 perckor az MH 86. Szolnok Helikopterbázis állományába tartozó Mi-8 típusú helikopter kiképzési feladat végrehajtása közben, Törökszentmiklóstól nyolc kilométerre északra, lakott területen kívül, kijelölt gyakorló területen földnek ütközött, kigyulladt majd kiégett.

A mentés folyamatban van, a baleset körülményeinek kivizsgálása a szakértők bevonásával folyik – közölte a honvédség.

Szekeres Imre honvédelmi miniszter és Havril András vezérkari főnök a helyszínre utazott.

Fájdalom

“Borzalmas egy kiégett repülő látványa és különösen fájdalmas egy katona elvesztése” – mondta Szekeres Imre honvédelmi miniszter késő este a baleset helyszínén.

A tárcavezető részvétét fejezte ki a balesetben elhunyt Lükő Zsolt főtörzsőrmester hozzátartozóinak az egész katonatársadalom nevében. Köszönetet mondott a tűzoltóknak, rendőröknek és katasztrófavédelmi szakembereknek, akik azonnal a bajba jutottak segítségére siettek.

Havril András vezérkari főnök elmondta: kiképzési baleset történt a szállító helikopterrel, mely leszállás közben felborult és kiégett. Hárman ki tudtak ugrani a gépből, negyedik társuk nem.

Az 1967-ben rendszerbe állított Mi-8 széles körben elterjedt, szovjet gyártmányú gép. Főleg szállítóhelikopterként alkalmazzák, de emellett elláthat felderítő-, tüzérségi megfigyelő, mentő- és támadófeladatokat is.

A MI-8 tulajdonságai

A Mi-8-as kéthajtóműves helikopter. Akkor is a levegőben maradhat, ha az egyik hajtómű leáll.

A helikopter 21,3 méteres rotorátmérővel rendelkezik, a törzs hossza 18,2 méter, magassága 5,65 méter, szélessége 2,5 méter, és 11 ezer kilogramm a tömege.

A sorozatgyártás kezdete óta mintegy hétezer darab készült belőle és a kelet-európai országok mellett ez a típus teljesít szolgálatot Afganisztán, Banglades, Egyiptom, Etiópia, Finnország, Irak, Észak-Korea, Pakisztán, Peru, Szomália, Jemen, Szíria és Vietnam légierejénél.

Meghalt a magyar helikopter egyik utasa 1

A nullszériás modelleket is beszámítva legalább hat különböző változat ismert. A felfegyverzett és általános feladatok végrehajtására a Hip-C, a Hip-E és a Hip-F típusok alkalmasak. Valamennyi jellemzője a hátsó, nyitható teher térajtók – a gép 32 katona vagy 4 tonna teher szállítására képes.

Légibalesetek kronológiája

1998. július 4. – A szabadszállási városi nap alkalmából tartott bemutatón – manőverezés közben – lezuhant egy Zlin-142 típusú kétszemélyes oktatógép. A gépen tartózkodó két személy szörnyethalt. A gép a lakott területhez közel lángolva csapódott a földbe, de más sérülés nem történt.

1998. július 23. – Kecskeméten az augusztus 22-23-i nemzetközi repülőnap előkészületeiről tartott szakmai sajtóbemutatón lezuhant egy MiG 29-B típusú vadászrepülőgép. Az első osztályú vadászpilóta életét vesztette. Ez volt az első az 1993-ban Magyarországra érkezett 28 darab MiG 29-es közül, amely lezuhant.

1999. június 3. – Kiskunhalas térségében műszaki meghibásodás miatt kényszerleszállást kellett végrehajtania a Magyar Honvédség egyik Mi-24-es helikopterének. A kényszerleszállás közben senki nem sérült meg, és anyagi kár sem keletkezett.

2001. április 12. – Kiképzés közben összeütközött két Mi-24 típusú katonai helikopter a Veszprém megyei Gyulafirátót térségében, a Magyar Honvédség központi gyakorlóterén. A gépek kényszerleszállást hajtottak végre, amely során az egyik helikopter kigyulladt. Két katona meghalt, ketten megsérültek.

2002. október 29. – Műszaki hiba miatt Kassa közelében lezuhant egy szlovák felségjelet viselő Albatros L-29 típusú gyakorló repülőgép, de a gép két magyar pilótája katapultált és sérülés nélkül ért földet. A magyar pilóták a kassai Stefánik Repülőakadémián továbbképzésen vettek részt.

2003. november 13. – Szolnoktól északra, Tiszagyenda mellett kiképzési repülés közben lezuhant a honvédség egy JAK-52 típusú gyakorlógépe, a két pilóta életét vesztette. A tragédiát a vizsgálatok szerint nagy valószínűséggel a motor túlzott lehűlése és porlasztójának eljegesedése okozta.

2005. május 11. – Lezuhant egy MiG-29-es vadászgép Kecskeméten – lakott területen kívül – gyakorlórepülés közben, miután repülés közben leállt a repülőgép egyik hajtóműve. A pilóta katapultált.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik