Belföld

Ne fizessük be az alaptalan parkolási díjat

Az elmúlt hetekben budapesti autósok ezrei kaptak fizetési felszólítást. A jogász azt ajánlja, ne fizessük be az évekkel korábbi alaptalan parkolási pótdíjakat. Kifogással élt a helyettes ombudsman is a fővárosi parkolási társaságok munkájával kapcsolatban. Hangsúlyozta: a parkolótársaságok bizonyítékai keveset érnek, ha nincs fénykép az autóról.

Visszásság

Nemcsak az autósok elégtelen tájékoztatását kérte számon a Centrum Kft.-től az ombudsman, de arra is felhívta a cég figyelmét, hogy megkereséseire a Centrum sok esetben nem válaszolt érdemben. Az egyedi, konkrét panaszokkal kapcsolatban feltett kérdésekre általában a parkolási társaság válaszának lényege a következő volt: „Társaságunk a pótdíjazási események során jogszerűen jár el, így azok további bizonyítási eljárást nem igényelnek.” Ezzel a társaság az ombudsman szerint a jogállamiság elvével összefüggő visszásságot okozott.

Kockázatos ugyan, de a kivárás lehet a fegyvere annak a több százezer autósnak, akik az elmúlt hónapokban kaptak különféle felszólításokat a parkolócégektől. A gyakran négy-öt évről korábbi követelések kipostázását az tette sürgetővé, hogy az új rendelkezések értelmében, ha idén február 22-ig a társaságok nem adják postára az egy évnél régebbi felszólításokat, akkor azokat többé nem követelhetik.

A FigyelőNet által megkrdezett Váci Tímea jogász szerint addig senkinek nincs félnivalója, amíg a parkolócégek nem ajánlva adják fel követeléseiket, így ugyanis bizonyíthatatlan, hogy az autós megkapta-e azokat. A jogász azt javasolja, hogy győződjünk meg arról, hogy valóban tartozunk-e, mielőtt fizetnénk. “2007. december 22-ig az összes, egy éven túli tartozás elévül, ezért az autósoknak arra kell ügyelniük, hogy addig ne szakadjon meg meg az elévülés – például a bírósági eljárás megindításával.” – figyelmeztetett Váci Tímea.

A jogász elmondta, hogy ez év december 22-től már csupán hatvan napja van a parkolási társaságoknak, hogy felszólítsák a szabálytalanul parkoló autósokat.

Az ombudsman is vizsgálódott

A hirtelen postára adott több százezer felszólítás az ombudsmanok figyelmét is felkeltette. Takács Albert, az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese az elmúlt hónapokban több száz bejelentés kapott, főként a Centrum Parkoló Rendszer Kft. eljárásával kapcsolatban.

A napokban közzétett jelentésében szigorúan elmarasztalta a fővárosi parkolási társaságokat és azt javasolta a főpolgármesternek, a kerületi polgármestereknek és a parkolási cégek vezetőinek, hogy módosítsák a köztük lévő szerződéseket. Az ombudsman szerint az egyik legfőbb probléma, hogy a parkolási társaságok nem tájékoztatták megfelelő módon a fizetésre kötelezetteket pótdíjfizetési kötelezettségük beálltáról.

Kifogásolta továbbá, hogy a parkolási társaságok az általuk kiküldött fizetési felszólításokban ne csak a nyilvántartásuk alapján, hanem egyéb, a magyar perjog bizonyításra vonatkozó rendelkezéseinek is megfelelő módon bizonyítsák a követelésük alapjául szolgáló szabálytalan parkolási eseményeket. Gyakori ugyanis, hogy fénykép nélkül, pusztán a parkoló őr „bemondására” vádolják meg az autóst díjfizetés nélküli parkolással, ám ez a bíróságokon általában nem elég. A helyettes ombudsman arra is felhívta a parkolási társaságok figyelmét, hogy a panaszok kivizsgálása során teljes körűen tájékoztassák az autósokat, valamint pontosan szabályozzák az egyazon helyen és időben történő parkolás során történő ismételt pótdíjazást.

Tehetnének többet is

Takács Albert szerint a parkolási társaságok által nyújtott közszolgáltatás nem merülhet ki csak a parkolóhely biztosításában, magában kellene hogy foglalja az automaták megfelelő működését, rendelkezésre állást; a parkolóhelyek rendben és tisztántartását és az egyes parkolási társaságok által rendszeresített parkolójegyek kompatibilitását is. Ez azonban nem történik meg, mert az automaták nem működnek megfelelően, a parkolóhelyek nem felelnek meg a minimális tisztán- és rendben tartás feltételeinek és a parkolójegyek nem használhatóak egységesen az egyes parkolási társaságok üzemeltetési területén, így a társaság által nyújtott szolgáltatás nincs arányban az érte követelt ellenértékkel.

Nincs foganat

Mivel a jelentés főként a Centrum Parkoló Rendszer Kft.-vel kapcsolatos panaszokkal foglalkozik, megkerestük a hét budapesti kerület parkoltatását végző cég vezetőjét. Fürst György, a Centrum vezérigazgatója lapunknak azt mondja, azért van több panaszosuk, mert ők a legnagyobb fővárosi parkolócég, ám arányaiban nincs több probléma a Centrummal. Kérdésünkre, hogy változtatnak-e működésükön az ombudsmani jelentés után, Fürst elmondta, hogy őket köti a fővárosi önkormányzat parkolási rendelete, ráadásul Takács Albert nem tett ajánlásokat, hogy miként kellene hatékonyabban végezniük a parkoltatást.

„Valóban vannak ebben a rendeletben kevésbé praktikus részek, de mi csak a végrehajtók vagyunk, nem a jogalkotók” – fogalmazott Fürst, hozzátéve, hogy az országosan közel egymillió kiküldött felszólításhoz képest csak töredéke az ombudsman által említett néhány száz panasz. A Centrum vezetője azonban továbbra is azt tanácsolja, hogy mindenki fizesse be a pótdíjakat, még akkor is, ha nem ajánlva érkezett a felszólítás, mivel a parkolócégeknek elég csak a büntetés postára adását bizonyítani a bíróság előtt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik