Belföld

Kátyúzási program készül

A jórészt elöregedett budapesti utak élettartamán nem javítanak a kátyúzások, azok csupán a balesetek megelőzésére alkalmasak - mondta az MTI-nek a most elkészült szakmai vizsgálati jelentés kapcsán a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem út- és vasútépítő tanszékének vezetője.

Fi István egyetemi tanár elmondta, hogy a főpolgármesteri hivatal megrendelésére egész évben vizsgálják a Budapesten zajló útjavítások, kátyúzások színvonalát. A tapasztalatokról közölte, hogy a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. kátyúzó brigádjainak technológiai felkészültsége és gépi színvonala meghaladja más vállalkozók színvonalát.

A professzor hangsúlyozta, hogy a technológiai előírások betartásával színvonalasabbak lehetnek a kátyúzási munkák. Példaként említette, hogy a kátyúzás során a felületet nem elegendő sepréssel megtisztítani, azt portalanítani is kell, s hasonlóképpen fontos dolog a kátyúk alsó és oldalsó felületének emulziós kenése a megfelelő tapadás érdekében.

Fi István szerint abban igazuk van a kátyúzó cégeknek, hogy a technológiai előírások betartása esetén másfélszer hosszabb ideig tartana, és valamivel drágább lenne a javítás, viszont jóval hosszabb ideig használható maradna az útfelület.

A professzor kifejtette, hogy az idei nagyszabású útfelújítási programot folytatva 8-10 év alatt elérhetik az 1100 km-es főúthálózat megújítását. Ezt követően pedig a mellékutakon folytatható a felújítási program.

Fi István az elmúlt hónapok politikai jellegű felvetései kapcsán közölte, hogy a kátyúk mérete a néhány négyzetcentimétertől az egy-két négyzetméterig terjedhet. Ezek javítása tulajdonképpen kidobott pénznek tekinthető, mivel valódi megoldást csak a nagyfelületű útfelújítások jelentenek. Az adott helyzetben azonban szükség van a kátyúzásra, hogy egyéb értékek ne károsodjanak, hogy megelőzzék a baleseteket – jegyezte meg.

A fővárosi önkormányzat városüzemeltetési bizottsága egyetértett hétfőn annak a kétéves útfelújítási programnak a közgyűlési tárgyalásával, amit a városvezetés javasol, a három évre szóló kátyúzási programot viszont, amit csütörtökön a helyszínen terjeszt elő a hivatalvezetés, nem kapta meg a szakbizottság.

Lakos Imre (SZDSZ) bizottsági elnök az MTI-nek elmondta, ez a program csak akkor teljesülhet, ha ahhoz jövőre 6,8 milliárd forintot, azt követően pedig hétmilliárd forintot ad az állam. A főváros saját forrásaiból jövőre 9,3 milliárd, egy évvel később pedig 9,9 milliárd forintot szánna a programra. A tervek szerint jövőre 151, a következő évben pedig 146 útszakaszt újítanának fel a fővárosban.

A főváros idén kezdte a nagy felületű útfelújításokat, amelyek keretében november végéig várhatóan több mint nyolcvan kilométernyi utat korszerűsítenek részben állami támogatással.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik