Belföld

Perlik a repülőteret a légifolyosó alatt lakók

Egy korábbi rendelet szerint május 12-től Budapest felett módosították a légteret a megnövekedett forgalom miatt. Így utána már olyan helyen is megjelentek a fel- és leszálló repülőgépek, ahol korábban nem voltak. A lakók dühösek, a repülőtér tehetetlen.

„2005. október 09-én 23.00 és 23.45 között turbólégcsavaros repülőgép hajtóműbömbölése volt tapasztalható, mely az arra közlekedő vonat dudáját ugyanúgy elnyomta, mint az udvarunkon beszélgető emberek hangját egyméteres távolságban” – olvasható egy, a Polgári Légközlekedési Hatósághoz (PLH) juttatott panaszlevélben. A szervezet honlapján pedig napról napra jelennek meg újabb üzenetek, amelyek a repülőgépek elviselhetetlen zajára hívják fel a figyelmet. Bajkó Erika, a PLH kommunikációs vezetője a FigyelőNet kérdésére elmondta, hogy a hatóság csak a fent is olvasható konkrét panaszok ügyében képes eljárni. Olyan esetekben, amikor a zajpanasz tartalmazza a konkrét időpontot és a helyszínt, hiszen így a megkeresés kivizsgálható. Az eljárást pedig már a Budapest Airport Rt. (BA)végzi, amely adatbázist vezet a le- és felszálló gépekről, így az alapján könnyen fülön csíphető az, aki hibázott.

Bajkó Erika ugyanakkor hangsúlyozta, hogy komoly szabálytalanságot még nem állapított meg egyetlen eljárás sem, mivel a repülés egy precíziós cselekvés, s a gépek egy előre meghatározott vektor szerint közlekednek. Így legfeljebb csak a légiforgalmi irányítás hibáztatható, amely szintén a legjobb tudása szerint igyekszik a gépeket biztonságosan célba juttatni.

Több gép – nagyobb zaj

A probléma fő forrása napjainkban pont a biztonságosság, hiszen a repülőtér forgalma idén is körülbelül 30 százalékkal emelkedett, hasonlóan a 2004-es évhez. A megnövekedett forgalom pedig már nem volt biztonságosan üzemeltethető a korábban kijelölt légi folyosókon. Így május 12-én módosították a légtérszerkezetet, amely már nagyobb területen segíti a repülőgépek le- és felszállását. A legtöbb panasz, amely a PLH-hoz érkezik, pont ezt a megnövekedett forgalmat kifogásolja, ám a hatóság ezen ügyekben semmit sem tehet, hiszen a konkrét intézkedésekhez elengedhetetlen lenne a főváros már kész zajtérképe. A megnövekedett, nagyobb területen elterülő forgalom pedig újra az előtérbe helyezte a problémát, amelyet jól jellemez, hogy a napokban a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumban a témában fontosabb szervezetek munkamegbeszélést folytattak. Eredmény a közeljövőben várható – tájékozatta a FigyelőNetet Dózsa Zsófia, a minisztérium sajtóreferense.

Nagy a zaj, de még szabályos

A vita így egyedi zajmérések és a Ferihegy 1983-óta üzemelő monitorhálózata alapján zajlik. A repülőtér mérő rendszere szerint pedig a veszélyeztetett 70 dB-es zajt érintő lakások száma kevés, míg a 65 dB-es határértéket átlépő ingatlanok száma ezer körül mozog. Érzékeltetés szinten érdemes tudni, hogy egy normál beszélgetés zaja 60 dB, míg egy forgalmas út mellett 85 dB-es hanghatás éri szervezetünket. A 85 dB hosszabb távon már akár időszakos vagy maradandó halláskárosodást is okozhat. A fő probléma, hogy a zaj észrevétlenül támad, s az általa okozott sérülés visszafordíthatatlan, öngerjesztő folyamat. A 85 dB-es érték szerencsére keveset éri az átlagembert, azonban az alacsonyabb, állandó hanghatások okozta rossz alvás következménye számos egészségügyi probléma lehet. Az éjszakai repülések száma egyébként nagyon csekély: mindössze az átlagos nappali forgalom egy százaléka engedélyezett éjfél után.

A határértékek betartására a BA is fokozott figyelmet fordít. Közleményük szerint a repülőtér működése során még egyszer sem lépte túl a jogszabályban rögzített zajterhelési szintet. A hatékonyabb védelem ügyében olyan zajmonitorrendszert indítottak el májusban, amely a repülési zajokra zajszimulációs eljárást alkalmaz. Korábbi intézkedés szerint pedig magyarországi repülőtér már nem fogadhat január elsejétől zajos gépeket, amelyeket azok zajbizonyítványával ellenőriznek. Bajkó Erika ugyanakkor figyelmeztetett, hogy Ferihegy azon kevés repülőterek közé tartozik, amelyek leszállópályái merőlegesek a városra, ráadásul a reptér a városon belül található. A kommunikációs igazgató szerint ez egy rossz adottság, amellyel sajnos együtt kell élnünk.

A dühös lakók perelnek

A zajterhelés jogszabályi előírásai pedig fura helyzetet teremtenek, hiszen a probléma kezelését nem a légitársaságokra, hanem a repülőterekre bízza. A Budapest Airport Rt. ezen okból január elsejét követően zajvédelmi díjat szed a repülőgépek üzemeltetőitől, amely összeget a közeljövőben zajvédelmi feladatokra kívánják felhasználni. A repülőtér továbbá elindította az új gyorsleguruló út építését, amely a remények szerint a Rákoshegy feletti zajszennyezést ötödére csökkentheti. Ám az építés szerencsétlenül érinti a terület lakóit, hiszen a beruházás miatt az elterelt forgalom pont a városrész felett száll le, illetve fel. A repülőtér üzemeltetője ezen okból egy 40 millió forintos támogatást nyújtott Rákoshegy lakóinak, átvállalván 803 háztartás csatornabekötési önrészét.

Hoffmann Attila, az egyik legérintettebb XVII. kerület polgármestere megkeresésünkre elmondta, hogy a 40 millióra ajándékként kell tekinteni, azonban ebből nem minden lakó kap, amely feszültséget okoz a területen. A polgármester a FigyelőNetnek hangsúlyozta, hogy korábban már mérték a zaj mértékét a kerületen belül, de ez – bár magas értékeket kaptak – mégis a határértéken belül mozogott. Hoffmann Attila a zajtérkép és a monitoring rendszer bevezetését körülbelül egy éven belülre jósolta. A kerület jelenleg egy bírósági döntésre vár: a kerület néhány lakója próbapert indított a repülőtér ellen, amelynek a polgármesteri hivatal magára vállalta a költségeit.

Rátonyi Gábor, a szintén érintett Zugló polgármestere a FigyelőNetnek elmondta: tökéletesen átérzi kerülete lakóinak problémáját, hiszen a fő leszállóirány pontosan a hivatal felett húzódik. A kerület vezetője ezen okból javasolja, hogy a repülőtér és a légi forgalom tervezett fejlesztése egy új helyszínen, Budapesten kívül valósuljon meg, mivel szerinte Európában nem jellemző, hogy egy sűrűn lakott területen lévő repülőteret fejlesszenek. Rátonyi Gábor ugyanakkor kezdeményezi a zaj mérésében egy speciális szabvány kidolgozását, amely egyenértékű zajszint mellett az egyedi zajkibocsátásokat is méri.

Mester László, a XVIII. kerület polgármestere szintén nagyon sok lakossági panaszról számolt be, amely a légi forgalom általi zajt, a környezetszennyezést kifogásolja. Ezért az általa vezetett önkormányzat folyamatos tárgyalást folytat a repülőteret üzemeltető céggel a kifogások kivizsgálására. „A kerületben egy Zaj- és Környezetvédelmi Tanács kezdte meg munkáját tavaly nyáron. A szakmai testület munkájának célja főként a repülőtér közelségéből adódóan szükséges lakossági érdekvédelem” – mondta Mester László lapunknak.

Rossz üzlet légi folyosó alatt lakni

Razdolszki László, a kerületben lévő Otthon Center Rt. vezetője szerint az érintett ingatlanok körülbelül 25 százalékkal érnek kevesebbet a repülőgépek keltette zaj miatt. Elmondása szerint az ingatlan sok embernek csábító olcsósága miatt, ám eladáskor sok lakóban realizálódik, hogy otthona kevesebbet ér, mint azt előtte gondolta.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik