A szocialista párt a héten beindult és hathetesre tervezett kampánya a miniszterelnök szerint nem választási, hanem identitáskampány. A plakátokból, népszerű magazinokban elhelyezett hirdetésekből és ajándék könnyűzenei CD-kből álló reklámsorozat a pártra fókuszál, és három kulcsgondolatot – bátorság, biztonság, igazságosság – hangsúlyoz.
„Az MSZP nem választási, hanem mozgalmi párt, akinek két választás között is van mondanivalója. Ez is a párbeszéd egyik formája, a telefonos kampány folytatása” – mondta Nyakó István a FigyelőNetnek. A párt szóvivője hozzátette, a szocialista párt nap mint nap eléri olvasóit az országos napilapokon keresztül, de szeretnének azokhoz is szólni, akik a színes hetilapokat részesítik előnyben. Ezért helyezik el hirdetéseiket – ajándék CD-vel – olyan sajtótermékekben, mint például a Cosmopolitan. A FigyelőNet kérdésére Nyakó István elmondta, a CD pusztán egy kedves gesztus, amelytől nem várnak szavazatokat, csak szórakoztatni akarnak. „A nyolcvanas-kilencvenes évek slágereit válogattuk össze, mert úgy gondoltuk, nosztalgiát, jó kedvet ébreszt abban, aki hallgatja. Szerintem ezek jó számok” – mondta a politikus. Hozzátette, ez is egy friss, új, intenzív kapcsolattartást mutat.
Frissesség és nyitottság
A plakátokkal kapcsolatban Nyakó István elmondta, nem véletlen, hogy a nemzetközi szociáldemokrácia színét, a pirosat emeli ki. „A plakátok színvilága azt fejezi ki, hogy az MSZP egy fiatalos, friss baloldali párt. Gondolati síkon három értéket hangsúlyoz: bátorság, igazságosság, biztonság. A mondanivaló ugyanis eddig nem párosult a fő üzenetekkel, most azonban igen. A bátorság például a száz lépésre utal: olyan kérdéseket feszeget, amelyet az eddigi kormányok is problémaként fogalmaztak meg, nem mertek azonban hozzányúlni. A biztonság tipikus szociáldemokrata jelszó, de természetesen a konzervatívoktól sem szeretnénk elvitatni. Mi a hétköznapok biztonságát, a bérből és fizetésből élők biztonságát hangsúlyozzuk ezzel. És végül az igazságosság a már eddig is sokat emlegetett igazságos köztársaság megteremtését jelenti. Ez például a családtámogatási rendszerben érhető konkrétan tetten” – magyarázta Nyakó István.
Fidesz: identitásválság és öntömjénezés
A legnagyobb ellenzéki párt nincs túlzottan elragadtatva konkurense plakátjaitól. Halász János szerint valójában identitásválság van a legnagyobb kormánypártnál. A Fidesz-frakció szóvivője hangsúlyozta azt is, hogy az öntömjénezés helyett a kormánynak érdemi lépéseket kellett volna tennie a benzinár kérdésében. Hozzátette: a kormányfő folyamatosan adócsökkentéssel kampányol, csak arról felejt el említést tenni, hogy a szocialisták éppen a napokban léptették hatályba 35. adóemelésüket.
Kétséges politikai siker
A politológus szerint kérdéses, hogy az MSZP korán beindított választási kampánya mennyire lesz eredményes. „A szocialisták jelentősen lemaradtak a népszerűségi versenyben, ezért racionális lépés volt, hogy időben elindítottak egy ilyen hadjáratot. Kérdés viszont, hogy a választók nem reagálnak-e erre esetleg negatívan, hiszen az elmúlt időszakban egyébként is túl voltak terhelve kampányokkal. Ha megtalálják a megfelelő hangot, ez működhet, de ha nem, könnyen visszaüthet” – mondta Kumin Ferenc a FigyelőNetnek.
Hozzátette: a korai kampány előnye lehet az is, hogy ha a mostani hívószavak nem találnak, még lehet korrigálni. „Az osztozkodni jó felirat például eléggé megkérdőjelezhető, hiszen a decemberi népszavazás előtti kampányban éppen ennek ellenkezőjét hangoztatták. Így kérdéses, a választók ezt hogyan fogadják majd” – véli a szakértő. A politológus szerint ugyanakkor a dizájnváltás jól sikerült, helyes döntés volt a liberális oldal által már lefoglalt kék szín kihagyása a színvilágból, és a szociáldemokráciát sugalló piros hangsúlyozása. Hozzátette: a zöld alapszín összképileg egy piros-fehér-zöld hatást kelt, amely a párt nemzeti imázsát erősíti. „Ez jó irány, ráadásul összecseng Gyurcsány Ferenc vasárnapi beszédével, ahol kifejtette: elsősorban hazafi, csak utána szociáldemokrata” – mondta Kumin Ferenc.
Koncepciótlan, de szép
A reklámpszichológus szerint szakmailag nem a legjobban sikerült az MSZP plakátsorozata, bár képileg egyértelmű fejlődés tapasztalható. „Mind fogyasztóként, mind pedig pszichológusként az az érzésem, hogy a politikai kommunikációt csinálók nem értenek a reklámhoz. A szocialista párt kampányában ugyanis az első alapszabályt nem tartották be: olyasmit kell közölni, amely érdekli azt, akihez szólni kíván, és ezzel együtt releváns a termékre, esetünkben az MSZP-re nézve” – hangsúlyozza Babocsay Ádám reklámpszichológus a FigyelőNetnek. Mint mondta, olyan típusú terméküzenetet találtak ki, amelyet bármelyik másik párt is magáénak mondhatna, nem fejez ki olyan gondolatot, amely a szocialista párt sajátja.
„Ezek a gondolatok – mint például a biztonság -, megérinti az embereket, de nem az MSZP sajátja, programjában nem hangsúlyozza jobban, nem tesz többet ezért, mint például a Fidesz. Olyan ez, mintha egy adott márkájú tej azt hangsúlyozná, hogy bennem van a kalcium, miközben minden tejben megvan” – magyarázta Babocsay Ádám. A szakértő hozzátette, ezek az üzenetek nem érnek célba, mert a pártot és a reklámüzenetet nem lehet összekapcsolni.
A plakátok képi világát azonban fejlődésnek értékelte a reklámpszichológus. „Négy éve nem volt ilyen összeszedett a képi világ, ez valóban megfogja az embert, a tálalás jó. Negatív viszont az a görcsös akarat, ahogy a fiatalokat meg akarják szólítani. A chilis kép például nagyon kínos, izzadságszagú, kényszeredetten igyekszik megütni ennek a célcsoportnak a hangnemét” – mondta Babocsay Ádám. A reklámpszichológus hozzátette: a reklám sosem önmagában hat, csupán egyszer el akar adni egy terméket. De a reklám nem adhat el egy rossz terméket, viszont megölheti azt, ha rossz, hiszen minél többen próbálják ki, annál többeket tántorít el. „Egy tej esetében a vásárlással próbálják ki a reklámozott dolgot, az MSZP esetében viszont a párttal való viszonyt gondolják át az emberek. Ha tehát a reklám nem sugall valamit, hosszútávon a pártot is hiteltelenné teheti” – véli a reklámpszichológus.