Belföld

Nem tilos a dohányreklám a Magyar Nagydíjon

Július 31-től az Európai Unió területén tilos lesz a dohányáruk reklámozása az írott sajtóban, a rádióban és az interneten. A szabályozás kiterjed a Forma 1-es versenyekre is.

Vasárnap lép hatályba az az irányelv, amely tiltja a dohányáruk reklámozását az írott sajtóban, a rádióban és az interneten. Az Európai Parlament és az Európa Tanács által 2003-ban elfogadott direktíva tiltja, hogy a dohánygyárak szponzorként működjenek közre a nemzetközi kulturális és sportrendezvényeken, köztük a Forma 1-en is – írja a Bruxinfo.

A Magyar Nagydíj nincs veszélyben


Magyarország helyzete azonban egy kicsit más: Medgyessy Péter korábbi miniszterelnök 2004-ben megállapodott Bernie Ecclestone-nal, és 2011-ig meghosszabbította a Magyar Nagydíj rendezésére vonatkozó szerződést. Bár uniós tagállamként Magyarországon sem lehetne dohányreklám a futamon augusztus 1-jétől, a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény módosítása értelmében a „száguldó cirkusz” mégis felmentést kapott a tilalom alól. A gazdasági tárca szóvivője a FigyelőNetnek elmondta, hogy itthon a világszintű nemzetközi motorsportrendezvény helyett a “nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű esemény” besorolásba került a Forma-1, melynek vonatkozásában lehetővé válik a dohányreklám közzétételének tilalma alóli felmentés. Így a tárca szerint a jövőben is megrendezésre kerülhet majd a Magyar Nagydíj.

A Hungaroring Sport Rt. sajtóosztályától pedig megtudtuk, hogy az idei évi előbbre hozott megrendezésnek nem a dohányreklám tilalmát megcélzó uniós direktíva az oka. Az isztambuli nagydíj megrendezése miatt, illetve a szállodaipar kérésére kellett előrébb hozni a dátumot.

A most életbe lépő irányelv egyébként kizárólag a több országot érintő eseményekhez kapcsolódó reklámokra és szponzorálásra vonatkozik. A mozikban és a hirdetőtáblákon történő reklámozás, illetve a marketing használata (például hamutartók, napernyők) nem tartozik ennek hatálya alá, ahogy a dohányipar szponzorálása sem a kizárólag nemzeti – egy tagállamból származó versenyzők részvételével szervezett – eseményeken. 

Bírósági ügy lehet  az engedetlenségből


Bár a legtöbb EU-tagállam már elfogadta, vagy épp most fogadja el a szükséges törvényeket, mégsem egyértelmű, hogy mindegyik így fog tenni július 31-ig. A brüsszeli végrehajtó testület legfrissebb adatai szerint eddig tizenkét tagállam értesítette a bizottságot arról, hogy végrehajtotta a direktívát. Ezek a következők: Ausztria, Belgium, Dánia, Franciaország, Észtország, Olaszország, Lettország, Litvánia, Málta, Hollandia és Szlovénia. Egy sor más ország, köztük Finnország, Írország, Portugália és Nagy-Britannia, lényegében már megtette a szükséges intézkedéseket, de egyelőre még nem értesítette a bizottságot. Amennyiben valamely tagállam nem hajtja végre a rendelkezést, a bizottság eljárást kezdeményezhet ellene, melynek végén akár az Európai Bíróság elé is kerülhet az ügy.

A most hatályba lépő irányelvet egyébként több fronton is támadják: 2003 szeptemberében a német szövetségi kormány a direktíva érvényességének felülvizsgálatára kérte az Európai Bíróságot. Ezzel párhuzamosan a Nürburgring tulajdonosai az Elsőfokú Bírósághoz fordultak, arra hivatkozva, hogy a dohányipar szponzorálásának tilalmáról szóló rendelkezés gazdasági károkat okoz nekik. Meghallgatás még egyik ügyben sem történt, és megjósolni sem lehet, hogy mikorra várható döntés bármelyik esetben is. Közleményében a bizottság ugyanakkor annak a meggyőződésének adott hangot, hogy a taláros testületek nem adnak helyt a kereseteknek. Az 1998-as direktívát megsemmisítő határozatában a Bíróság ugyanis kimondta, hogy az EU tilalmat vethet ki a több országot érintő eseményekhez kapcsolódó dohányreklámokra és szponzorálásra, a 2003-as irányelvet pedig szigorúan a bírósági döntés mentén fogalmazták meg.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik