A privatizációs szervezet közleménye szerint a tenderbontás során megállapították, hogy az öt beadvány közül három tekinthető ajánlatnak, míg a másik kettő szándéknyilatkozatnak minősíthető. Ez utóbbi kettőben a benyújtók érdeklődésüket jelzik csupán a Malév megvásárlására.
A pályázati dokumentációt kilencen vásárolták meg, közülük adtak be öten pályázati anyagot. Korábban bizonyos sajtóértesülések még hét pályázóról szóltak A pályázat eredményéről várhatóan 30 napon belül születik döntés – közölte az ÁPV Rt..
Mi alapján értékelik a pályázatokat?
A második fordulóban az ajánlatok értékelése az alábbi szempontrendszer alapján történik: 80 százalékos súllyal szerepel a komplex pénzügyi ajánlat, ami magába foglalja a légitársaság több mint 30 milliárd forintos hitelállományáért való helytállás módját, az ehhez kapcsolódó biztosítékok jellegét, a tőkeemelés mértékét és ütemezését, valamint a fizetőképesség megőrzését.
A közlemény szerint a pénzügyi ajánlaton belül értelmezendő a megajánlott vételár nagysága is. A tenderben a hitelállományért való helytállás módjának bemutatására kevesebb kötöttséggel kerülhet sor mint korábban, a pályázók által bemutatandó konstrukciók megítélése pedig nemcsak érvényességi, hanem összehasonlító értékelési alapon történik.
A befektetőknek a teljes állami részvénycsomagra kellett ajánlatot tenniük, a tulajdonba lépés azonban legfeljebb egy éven belül, több lépcsőben is végbemehet.
Az elbíráláskor 20 százalékos súllyal szerepel az ajánlattevő legalább öt évre szóló üzleti programja, ennek részeként a nemzeti légitársaság jelleg fenntartására, továbbá a munkavállalók foglalkoztatására vonatkozó elképzelései.
A verseny és a tranzakció sikere érdekében a pályázók kilétéről és az ajánlatok tartalmáról az ÁPV az eredményhirdetésig nem ad tájékoztatást. A közlemény szerint a szervezet a privatizációs folyamat lezárulása után részletesen ismerteti a pályázatok szakmai tartalmát és a döntés körülményeit.
Kik lehetnek a pályázók?
Valószínűsíthető ugyanakkor, hogy a korábbi egyetlen ajánlattevő, az Aviation Solution Konzorcium ugyanezen a néven, de összetételét némileg megváltoztatva újra ringbe száll a Malév részvényeiért. A Demján Sándor érdekeltségébe tartozó Euroinvest korábbi lapinformációk szerint nem kíván indulni, bár a hírek szerint a társaság a második fordulóban is megvásárolta a tenderdokumentációt.
Korábban komoly érdeklődőnek tűnnek a Malév papírjai iránt a pilóták, akiknek Sky Alliance nevű cége venne részt a pályázaton. A sajtóban azt is tudni vélik, hogy krasznojarszki, továbbá kirgiz és olasz cégek érdeklődését is felkeltette a magyar légitársaság.
A Malév privatizációja iránt – még az első tender előtt – nyilvánosan kifejezte érdeklődését a kínai Hainan Airlines, az osztrák Austrian Airlines (AUA) és az izlandi Icelendair tulajdonosa. Sajtóértesülések szerint a tenderdokumentációt akkor megvásárolta a Demján Sándor nevével fémjelzett Euroinvest is.
A befektetőket a cég hatalmas adósságállományán belül leginkább az az összesen 17 milliárd forint tarthatja vissza a Malévtől, amellyel a cég beszállítóinak tartozik.
Rendezetlen tőkehelyzet
Ha az államnak nem sikerül túladnia a cégen, akkor a társaság felhalmozott hitelének kiegyenlítése mindenképpen rá vár, azért is, mert a kölcsönök java részén állami garancia van. Tehát egy bármekkora hitelt átvállaló vevő is jobban jön, mint ha a büdzsét kellene megcsapolni. A 3,5 milliárd forint jegyzett tőkéjű Malév saját tőkéje augusztus 31-én 451,49 millió forint volt. A múlt év végén az auditált saját tőke elérte a 2,65 milliárd forintot. A privatizációs szervezet igazgatósága a közelmúltban úgy döntött, hogy a légitársaságnak három hónapon belül – az eszközök lehetséges felértékelésével – rendeznie kell a tőkehelyzetet.