Belföld

Sokan blicceltek a német autópálya-használati díj bevezetésekor

A német autópályákat igénybe vevő kamionosok 8-9 százaléka bliccelt az új év első napjaiban. A 12 ezer kilométer hosszú, eddig ingyenes német sztrádahálózat használatáért idéntől kell fizetni.

Németországban a 12 tonnánál nehezebb teherautók üzemeltetőitől szednek be pénzt, kilométerenként átlagosan 12,4 eurócentet. A német közlekedési tárca hétfőn arról számolt be, hogy az első két napon 3,4 millió eurót hajtottak be úthasználat címén, s 2,4-3 milliárd euró bevételre számítanak egész évben. Az akarva-akaratlanul bliccelők zöme külföldi volt – állapították meg a német szakemberek, akik úgy tudják, hogy a legtöbb külföldi kamionba nincs beszerelve a rendszer egyik fontos kelléke: a fedélzeti egység, amely lehetővé teszi a használati díj kiszámítását a megtett kilométerek, az összsúly, s egyéb paraméterek arányában.

Az autópálya-használati díjat interneten keresztül, illetve a 3700 automata valamelyikénél is be lehet fizetni. A legenyhébb büntetés 75 euró, ám notórius visszaesőknél a 20 ezer eurót is elérheti, s ezen felül még a használati díjat is le kell szurkolni. A pályahasználati díjrendszer megkerülésének egyik lehetősége, hogy alacsonyabb rendű utakra terelik át a forgalmat, vagy a szállítók igyekeznek nem túlságosan megpakolni a kamiont, hogy ne érje el a 12 tonna összsúlyt – olvasható német kiadványokban.
A csúcsforgalomra még várni kell

A közel másfél éve bevezetésre váró fizetős rendszer premierje hétfőn volt, ám a tényleges megmérettetés mégis csak később várható, mert még sok vállalatnál tart a karácsonyi-újévi szünet, az új év első munkanapján nem volt csúcsforgalom a határátkelőhelyeken és a pályákon.

Jelentős elmaradás

Az autópálya-használati díjat 16 hónapos késéssel kezdték el behajtani Németországban, a kifinomult, geostacionárius helyzet-meghatározóval is felruházott rendszert először 2003 augusztusának végén akarták üzembe helyezni. A késésért, az elmaradt bevételek miatt a német állam több mint 4 milliárd eurót követel a rendszert üzemeltető Toll Collect konzorciumtól a Deutsche Telekomtól, a DaimlerChryslertől és a francia Cofiroute vállalattól.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik