Belföld

Ölre mennek, nem engednek

Kitört a "fapados" légitársaságok késhegyre menő csatája, melyet szakértők már az év elején előre jeleztek. A hirdetési piacon történt a támadás. A célzott összehasonlító reklám azonban akár a versenyt is szolgálhatja.

Megkezdődött a harc a hazai fapadosok piacán. Az EasyJet a Népszabadság keddi számában egész oldalas hirdetéssel indított agresszív reklámkampányt az egyik fő konkurensének számító WizzAir ellen. Továbbá a társaság, egy a saját honlapján nyitott aloldalon gyűjti a konkurens cégnél pórul járt utasok élménybeszámolóit, s ezek közül az oldal tanúsága szerint hamarosan nyilvánosságra is hoz egy csokorra valót. Az EasyJet konkrétan hitelrontással vádolja konkurensét, mondván, hogy az az összes diszkont társaságot lejáratja.








Támadás vagy reklám
Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklám Testület főtitkára szerint az összehasonlító reklámok önmagukban akár a versenyt is serkenthetik. Ugyanakkor a hirdetőnek ügyelnie kell, hogy objektív, a valóságot tükröző tények szerepeljenek a reklámban. Amennyiben az EasyJet valós adatokat közölt, az nem ellenkezik a szakmai normákkal.


Az ág is húzza


Ezzel gyakorlatilag beteljesülni látszanak azok az év közepén elhangzott pesszimista jóslatok, amelyek a hazai és az európai piac telítettségéről szóltak. Ezek szerint a nyarat követően tömegesen jelentenek majd csődöt a fapados légitársaságok. A nyár azért nem számít valódi értékmérőnek, mert akkor minden piaci résztvevő ki tudja aknázni az átlagos forgalom fölött 50 százalékos bővülést produkáló piacot, s a feketeleves csupán ősszel következik.

A pesszimistáknak igazuk volt. A nyár elején indult WizzAir nyár közepére már két járatát törölte, először a katowiceit, majd a prágait. A május 19-én Lengyelországból, majd június második felétől Budapestről is járatokat indító cégnek a konkurencia ellenkampányán kívül saját befektetői is megnehezítik a dolgát. Lapértesülések szerint ugyanis a mai napig nem jutott hozzá az amerikai Indigo Partners légiközlekedési tőkealap 40 millió eurós, még a nyárra ígért tőkeemeléséhez.


A cég megkeresésünket követően közleményben tudatta, hogy minden elvárásnak eleget tesz, s induló cég lévén töröl járatokat, a versenytársaihoz hasonlóan, de a törölt járatok utasait kárpótolják. Indulása óta több mint félmillióan vették igénybe a WizzAir szolgáltatásait, mintegy 100 ezer utast szállít havonta. Közleményében az is tudatja, hogy nem hajlandó beszállni a versenytársa által generált reklámversenybe, a pénzt inkább a jegyek alacsonyan tartására fordítja. Vagyis a társaság érdemi válasz nélkül hagyta megkeresésünket. 








Alacsony költségek
A diszkont társaságok nem tartanak fenn helyi jegyértékesítő irodát, a járatokra csak az interneten lehet jegyet rendelni, s a megrendelt jegyet általában a repülőtéren lehet átvenni. A társaságok költségeiket a földi személyzet alacsony létszámával, a hosszabb, napi 12-14 órás repülőidővel dolgozó gépekkel, az egységes flotta miatt alacsony szervízköltségek révén tudják nyomottan tartani. További megtakarítási tényező, hogy másodlagos, a nagyvárosoktól távol eső repülőtereket használnak.

Ki törölt, mit törölt?


De a megtámadott Wizz Airhez hasonlóan az EasyJet sem reagált érdemben kérdéseinkre. Pedig azt állítja hirdetésében, hogy nem törölt járatot, szemben a konkurens WizzAirrel, amely a Budapest-London vonalon több mint 200 járatot törölt november 22. és 2005. március 26. között. Kérdésünkre az EasyJetnél abban a formában erősítették meg a fenti állítást, hogy míg ők egyetlen járatot sem töröltek kereskedelmi megfontolásból, a konkurens cég esetében azt tartják a legnagyobb bajnak, hogy kereskedelmi okokból függesztette fel járatait.


A magyarországi desztinációval sokáig nem rendelkező diszkont – vagy népszerűbb nevükön: fapados – járatok tavaly indították először Budapestről járataikat. Korábban legközelebb Pozsonyból indulhatott olcsón külföldre a magyar, így nagy felszabadulást jelentett, amikor ezek megjelentek Budapesten.


Jelenleg az EasyJet, a WizzAir és a SkyEurope működtet budapesti járatokat. A 2004-ben rajtolt WizzAirnél már a kezdetekkor is gondok adódtak, s befektetőket is csak nyár közepén talált. Az Indigo Partners 40 millió eurós tőkeinjekciója azonban késik. Így a társaság csak késve tudja kifizetni a Budapest Airporttal szemben felhalmozott, jelenleg 100 millió forint körüli tartozását.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik