Az Opel a Zafira sikerein felbuzdulva megalkotta az egy mérettel kisebb testvért, a Merivát, ezzel új kategóriát hozva létre. Az autó elsősorban nem a szépségével hódít, sokkal inkább a praktikusságával. Külseje ugyan tetszetős, de formavilága a sok szögletes elem miatt inkább érdekes, mint szép. A szögletességnek persze komoly funkciója van, méghozzá a lehető legjobb térkihasználás, ami ezúttal a kisebb méretek miatt kiemelten fontos.
FlexSpace
Az autó alapkoncepciója a remekül variálható utastérre épül. A Meriva hátsó üléssora ugyanis még az egyterűekhez képest is szokatlanul rugalmasan kezelhető. Ezért nem véletlen az elnevezés: FlexSpace. Az újszerű megoldásnak köszönhetően a Meriva könnyedén lehet kényelmes utazóautó, praktikus gyerekszállító, akár még mini teherhordár is.
A rendszer nagyon könnyen és jól működik. A Meriva alapállapotban három utas számára biztosít ülőhelyet hátul. Az egész üléssort kényünk-kedvünk szerint előre-hátra tologathatjuk, de hosszabb távú utazásnál érdemes újabb trükkökhöz folyamodnunk. A középső ülés egy könnyed mozdulattal pillanatok alatt a padlóba süllyeszthető. Ilyenkor a két szélső ülést középre, majd hátra húzhatjuk, és máris kész a hatalmas térérzetű, kényelmes autónk. Ráadásul ilyenkor még egy könyöklőnek használható tárolódobozt is kapunk, amit az Opelesek csak tárolómesternek hívnak. Ha már tárolásról van szó, a kocsi csomagtere 350 liter, az ülések lehajtogatásával közel másfél köbméteresre növelhetjük.
Morgós dízel
|
A nálunk járt tesztautóban egy 1,7 literes Isuzu alapokra épülő 16 szelepes dízelmotor teljesít szolgálatot. A 100 lóerős közös nyomócsöves egység érezhetően nem a legújabb technikával felvértezett. A régebbi dízelmodellekre jellemző kerregés sajnos a bemelegedés után sem csillapodik, így a dízel Meriva jóval hangosabb a ma korszerűnek mondott gázolajosoknál. Ettől függetlenül a zajszint még így sem bántó, legfeljebb egy kicsit zavaró.
A motor igazán 2000-es fordulat fölött kezd magára találni, de jól 2500-körül húz, ilyenkor a turbónyomás már kellően nagy és kifejezetten jól mozgatja az 1400 kg-os Merivát. Persze a lendület megtartásához a váltásokra is ügyelni kell, de szerencsére ez nem probléma, mert a váltó áttételek kellően rövidek. A váltó opelesen kicsit akadozós és hosszú úton jár. Az autó fogyasztása a viszonylag nagy tömeg ellenére is kedvezően alakul, városban a 7 liter könnyedén tartható, vegyes használatban pedig 6 liter a reális.
Feszes futómű
A hatalmas tengelytávnak köszönhetően a Meriva útfekvése nagyon stabil. A kormány nem túl könnyű, viszont nagyon precíz, sajnos tengelyirányban nem mozdítható, de szerencsére a széles határok közt állítható ülés ezt is orvosolja. Az autó futóműve kicsit keményebb, mint a szokványos egyterűké, így nem annyira vasalja az úthibákat, de legalább nem is billeg annyira.
Kanyarstabilitása a magas súlypont ellenére jó, fékteljesítménye pedig szintén remek. A pontos futóműnek köszönhetően nagyobb tempónál is könnyen uralható az autó, és határhelyzetben is jóindulatú marad. A keményebbre hangolt felfüggesztésnek azonban ára van, a Meriva pattogásra hajlamos, és rugózási komfortja hagy némi kivetnivalót maga után.
Akár DVD-t is
A kis egyterű belső designja tökéletesen passzol a mai Opel palettába. Egyszerű, szögletes formák, itt-ott néhány kopogós műanyag, amit kétségkívül feldob a Cosmo felszereltséghez járó króm kilincs és az ezüst színű középkonzol. Az autó alapáron átlagos extrákat nyújt: széria a két légzsák, ABS és kipörgésgátló, az elektomos ablakemelő.
Felárért viszont szinte mindent megkaphatunk a Merivába, a Xenon fényszórótól kezdve, az Mp3 lejátszós telefonos GPS-en át egészen a DVD-lejátszóig. Ez utóbbi volt tesztautónkban is, ami főként a családosoknak nagyon hasznos. A DVD ugyanis a hátul ülő gyerekeknek nyújt remek szórakozást, ráadásul a szülőket sem zavarják közben, mivel két vezeték nélküli fülhallgatón keresztül élvezhetik a hangzást.
Értékelés
|
A Meriva kis külső méretei dacára is igazán kényelmes egyterű. Remekül variálható utastere miatt pedig nagyon jól használható, legyen szó akár nyaralásról, akár a mosógép szállításáról.
A családoknak szánt modellhez jó választás a 100 lóerős dízel, kicsit ugyan zajos, de kellően dinamikus és takarékos. A szintén 100 lovas benzines Ecotec motorhoz képest viszont közel 1 millió forintos a felár – valószínűleg csak keveseknek fogja megérni.