Belföld

Opel Meriva 1,7 CDTI Cosmo

Kipróbáltuk az Opel lekicsinyített egyterűjét, a Merivát. A dízelmotoros modell remekül variálható, méretes utasterével és praktikus megoldásaival jó alternatívát kínál a kategóriát kedvelőknek. Tekintse meg képgalériánkat >>

Az Opel a Zafira sikerein felbuzdulva megalkotta az egy mérettel kisebb testvért, a Merivát, ezzel új kategóriát hozva létre. Az autó elsősorban nem a szépségével hódít, sokkal inkább a praktikusságával. Külseje ugyan tetszetős, de formavilága a sok szögletes elem miatt inkább érdekes, mint szép. A szögletességnek persze komoly funkciója van, méghozzá a lehető legjobb térkihasználás, ami ezúttal a kisebb méretek miatt kiemelten fontos.

 

FlexSpace

Az autó alapkoncepciója a remekül variálható utastérre épül. A Meriva hátsó üléssora ugyanis még az egyterűekhez képest is szokatlanul rugalmasan kezelhető. Ezért nem véletlen az elnevezés: FlexSpace. Az újszerű megoldásnak köszönhetően a Meriva könnyedén lehet kényelmes utazóautó, praktikus gyerekszállító, akár még mini teherhordár is.

A rendszer nagyon könnyen és jól működik. A Meriva alapállapotban három utas számára biztosít ülőhelyet hátul. Az egész üléssort kényünk-kedvünk szerint előre-hátra tologathatjuk, de hosszabb távú utazásnál érdemes újabb trükkökhöz folyamodnunk. A középső ülés egy könnyed mozdulattal pillanatok alatt a padlóba süllyeszthető. Ilyenkor a két szélső ülést középre, majd hátra húzhatjuk, és máris kész a hatalmas térérzetű, kényelmes autónk. Ráadásul ilyenkor még egy könyöklőnek használható tárolódobozt is kapunk, amit az Opelesek csak tárolómesternek hívnak. Ha már tárolásról van szó, a kocsi csomagtere 350 liter, az ülések lehajtogatásával közel másfél köbméteresre növelhetjük.

Morgós dízel

Műszaki adatok:
Motor: 1686 cm3-es, négyhengeres common-rail dízel
Hajtás: elsőkerékhajtás, ötfokozatú kéziváltó
Teljesítmény: 74 kW (100 LE) 4400/min
Nyomaték: 240 Nm 2300/min
Saját tömeg: 1455 kg
Hossz/szél./mag.: 4042/1694/1624 mm
Tengelytáv: 2630 mm
Csomagtér: 350 l
Végsebesség: 178 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 13,4 sec
Gumiméret: 185/60 R15
Fogyasztás (városon kívül/város/vegyes): 4,5 / 6,7 / 5,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,0 l/100 km
Üzemanyagtartály: 53 l
Alapár: 4 644 000 HUF

A nálunk járt tesztautóban egy 1,7 literes Isuzu alapokra épülő 16 szelepes dízelmotor teljesít szolgálatot. A 100 lóerős közös nyomócsöves egység érezhetően nem a legújabb technikával felvértezett. A régebbi dízelmodellekre jellemző kerregés sajnos a bemelegedés után sem csillapodik, így a dízel Meriva jóval hangosabb a ma korszerűnek mondott gázolajosoknál. Ettől függetlenül a zajszint még így sem bántó, legfeljebb egy kicsit zavaró.

A motor igazán 2000-es fordulat fölött kezd magára találni, de jól 2500-körül húz, ilyenkor a turbónyomás már kellően nagy és kifejezetten jól mozgatja az 1400 kg-os Merivát. Persze a lendület megtartásához a váltásokra is ügyelni kell, de szerencsére ez nem probléma, mert a váltó áttételek kellően rövidek. A váltó opelesen kicsit akadozós és hosszú úton jár. Az autó fogyasztása a viszonylag nagy tömeg ellenére is kedvezően alakul, városban a 7 liter könnyedén tartható, vegyes használatban pedig 6 liter a reális.

 

Feszes futómű

A hatalmas tengelytávnak köszönhetően a Meriva útfekvése nagyon stabil. A kormány nem túl könnyű, viszont nagyon precíz, sajnos tengelyirányban nem mozdítható, de szerencsére a széles határok közt állítható ülés ezt is orvosolja. Az autó futóműve kicsit keményebb, mint a szokványos egyterűké, így nem annyira vasalja az úthibákat, de legalább nem is billeg annyira.

Kanyarstabilitása a magas súlypont ellenére jó, fékteljesítménye pedig szintén remek. A pontos futóműnek köszönhetően nagyobb tempónál is könnyen uralható az autó, és határhelyzetben is jóindulatú marad. A keményebbre hangolt felfüggesztésnek azonban ára van, a Meriva pattogásra hajlamos, és rugózási komfortja hagy némi kivetnivalót maga után.

Akár DVD-t is

 

A kis egyterű belső designja tökéletesen passzol a mai Opel palettába. Egyszerű, szögletes formák, itt-ott néhány kopogós műanyag, amit kétségkívül feldob a Cosmo felszereltséghez járó króm kilincs és az ezüst színű középkonzol. Az autó alapáron átlagos extrákat nyújt: széria a két légzsák, ABS és kipörgésgátló, az elektomos ablakemelő.

Felárért viszont szinte mindent megkaphatunk a Merivába, a Xenon fényszórótól kezdve, az Mp3 lejátszós telefonos GPS-en át egészen a DVD-lejátszóig. Ez utóbbi volt tesztautónkban is, ami főként a családosoknak nagyon hasznos. A DVD ugyanis a hátul ülő gyerekeknek nyújt remek szórakozást, ráadásul a szülőket sem zavarják közben, mivel két vezeték nélküli fülhallgatón keresztül élvezhetik a hangzást.

Értékelés

Tetszett-nem tetszett
+ Jól variálható tágas utastér, stabil futómű
– Zajos motor, holttér az A-oszlopnál, csak magasságban állítható kormány

A Meriva kis külső méretei dacára is igazán kényelmes egyterű. Remekül variálható utastere miatt pedig nagyon jól használható, legyen szó akár nyaralásról, akár a mosógép szállításáról.

A családoknak szánt modellhez jó választás a 100 lóerős dízel, kicsit ugyan zajos, de kellően dinamikus és takarékos. A szintén 100 lovas benzines Ecotec motorhoz képest viszont közel 1 millió forintos a felár – valószínűleg csak keveseknek fogja megérni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik