Belföld

Normakontrollt kérnek az “üdítősök”

Jövőre akár dupla annyit kell fizetni egy palack ásványvízért, mint az idén - állítják az üdítőital- és ásványvízgyártók szakmai szövetségei.

A közelmúltban módosított termékdíj törvény rendelkezései értelmében januártól több tízszeresére emelt – sőt egyes csomagolástípusok esetében 130-szoros – környezetvédelmi adó terheli majd az italcsomagolásokat. A gyártók szerint ilyen mértékű költségnövekedést csak a fogyasztói árak jelentős megemelésével tudnak ellensúlyozni.

Véleményük szerint: az italcsomagolások aránya az évente képződő csomagolási hulladékmennyiség mindössze három-négy százaléka. Továbbá: a Parlament által a közelmúltban elfogadott új termékdíjas szabályozás nem a környezetterhelés csökkentéséről, sokkal inkább egy szűk termékcsoport aránytalan mértékű megadóztatásáról, azaz jelentős megdrágításáról szól – nyilatkozta a Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetsége főtitkára.

A szervezet főtitkára elmondta továbbá, hogy több mint száz hazai üdítőital- és ásványvíz-palackozó közül jelenleg mindössze három rendelkezik újratöltési technológiával, így eleve kizárt, hogy a gyártók teljesíteni tudják a törvényben előírt újratöltési kötelezettségüket.

A főtitkár asszony szerint viszonylag egyszerűen kiszámolható, hogy milyen áremelkedés várható. Egy kétliteres palackban forgalmazott ásványvíz esetében az eddig körülbelül egy forintos díj helyett, jövőre 20 forint termékdíjat kell megfizetnie a gyártóknak. Emellett, ha az előírt újratöltési arányokat sem teljesíti, további 5-10 forintos kiegészítő adótétel merül fel minden egyes piacra kerülő terméke után.

Körülbelül ezzel az adóteherrel számolhatnak a kereskedők is, ami összességében mintegy negyven forintos költségnövekedést jelent egyetlen palack termék értékesítése után. Áfával együtt tehát átlagosan ötven forintos fogyasztói árnövekedésre lehet számítani, így a ma hatvan forintba kerülő kétliteres ásványvízért jövőre akár száztíz forintot kell majd a boltban hagynunk.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik