Belföld

Bizalmi válsággal küzd a távközlési piac

Az európai távközlési iparág bizalmi válságtól szenved miután a befektetők más elvárásokat fogalmaznak meg az iparág növekedését illetően, mint maguk a szolgáltatók - derült ki azon a konferencián, amelyet az Ernst and Young Hungary szervezett a távközlési piac kihívásairól.

A konferencián Straub Elek, a Matáv Rt. elnök-vezérigazgatója elmondta: a magyar távközlési piac általánosságban mintegy négyéves lemaradásban van a nyugat-európaihoz mérten, ezt azonban a befektetők, elsősorban a pénzügyi befektetői csoportok nem igazán veszik figyelembe elvárásaik megfogalmazásakor.

A Matáv elnök-vezérigazgatója megerősítette: a cég komolyan érdeklődik egy montenegrói befektetési lehetőség iránt. Most készül az a tanulmány, amely alapján várhatóan ez év december 22-én ajánlatot tesznek a montenegrói távközlési befektetésre – mondta.

Straub Elek kiemelte: “Magyarországon fáziskésésben van a távközlés, a piacnyitás négy évvel később valósult meg, mint Nyugat-Európában és ez a mai napig érezteti hatását”. A Matávnak ez a fáziskésés bizonyos vonatkozásokban előnyt jelent, sokat lehet belőle tanulni – húzta alá.

Az elnök-vezérigazgató közölte: Magyarországon a mobil és vonalas piacon a beszélt percek összesített nagysága körülbelül 50-50 százalékot tesz ki, ezzel szemben Németországban az összes beszélt percnek csak egyötöde jut a mobilpiacra, míg a négyötöd a vezetékes telefonokkal történik.

Ennek oka az, hogy a különböző kedvezményes csomagok révén napjainkban már gyakorlatilag azonosak az árai a mobiltelefonálásnak, illetve a vezetékes vonalak használatának – fogalmazott. Rámutatott: Németországban ezzel szemben 50-60 százaléka csupán a vezetékes vonalakon folytatott beszélgetések perceinek ára a mobiltelefonokkal történőknek.

Kifejtette: Nyugat-Európában emiatt a vezetékes szolgáltatók küzdenek a vezetékes cégekkel, illetve a mobiltelefonos vállalatok versenyeznek a mobilosokkal, ezzel szemben Magyarországon a vezetékes szolgáltatók harcolnak a mobil piac cégeivel.

Az Ernst and Young távközlési csoportjának vezető partnere, Andrej Zaharjev elmondta: a távközlési piacon a befektetők bizalmának megingása részben abból fakad, hogy elsősorban a pénzügyi befektetők bizonytalanok a cégek növekedését illetően, másrészt úgy ítélik meg, hogy a meglévő szolgáltatási potenciálokat sem használják ki a távközlési piac vállalkozásai.

Elmondta: emellett korábban az új technológiáktól azt várták, hogy nagyban megnövelik a forgalmat, így például az interneten keresztüli olcsóbb telefonálás lehetőségét, napjainkra azonban bebizonyosodott, hogy ezek a technológiák mára “a vezetékes szolgáltatók egyik potenciális bevételrablóivá váltak”.

Az a tendencia ugyanis, hogy a komplex megoldásokat ajánló, szakmailag jól felkészült informatikai cégek üzleti konkurensek lettek a távközlési vállalatok számára bizonyos területeken, egyre inkább arra törekszenek, hogy azonos szolgáltatóktól szerezzék be az IT és távközlési megoldásokat. Így azokkal szerződnek, akik egyre alacsonyabb árat ígérnek ugyanazon alternatív szolgáltatásért – mutatott rá.

Szabó Dénes, az Ernst and Young telekommunikációért felelős adópartnere aláhúzta: “a megkérdezett szolgáltatók vezetői az erősebb ügyfélkapcsolatokban látják a növekedési kiutat. Az iparág számára az ügyfelek konkrét igényeinek megértése, valamint kielégítése az egyedüli kivezető út az elrugaszkodott technológiai fejlesztések hatalmas kiadásokat jelentő problémaköréből.”

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik