Belföld

Ismét a Mol elmarasztalását kéri az Autóklub

A Magyar Autóklub a Fővárosi Bírósághoz fordul azért, hogy helyezze hatályon kívül a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) azon határozatát, miszerint a Mol nem élt vissza gazdasági erőfölényével a benzin és a gázolaj árképzésekor.

A GVH az autóklub bejelentésére 2000 szeptemberében indított versenyfelügyeleti eljárást annak vizsgálatára, hogy a Mol 1997 és 2000 I. féléve között gazdasági erőfölénnyel visszaélve érvényesítette-e üzemanyag nagy- és kiskereskedelmi árait.

Az eljárást a GVH 2001 januárjában megszüntette a kiskereskedelmi árak tekintetében gazdasági erőfölény hiányában, a versenyárnak minősülő nagykereskedelmi árak esetében pedig gazdasági erőfölénnyel való visszaélés hiányában. Döntését az autóklub először a Fővárosi, majd a Legfelsőbb Bíróságon megtámadta.

A Fővárosi Bíróság a GVH határozatát a MAK által indított perben 2001. decemberében hatályon kívül helyezte, és a versenyhivatalt a nagykereskedelmi árak tekintetében új eljárásra kötelezte.

A Legfelsőbb Bíróság 2003 novemberében a Fővárosi Bíróság ítéletét helybenhagyva előírta, hogy a GVH az új eljárásban szakértő bevonásával vizsgálja a Mol üzemanyag-nagykereskedelmi költségeit.

A bíróság ítéletében elrendelte azt is, hogy a GVH megismételt vizsgálatban a költségeket is figyelembe véve döntsön arról, hogy a Mol visszaélt-e gazdasági erőfölényével.

A 2004. februárban indított új eljárásban a GVH által felkért szakértő megállapította, hogy a Mol üzemanyag-nagykereskedelmi árai az 1997-2000 I. félév közötti időszakban magasabbak voltak, mint – a befektetett tőke elvárható hozamát (a tőkeköltséget) is magukban foglaló – nagykereskedelmi költségei.

Az árak és a költségek közötti eltérést a GVH annak figyelembevételével értékelte, hogy a Mol nagykereskedelmi árai versenyárnak minősülnek. A versenyár alkalmazása a versenyjog szabályai szerint azonban nem kifogásolható, a szabálytól eltérésre a költségvizsgálat eredményei sem adtak alapot, ezért a GVH az eljárást megszüntette.

A közlemény szerint az autóklub azonban ezzel nem ért egyet, mivel “a versenyjognak éppen az az egyik feladata, hogy amennyiben monopolhelyzeténél fogva kizárólagosan egy gazdálkodó szervezetnél jelenik meg az ebből adódó versenyelőny, akkor azt erőfölénnyel visszaélésnek minősítve kényszerítse arra, hogy a gazdaság egészével megossza.”




Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik