Belföld

Az Egyesült Államok az Airbus legnagyobb megrendelője

Miközben dúl az amerikai Boeing és az Airbusokat gyártó európai EADS repülési konszern harca a világelsőségért, és az USA is az Airbus ellen lobbizik, az európai cég legnagyobb megrendelője az utóbbi évtizedekben maga az Egyesült Államok volt.

Negyven amerikai szövetségi államban jelenleg mintegy 120 ezer munkahely függ közvetve, vagy közvetlenül az Airbustól, amely csupán 2002-ben 5,5 milliárd dollár értékben teljesített megrendeléseket az Egyesült Államoknak.

Az Airbus-gyártás 1970. decemberi kezdetétől máig eladott több mint 5 ezer Airbus közel fele, 2130 került észak-amerikai megrendelőkhöz; az első 23 Airbust a Frank Borman űrhajós vezette, azóta csődbe ment Eastern Airlines várásolta az Egyesült Államokban, 1978. áprilisban.

Az észak-amerikai repülési piacnak már negyedét birtokló fapados légitársaságok – amelyek, hagyományos társaikkal ellentétben, ráadásul nyereségesek is – mindinkább az Airbust választják géprendeléseiknél.

Vannak ezen kívül olyan kis amerikai társaságok, amelyek kizárólag Airbus gépekkel repülnek, így a coloradói Frontier Airlines, a floridai Spirit Airlines fapados, vagy a washingtoni, ugyancsak olcsó légitársaság, az Independence Air.

Az Európai Unió október elején bepanaszolta a Kereskedelmi Világszervezetnél (WTO) az Egyesült Államokat, a Boeing repülőgépgyár támogatása miatt. A lépés válasz arra, hogy korábban az Egyesült Államok is panasszal élt az EU ellen az Airbus folytatódó támogatása miatt.

Az EU jelezte, hogy mérsékelhetik az Airbusnak adott támogatást, ha az amerikaiak is megteszik ezt a Boeing esetében. Az unió szerint a Boeing évi 6-7 milliárd dollár fejlesztési támogatást kap az amerikai kormánytól.

Washingtont korábban az riadóztatta, hogy tavaly a 80 százalékban az európai repülési konszernhez, az EADS-hoz tartozó Airbus gépkiszállításaiban első ízben megelőzte az amerikai csúcsszállító Boeinget. Az amerikai cég arra panaszkodott ennek kapcsán, hogy az 1992-es kétoldalú szerződés még mindig túl sok szubvenciót tesz lehetővé az Airbus számára.

Mint John Veronau, az ügyben illetékes amerikai kereskedelmi főkonzul korábban elmondta: Washingtonnak nincsenek olyan tervei, hogy az Airbus számára már folyamatban lévő állami támogatásokat megtámadja, de meg van győződve arról, hogy megérett az idő egy új megállapodásra, a jövőbeni segélyeket megakadályozandó.

Az EADS szerda délelőtt 22,30 euró volt a párizsi értéktőzsdén, 0,27 százalékkal olcsóbb a keddi, 22,36 eurós zárónál. Szerdán 22,27 eurón nyitott. Szerdán 18,30 százalékkal drágább volt, mint az év elején – eddig 23,78-16,37 euró között alakult -, és 34,82 százalékkal drágább, mint egy éve.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik