Belföld

Schönberger képe vitte el a pálmát a Kieselbachnál

Sikeres volt a Kieselbach Galéria október 12-én megtartott őszi festményaukciója. A több mint 200 tétel szinte mindegyike elkelt, a legdrágábban Schönberger Armand Kabaré című alkotása.

Kisebb meglepetést és szenzációt okozott a Kieselbach Galéria árverése, amelyen a legmagasabb áron nem a legmagasabb kikiáltási árról induló Szinyei-kép, hanem Schönberger Armand egyik, eddig lappangó festménye cserélt gazdát. 


Schönberger képe vitte el a pálmát a Kieselbachnál 1

Schönberger Armand: Kabaré

Az 1920-as évek második felében készült Kabaré Schönberger Armand életművének egyik legjelentősebb, mindeddig lappangó képe, mely az árverési katalógus szerint a XX. századi magyar festészet egy sajátos fejezetére irányítja figyelmünket. A mű az úgynevezett nagyváros-festészet jellegzetes hazai példája. A német expresszionizmus kutatásában már csaknem két évtizede használatos a “Grossstadt-bildern” műfajának lokális centruma Berlin volt, Európa legfiatalabb metropolisza, mely a húszas években Párizst is felülmúlva a modern művészet fellegvárává vált. Bár rokon törekvéseket mutató pályatársaival szemben Schönberger minden valószínűség szerint sohasem járt Berlinben, a húszas évek második felében született művei a nagyváros-festészet legszebb magyar példái közé tartoznak.

A második legdrágábban elkelt kép Vaszary János 1925-ben festett Pompadour-ja volt, amely 14 millió forintról 22 millióig drágult. Szinyei Merse Pál 15 millió forintról indított  Pipacsos mezőn című művéért végül 18 millió forintot kínáltak, míg egy másik fontos képért, Vajda Lajos Lebegő házak című festményéért 17 milliót (a kikiáltási ár 10 millió forint volt).

Az aukció egyetlen Munkácsyja, az igazi gyöngyszemnek tartott Léda a hattyúval 4,5 millióról 8,5 millió forintig drágult, Rippl-Rónai József herkulesfürdői kaszinóját pedig 10 millió forintnál ütötték le (kikiáltási ára 5,5 millió forint volt). Szintén tízmillió forint felett talált gazdára Patkó Károly Kályha mellett című képe (16 millióért), 
Vaszary János nyári álom című alkotása (13 millió), Derkovits Gyula Mi ketten című képe (11 millió) és éppen 10 millióért vitték el Berény Róbert Alvó nőjét.

A legértékesebb alkotások közül egyedül Márffy Ödön Férfi narancs háttér előtt című képe maradt vissza. A tétel kikáltási ára 4,6 millió forint volt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik