Miután pénteken lejárt a tender-dokumentáció megvásárlásának határideje az ÁPV azzal indokolta a titkolózását, hogy az információk befolyásolhatnák a pályázókat, így a pályázat eredményességét.
Az ÁPV Rt. 2004. szeptember 7-én tette közzé a Malév 99,95 százaléknyi részvényének eladását szolgáló privatizációs pályázati felhívását.
A nyilvános, egy fordulós pályázatban a meghirdetett Malév jegyzett tőkéje 3,5 milliárd, saját tőkéje 2,646 milliárd forint.
Pályázni kizárólag a 99,95 százalékot kitevő teljes részvénycsomagra lehet. A vételár minimum 90 százalékát a vevőnek készpénzben kell kifizetnie és legfeljebb 10 százalékára kárpótlási jegyben is ajánlatot tehet. A kárpótlási jegyet az ÁPV Rt. a névérték 174,2 százalékán veszi figyelembe.
A pályázónak a vételáron kívül tőkeemelésre is kötelezettséget kell vállalnia, egy vagy több részletben. A tőkeemelés első részét az adásvételi szerződés hatályba lépésétől számított 30 napon belül kell teljesíteni. A kiírás szerint a vállalt tőkeemelés mértéke a pályázat értékelése során meghatározó súllyal szerepel.
A pályázónak be kell mutatnia a “nemzeti légitársaság” státuszra vonatkozó elképzelését is. További feltétel, hogy az ajánlattevő biztosítékokkal alátámasztva mutassa be helytállásának módját a Malév hitelállományáért, illetve annak kezelésére, esetleg csökkentésére vonatkozó elképzeléseit.
A Malév privatizációja iránt eddig a kínai Hainan Airlines és az osztrák AUA fejezte ki érdeklődését, de sajtóértesülések szerint az Air France-KLM mellett amerikai és orosz érdeklődők is vannak és említették az érdeklődők között Demján Sándort is.
A légitársaság az idén az első fél évben 3,9 milliárd forint adózás előtti veszteséget könyvelt el, 1,5 milliárd forinttal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
A Malév korábbi közleménye megerősítette: az első félévi auditált számok és az első hét hónap gazdálkodása alapján megalapozott az éves nullszaldós gazdálkodásra vonatkozó terv.
A társaság árbevétele az első félévben 20 százalékkal 59,4 milliárd forintra nőtt a múlt év hasonló időszakához képest, 6 százalékkal haladta meg a tervet. A hatékonyság javításából az első fél évben három milliárd forint megtakarítás származott.
Az első fél évben a Malév menetrendszerinti utasainak száma 22 százalékkal emelkedett. Az év egészére 3,1 millió utassal számol a társaság és ebből a számítások szerint 2,6 millió lesz a menetrendszerinti járatokon utazók száma. A férőhely-kihasználtság hat százalékponttal 86 százalékra javult a nyár folyamán.
Az idén az első hét hónapban a táraság 71,9 milliárd forint árbevételt ért el, ami négy százalékkal haladja meg a tervezettet és 17 százalékkal több, mint az előző év hasonló időszakában. Az utas szám ebben az időszakban 21 százalékkal, a férőhely kihasználtság pedig 5 százalékponttal emelkedett és ez utóbbi 2 százalékponttal jobb a tervezettnél.
A Malév Rt. tavaly 9,5 milliárd forint üzleti tevékenység szerinti veszteséget könyvelt el, az adózás előtti vesztesége 13,5 milliárd forint volt. A nettó árbevétel 2003-ban 110,7 milliárd forintot tett ki.
A légitársaság adóssága jelenleg 36,2 milliárd forint, ebből 33 milliárd forint mögött állami garancia van.
A múlt év decemberében hozott kormányhatározat szerint az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.(ÁPV) második fél évben esedékes, három milliárd forintos tulajdonosi támogatásának feltétele, hogy “a Malév 2004. évi várható eredménye – a támogatás figyelembevételével – lehetővé tegye a társaság további állami szerepvállalás nélküli eredményes működését”.

Kik azok az orosz lázadók, akik megtámadták Oroszországot?
A múlt héten Oroszországban, az ukrán határtól nem messze csapott össze az orosz hadsereg két, vélhetően ukrán támogatású orosz csoporttal. Pár napig kellemetlenséget okoztak Moszkvának, de várható-e tőlük még több ilyen? Kik ők és mik a céljaik?