Belföld

Büdzsé 2005 – nyitva a táska

Jövőre nem épül sztráda állami pénzből, mégsem lassul az autópálya-építkezés üteme, a kormány latolgatja a Posta eladását, és az infláció meredek csökkenésére számít – mondta a pénzügyminiszter.

A jövő évre 679 milliárd forintos hiány tervez a központ költségvetés – mondta Draskovics Tibor pénzügyminiszter azon a sajtótájékoztatón, melyet közvetlenül az előtt tartottak a minisztériumban, hogy közvetlen munkatársai kíséretében átvitte a 2005-ös költségvetést az Országgyűlés épületébe, s ünnepélyes keretek közt átadta a házelnöknek. A tervezett hiányhoz 5847 milliárdos bevételi és 6526 milliárd forintos kiadási főösszeg tartozik.








Társulási ösztönzők
Az önkormányzati normatíva jövőre négylépcsős lesz. A legalacsonyabb normatívát azok az önkormányzatok kapják, amelyek nem teljesítik szakma feladataikat. Emelt normatívára számíthatnak a szakmailag jól teljesítők, ennél is többet kapnak az önkormányzatok azokért a feladatokért, amelyeket társulásban oldanak meg, s a legmagasabb normatíva a kistérségi keretek közt megvalósított projektekért jár.

Az agrárium nyer, az intézmények veszítenek


A pénzügyminiszter a jövő évi költségvetés legnagyobb nyerteseként az agráriumot nevezte meg. Mint mondta, összesen 328 milliárd forintból gazdálkodhat jövőre a mezőgazdasági szféra, mégpedig úgy, hogy a források egyik felét a kormányzat, a másikat az Európai Unió biztosítja.


Korántsem lesznek ilyen rózsás helyzetben a költségvetési intézmények, melyeket a 2005-ös költségvetés nagy veszteseként aposztrofált Draskovics. Mint mondta, az intézményi szféra kiadásai jövőre nem követik az infláció ütemét, s az így keletkező 95 milliárdos megtakarítás nagyjából megegyezik azzal az összeggel, amennyivel a személyi jövedelemadó terheket csökkenti az állam.








Áthúzódó projektek
Természetesen lesznek kisebb áthúzódó autópálya-projektek, amelyek 2005-ben fejeződnek be állami pénzből. Ezek főként az M0-ás nyomvonalára korlátozódnak, s pénzügyi hatásukban nem jelentősek.

Az állam nem épít, csak rendel


2005-ben az M3-as, M7-es, M6-os vonalán költségvetési pénzből nem épül autópálya – hangsúlyozta Draskovics Tibor. Mint mondta, ez nem azt jelenti, hogy lassul a sztrádaépítések üteme, hanem csupán annyit, hogy a kieső állami forrásokat koncessziós konstrukciókkal pótolják.


A koncesszió nyomán azonban jövőre még nem terheli a költségvetést rendelkezésre állási díj, mert azt nem az építkezés alatt, hanem csak azt követően kell fizetni a sztrádaépítőnek. De csak azokra a napokra, amikor használható az autópálya. Draskovics Tibor szerint az M5-ös esetében fizetett évi 22 milliárdos bérleti díj tapasztalatai alapján érdemes a PPP-megoldások felé nyitni.








Katonás rend
A honvédelemről szólva a pénzügyminiszter kiemelte, hogy jelentős fejlesztések mellett, mint amilyen például a Grippen-beszerzés, sikerült alacsonyan tartani a katonai kiadásokat, s közben a régi néphadseregről átállni a professzionális véderőre.

A Posta eladásán még csak gondolkodnak


A sajtótájékoztatón elhangzott, a Magyar Posta esetleg küszöbön álló privatizációját firtató kérdésre a pénzügyminiszter úgy válaszolt, hogy a Posta privatizációjára vonatkozó javaslat nem került az asztalára. Ugyanakkor helyesnek tartja, ha az ÁPV Rt. foglalkozik ezzel a kérdéssel, elvégre az a dolga, hogy megvizsgálja a lehetőségeket és szakmailag megalapozott javaslatokat terjesszen a pénzügyminiszter elé – tette hozzá.

Egy másik kérdésre válaszolva a pénzügyminiszter kifejtette, hogy jövőre meredeken csökkenő inflációval számolnak, mégpedig arra számítanak, hogy már év elején enyhül a fogyasztói árak dinamikája. Mint mondta, a 2005-ös költségvetés 880 milliárd forintot szán kamatkiadásokra. Attól ugyanakkor elzárkózott, hogy a minisztérium kamatvárakozásait nyilvánosságra hozza. Ezzel üzenne a jegybanknak, mondta, amit szeretne elkerülni.


Fotó: MTI

Ajánlott videó

Olvasói sztorik