Belföld

BMW 1-es – vezetni jó

A BMW legkisebb modellje különleges technikai megoldásaival és elképesztő vezetési élményével komoly szereplője lehet az egyre erősödő alsó középkategória prémium szegmensének. Tekintse meg képgalériánkat >>

A BMW legújabb 1-es szériájával számára ismeretlen vizekre merészkedett. A modern BMW-k történetében ugyanis először készítettek alsó középkategóriás modellt. A marketingesek szerint a legkisebb sorozatra azért van szükség, mert az utóbbi időben figyelemre méltóan nőt a jól felszerelt, nagyobb értékű alsó középkategóriájú modellek iránti kereslet.


A vásárlói érdeklődés középpontjában itt olyan modellek állnak, amelyek ferdehátú karosszériával és variálható beltérrel csábítanak. Így a feladat világos volt, a mérnököknek egy olyan kompakt modellt kellett tervezniük, amely ötvözi a BMW eddig ismert dinamizmusát a kategória funkcionális elvárásaival.


BMW 1-es – vezetni jó 1


Ízig-vérig BMW

Egy alsó-középkategóriájú modellnél a tervezők mindig kénytelenek valamilyen kompromisszumot kötni. A bajorok a prémium márkához híven ezúttal is a kiemelkedő minőségre, a technikai újdonságokra, és természetesen a jellegzetes vezetési élményre helyezték a hangsúlyt.


Noha az 1-es ötajtós karosszériával készül, könnyen felismerhető, hogy egy BMW-ről van szó: a jellegzetes vesék a hűtőmaszkon, a rövid túlnyúlások és a dupla fényszórók, mind-mind olyan jellegzetes designelemek, amelyek ezúttal sem maradhattak le.

50:50

Az igazi érdekesség azonban a lemezek alatt található, ebben a kategóriában ugyanis teljesen szokatlan a BMW által favorizált hátsókerékhajtás. Ennek a megoldásnak számos előnye és hátránya van. Ami miatt jobb, mint az általánosan elterjedt elsőkerékhajtás, az az, hogy az elöl hosszába beépített motor és a hátsó hajtás miatt az autó súlypontja lejjebb kerül, a tengelyterhelés pedig kedvezőbben alakul. Ez utóbbi az 1-esnél a létező legjobb, 50-50 százalékosra sikerült, ami leginkább csak sportautókra jellemző. A gyakorlatban emiatt az autó kanyarokban teljesen semlegesen viselkedik, így irányítása rendkívül precíz.


A klasszikus hajtásláncnak azonban van egy igen negatív tulajdonsága, nevezetesen az, hogy sokkal nagyobb a helyigénye, ami sajnos az utastér méretének a rovására megy. A bajorok megpróbálták ezt a nagyobb tengelytávval kompenzálni, de ez nem sikerült maradéktalanul. A helykínálat elöl jónak mondható, de hátul mind fej-, mind lábtérben némileg elmarad a konkurensektől.

Korszerű motorok


BMW 1-es – vezetni jó 2


A motorok tekintetében viszont nincs szégyenkeznivalója, hiszen az 1-eshez rendelhető összes erőforrás rendkívül fejlett technikát képvisel. A kínálata a 116i-vel kezdődik, amelyet egy 115 lovas dupla Vanos-rendszerrel felszerelt motor hajt.


De elérhető az új fejlesztésű 120i, is amely a BMW Valvetronic-rendszerével is büszkélkedhet. Ez a jelenlegi legmodernebb szelepnyitási rendszer, amellyel nem csak a szelep nyitási idejét, hanem a hosszát is lehet szabályozni, ezáltal elhagyható a fojtószelep, amely veszteséget okoz a hagyományos motorokban.


Év végétől már kapható lesz a köztes 118i is, ezzel lesz teljes a benzines kínálat. A dízelek közül mindkét verzió kétliteres, a 118d-ben egy 122 lóerős egység dolgozik, a 120d-ben pedig jelenleg a kínálat csúcsát képviselő, 163 lóerős, 340 Nm-es nyomatékú motor trónol.







Menetpróba
A BMW 1-es sorozat hazai bemutatóján alkalmunk volt kipróbálni a 163 lóerős csúcs felszereltségű 120d-t. Az autó minden porcikája igazi BMW. A helykínalat valóban nem a legjobb, ám a vezetőt körülölelő design igazi sportos feelinget kölcsönöz az utastérnek, amit csak fokoz az állítható oldaltámaszú vezetőülés, és a remek fogású kormány. Menetközben kiderült, hogy a sportos kezelhetőség nemcsak olcsó reklámfogás. A bődületesen nyomatékos motor elemi erővel mozgatja az autót. A feszesre hangolt futómű pedig annyira stabil, hogy még direkt provokálva sem sikerült az autót kihozni a sodrából.

Különleges extrák

Prémium márkához híven ebben a modellben is igazán egyedi, és csúcstechnikát képviselő extrák találhatók. Már alapáron is rengeteg ilyen van az autóban: kipörgésgátló (DTC), dinamikus stabilitásszabályzás (DSC) és ezt kiegészítő dinamikus fékellenőrzés (DBC), amely kanyarban fékezés közben is íven tartja az autót. De emellett elérhetők olyan extrák is, mint a kétfokozatú féklámpa vagy a bixenon fényszórók. A kényelemről pedig az 5-ös, illetve a 7-es sorozatból ismert i-Drive, a 7 hangszórós profi audio rendszer vagy a mobil telefonnal kommunikáló Bluetooth gondoskodik.

Az autó ára még a prémium minőséget és a rengeteg extrát tekintve sem alacsony. A 116i induló ára 5,38 millió. A kisebbik dízel 6,2 millióért érhető el, a jelenlegi csúcsmodell pedig 6 850 000 forintba kerül. Aki igazi fanatikus, az biztosan ez utóbbit választja, mivel ezzel a motorral érvényesül az autó tényleges tudása. Az alsó-középkategória prémium szegmensét kétség kívül felkavarja az 1-es érkezése, de hogy az új modell milyen eredményekre lesz képes, az még a jövő zenéje.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik