Belföld

Látványosan épül az új pozsonyi Duna-híd

A híd központi, öt és félezer tonnás, félkörívű központi szerkezetét különleges technológiával, a Duna bal partján építik meg, és mint egy ajtót, rányitják a túlsó partra, pontosabban a jobbparttól negyven méterre épült pillérre.

A technológia nem egyedülálló, Európában néhányszor már alkalmazták, de arra még nem volt példa, hogy ilyen nagy méretű kolosszust mozgassanak a víz fölött. A hídtest balparti vége egy hatalmas forgószerkezeten nyugszik, a túlsó partra fordítandó vége pedig pénteken délben még uszályokon fekve nézett szembe az árral. A nem mindennapi manőver várhatóan a nap folyamán elkezdődik. Az segédszerkezetekkel együtt összesen közel nyolcezer tonna tömegű test a kezdést követő 16-18 óra alatt gyakorlatilag a folyó sodrásától hajtva, egyszersmind öles acélsodronyokkal visszafogva fordul majd a helyére.

Jóllehet a folyamat lassú lesz, péntek délben is már többszáz nézője volt az akkor még látványosnak nem mondható előkészületeknek. Sokan vidékről utaztak fel Pozsonyba, megnézni a nem mindennapi eseményt.

Pozsonynál ebben a magasságban keskenyebb, mindössze háromszáz méter széles a Duna, a híd egészében azonban 854 méter hosszú lesz, és a balparti hídfő és a jobbparthoz közeli pillér közti íve 250 méter hosszú.

A 3,6 milliárd szlovák koronás költség felét az Európai Befektetési Bank finanszírozta. A jövő májusra elkészülő új pozsonyi híd sokat enyhít majd a város egyre nehezedő közlekedési állapotán.

A városnak a hatvanas évek végéig csak egyetlen hídja volt, amelyet 1945-ben építettek a szovjet csapatok, a felrobbantott Ferenc József híd helyén. Ez mára alapos felújításra vár, felújítása után ezen keresztül vinnék majd át a villamosforgalmat a város jobboldali részébe, ahol egy hatalmas lakótelepen több mint másfélszáz ezer ember él, de a város túlsó, központi részét csak autóbuszokkal, személygépkocsikkal, vagy gyalogosan közelíthetik meg.

Pozsonyban a következő évtizedben aligha kezdik el a metró építését. Erről a rendkívül magas költségek miatt már többször lemondtak.

Az új híd tehermentesíti majd a meglevő hidakat, mert napi áteresztő-képessége kétszázezer jármű lesz és a jobboldali városrészben épülő – Budapest és Bécs irányába tartó – autópályához csatlakozva a város gyorsabb elhagyását és megközelítését teszi majd lehetővé.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik