Belföld

Jaguar: nincs igény a luxus kedvencre

Több mint fél évszázad után, a halmozódó veszteségek miatt leállítják az autógyártást a Jaguar Coventryben lévő üzemében, és a cég az idény végén kiszáll a Forma-1-es autóversenyből is - a brit márkát birtokló amerikai Ford vállalatcsoport.

Mark Fields, a Ford európai érdekeltségekért felelős alelnöke azt mondta: a Ford teljes felső kategóriás európai autóipari szegmense – amelynek a Jaguar mellett a Land Rover, az Aston Martin és a svéd Volvo is része – “igen kiábrándító” teljesítményt mutat, és csak az idei második negyedévben 362 millió dollár adó előtti veszteséget termelt.

Az eredményromlás “különösen kirívó volt a Jaguarnál” – mondta Fields. Külön számokat nem említett, de ipari források szerint a második negyedévi konszolidált veszteség csaknem felét a Jaguar produkálta. A céget különösen érzékenyen érintette a termelés 50 százalékát felvevő amerikai piac gyengesége, amelynek fő oka az erős font.

Joe Greenwell, a Jaguar vezérigazgatója a leépítést bejelentő sajtótájékoztatón azt mondta: a cég 1989 óta – amikor a Ford megvette a márkanevet – 22 ezer autóról 125 ezerre növelte az éves termelést, emellett úttörő alumínium-felhasználási és dízeltechnikai újításokat vezetett be. – A jelentős növekedés sem volt elegendő azonban ahhoz, hogy fenntartsa a Jaguar jelenlegi termelési szerkezetét – mondta az igazgató.

A bejelentett tervek szerint az 1950 óta működő coventry-i üzem 2500 dolgozójának jelentős részét átirányítják a közeli Castle Bromwich-i üzembe, de mintegy 300-an Coventryben maradnak, ahol a jövőben a járművek belső terét díszítő faelemek megmunkálását végzik. A Jaguar teljes hálózatában 750 fős leépítés várható.

Autóipari elemzők szerint a Jaguar messze nem termel annyi autót, amennyi az összesen három nagy-britanniai összeszerelő üzem fenntartását indokolná. Az egyik szakértői elemzés szerint a német Volkswagen hazai gyárai egyenként termelnek 160 ezer járművet évente, ugyanakkor a Jaguar három üzeme összesen nem állít elő 130 ezer autót sem.

Mark Fields európai Ford-alelnök a pénteki sajtótájékoztatón bejelentette, hogy a Jaguar az idei szezon végén kivonul a Forma-1-es autóversenyből is. – A Ford üzletileg nem látja megalapozottnak, hogy bármelyik márkaneve jelen legyen a Forma-1-ben – mondta.

Fields közölte ugyanakkor, hogy a Forma-1-ben meglévő infrastruktúráját a Jaguar nem felszámolni akarja, hanem eladni. Lehetséges vevőjelölteket nem említett.

A Jaguar messze nem az egyetlen igen patinás brit autómárka, amely külföldi befektető kezére került. A Ford istállójába tartozik a 15 éve megvett – és ezzel a csődtől megmentett – Jaguar mellett a Land Rover és a luxus sportkocsijairól ismert Aston Martin, a Rolls-Royce autógyártó részlege pedig a német BMW-é, bár a márkanév birtokosa az azonos néven repülőgép-hajtóműveket gyártó brit cég.

A Mini is a BMW-é, sőt a márkát egykor birtokló Rover egésze is egy ideig a BMW-é volt, amely azonban a krónikus veszteségek miatt 2000-ben 10 fontért eladta ez utóbbit egy brit befektetési csoportnak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik