Belföld

Ha elment a vonat – jön a busz?

A MÁV tervezett átalakítása során jelentősen csökken a járatok és a dolgozók száma, jól járhat viszont a gyorsan kapcsoló Volán és a finanszírozásból kihátráló állami költségvetés is. Az üzleti menetrend már sínen van.

Tíz százalékkal csökkentené járatai számát 2005-ben a MÁV. Ezzel párhuzamosan, a költségcsökkentés részeként dolgozói húsz százalékától is megválna. A vasúti szolgáltatások hanyatlásának legfőbb haszonélvezői a konkurensek. Nem is kellett sokat várni a „buszosok” bejelentkezésére.


Ha elment a vonat – jön a busz? 1

A Volán társaságok elvégeznék a MÁV által megszüntetésre ítélt járatok helyett a közhasznú személyszállítás lebonyolítását – mondta Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója csütörtökön az MTI-nek az autóbusz-közlekedési tagozat ülésén született állásfoglalás alapján. A „lelkes beugró” ráadásul tervei szerint külön beruházás nélkül, a naponta közlekedő 42 600 helyközi Volán autóbuszjárat „optimalizálásával” képes lenne megoldani a kieső vasúti járatok utasforgalmának lebonyolítását.








Hátrányban a Volán?
Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója szerint az augusztusban társadalmi vitára bocsátott jövő évi adótörvény-tervezet nem kedvez a közforgalmú autóbusz-közlekedésnek, a javaslat szerint ugyanis továbbra sem igényelhetnék vissza az üzemanyag jövedéki adóját a Volán társaságok, holott ez összhangban lenne az európai uniós gyakorlattal. További hátrány az, hogy kormányzati szándék szerint befagyasztanák a fogyasztói ártámogatás szintjét. Ez esetben a kedvezményeket kellene mérsékelni, ami az egyéni közlekedéssel szemben hátrányba hozná a Volán társaságokat.

Milliárdos megtakarításra számítanak


A vasúthoz szokott utasok buszra ültetését segítheti az is, hogy várhatóan még a közeljövőben tárgyalóasztalhoz ülnek a MÁV és Volán képviselői. Arról tárgyalnak, miként lehetne összevonni vagy legalábbis összehangolni a két társaság utazási kedvezményeit. A vasúti szolgáltatástól megfosztott utasok felkarolásának előkészítésével azonban még várnia kell a Volánnak, hiszen az átfogó költségcsökkentésben vezető helyen szereplő járatszámcsökkentés részleteit még jó ideig homály fedi.

Egy nemrég kiadott közleményében csupán arról számolt be a vasúti társaság, hogy cég igazgatósága döntött a cég vállalatgazdaságossági szempontok alapján történő ésszerűsítéséről. A gazdasági tárca jóváhagyását igénylő beavatkozások a társaság naponta közlekedő csaknem háromezer járatának tíz százalékát érintik majd.

A felülvizsgálatra váró vonatok egy részét az elképzelések szerint törlik a menetrendből, lesznek azonban olyan járatok is, amelyek kevesebb kocsival vagy rövidebb útvonalon közlekednek. A küszöbönálló racionalizálástól a MÁV 1,5 milliárd forint azonnali költségmegtakarítást vár, míg a teljes megtakarítás éves szinten elérheti a kilencmilliárd forintot is.



Ha elment a vonat – jön a busz? 10

Cserbenhagyás?


De nem ez a legrosszabb lehetőség az utasok szempontjából. A személyszállítás üzleti hiányát 2005-ben már nem finanszírozó állam kihátrálása után megmaradó negyvenmilliárdos hiány miatt jóval nagyobb ritkítás is szóba került.

Az minden esetre tény, hogy a költségvetés idei, 56 milliárd forintos hozzájárulása csupán a költségek 44 százalékára nyújt fedezetet. Az állam és a MÁV közötti, 2005-re szóló közszolgáltatási szerződés tervezetében szereplő 76 milliárd forint támogatás pedig csupán 65 százalékos finanszírozási szintet jelent.

Udvari László, a MÁV Rt. elnöke szerint mindez annyit tesz, hogy a MÁV kénytelen lenne hozzávetőleg 33 százalékkal mérsékelni személyszállítási kapacitásait. A társaság igazgatóságának álláspontja szerint azonban ilyen jelentős mértékű szolgáltatáscsökkentést egy éven belül lehetetlen megvalósítani.








Nem sikertörténet
A MÁV az 1980-as évek óta pozícióvesztésben van. A forgalom jelentősen mérséklődött, a műszaki állapot differenciált, az áru- és a személyszállítás 90 százaléka a 7800 kilométer hosszú hazai pálya 60 százalékán bonyolódik le. Udvari László, a vasút elnöke az év közepén katasztrofálisnak nevezte a vontatókapacitás állapotát, a vontatóállománynak ugyanis mindössze 6 százaléka működőképes, a többi eszköz javítás alatt áll. A vagyongazdálkodás hatékonyságával kapcsolatban azt mondta: a MÁV portfóliójába tartózó 80, különböző munkákat végző kft. 2003-ban mindössze 200 millió forint nyereséget termelt, ezért is határozták el a közelmúltban 41 értékesítésének előkészítését.

Hitelgondok


Szó van viszont arról, hogy a belső költségcsökkentési intézkedéseknek megfelelően, 2006-ra 20 százalékkal leépítik a dolgozói létszámot. Erre elsősorban ezért van szükség, mert az előző évekhez képest is jelentős hiánnyal zárja a MÁV Rt. az idei esztendőt, s szintén hatalmasra duzzadt adósságállománnyal kezdi a jövő évet. Ez utóbbi nem is csoda, hiszen a vasúttársaság a jelenlegi szolgáltatási színvonalat, illetve egyes területeken a fejlesztéseket csak folyamatos hitelfelvétellel tudja fenntartani. A MÁV Rt. 2005. évi finanszírozását nem oldották még meg, a társaság idei éi vesztesége 48,9 milliárd forint lesz, adósságállománya pedig eléri a 150 milliárd forintot.

Mándoki Zoltán vezérigazgató nemrég azt közölte, hogy a 2002-ben meghatározott belső költségcsökkentő intézkedéseknek, illetve a növekvő bevételeknek köszönhetően 2006 végére 47,5 milliárd forint értékű hatékonyságjavulást érhetnek el. Az idei üzleti terv 12,5 milliárd forint hatékonyságjavulással számol, a vasúttársaság adatai szerint a 2003-2004. év összesített eredménye ebben a szegmensben 22,2 milliárd forint. Ezt ugyanakkor csak a létszám radikális csökkentésével tudják elérni, ami annyit jelent, hogy a 2002 végén nyilvántartott 53 ezer munkavállaló helyett 40-42 ezer ember dolgozik majd a MÁV-nál 2006-ban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik