A külföldi MBA programok iránt érdeklődők 54 százaléka nő Magyarországon – derült ki a World MBA Tour felméréséből. A vándorszervezet a világ számos országában népszerűsíti az MBA képzéseket, úgymond házhoz viszi a business schoolok képviselőit és tanulmányi ajánlatait. A magyar nők ezzel az aránnyal a legtudatosabb nők közé sorolódnak a világon, hiszen csak Tajvan és Thaiföld szülöttei mutatnak nagyobb aktivitást a karrierjük előrelendítésében. Nyugat-Európában különösen alacsony a női érdeklődők aránya. Ennek ellenére a gyengébbik nem még mindig alulreprezentált az üzleti élet „csúcsképzésének“ titulált MBA programokon.
Soha ennyi nő még nem jelentkezett
„A női jelentkezők aránya 32 százalékos volt az idén. Soha ekkora érdeklődést nem tapasztaltunk még a részükről“ –nyilatkozta Nunzio Quacquarelli, a World MBA Tour, valamint a Top MBA Career Guide vezérigazgatója. Természetesen nem minden országban vágyik ilyen sok nő kiemelkedő karrierre. Nyugat- Európában ez az arány jóval 20 százalék alatt van, míg Kínában, Törökországban, 40 százalék felett. A kelet-európai térségben egyértelműen a magyar nők építik legcéltudatosabban a jövőjüket, utánuk az orosz nők következnek, akik közül viszont már jóval kevesebben (34 százalék) érdeklődnek az MBA képzések iránt.
A gyengébbik nem aktivitásának ellenére még mindig a férfiak dominálják a mesterfokozattal kecsegtető programokat. Az Egyesült Államokban kicsit jobb a helyzet, mivel ott majdnem minden második hallgató nő, az európai business schoolokban azonban csak minden ötödik tanuló kerül ki a gyengébbik nem képviselői közül.
Pedig az MBA szakértők szerint most különösen megéri belevágni a mesterképzésbe: a jelentkezők száma 10 százalékkal visszaesett az elmúlt évben, míg az MBA diploma munkaerőpiaci értéke egyre nő, főleg ha valaki nemzetközi karrierre vágyik.
Egy hajtja őket: a kiugrási lehetőség
A nők elsősorban azért szeretnének mesterfokozatot szerezni, hogy előre tudjanak lépni a ranglétrán. A képzés befejezte után nagy részüket azonnal elő is léptetik, és a későbbiekben is nagyobb esélyekkel pályázhatnak az első számú vezető székébe, egy MBA diplomával a zsebükben. „A férfiakat nem feltétlen az előléptetés hajtja. Többségük magasabb fizetést akar, vagy munkahely-váltásra készül, esetleg be akarja indítani saját vállalkozását“ – emelte ki Nunzio Quacquarelli. A nők pénzorientációjának hiányát fizetési elvárásaik is jól tükrözik: míg a férfiak évi 100 ezer dollárnál nem adják alább, a nők megelégednének 80 ezer dollárral is.
A nők számára feltehetően azért is ennyire fontos a kiugrási lehetőség megszerzése, mert férfi társaikkal szemben szinte alig van esélyük arra, hogy a középvezetői szinten túljussanak. Az Egyesült Államokban ugyan az első számú vezetők 11 százaléka nő, ez az arány Európában meglepően alacsony, csupán 3 százalék.
A nőknek mindenképpen megéri elvégezni a programokat, mivel az alumni szervezetek révén jóval több és jóval hasznosabb kapcsolatra tehetnek szert. Az MBA diplomával rendelkező nők – mivel kevesebben vannak -, sokkal jobban segítik később egymást.
MBA család mellett?
A női jelentkezők általában jóval fiatalabbak, mint a férfiak. “Korábban a business schoolok nem fogadták szívesen a kevés munkatapasztalattal rendelkező, fiatal jelentkezőket. A nők esetében azonban érthető, hogy még a gyerekvállalás előtt szeretnék befejezni a full time MBA képzést, hiszen utána évekig nem lesz erre lehetőségük. Szerencsére a business schoolok ma már az életkori elvárásokat rugalmasabban kezelik a nők esetében” – mondta Nunzio Quacquarelli.
A felmérés szerint a nők többsége többek között – a női példaképek és a munkaadói támogatás hiánya mellett – a magánélet és a tanulás összeegyeztethetetlensége miatt mondanak le az MBA képzésekről.
Még a nem full time programokat is nehéz egy anyának belesűrítenie az életébe. Van, aki a kisgyermeke mellett otthon tanul, van aki részmunkaidőben dolgozik, amellett nevel gyereket és végzi az MBA képzést.