Belföld

A Microsoft is beszáll a keresőbizniszbe

Komoly kihívással kell szembenéznie a két legnépszerűbb internetes keresőnek, a Google-nek és a Yahoonak. A Microsoft ugyanis pénzt nem kímélve fejleszti napokban bemutatott új keresőjét.

A közelmúltban Steve Ballmer, a Microsoft igazgatója kijelentette: hiba volt, hogy nem fektettek be már korábban egy saját keresőprogram kifejlesztésébe. A beismeréssel egy időben persze már lázas munka folyt a cégnél; saját keresőszoftver fejlesztésén dolgozott mintegy félezer amerikai, angliai és kínai szakember. A cég adatai szerint mintegy százmillió dollárt emésztett fel az a fejlesztés, amelynek első, ám korántsem végső eredménye a múlt hét végén bemutatott, új keresőoldal.



A Microsoft is beszáll a keresőbizniszbe 1

Steve Ballmer

Kísérteties hasonlóság


A cég tehát, ellentétben a korábban híresztelésekkel, nem elégszik meg a legnépszerűbb kereső, a Google átvételével, hanem önállóan kezd dolgozni. Mint a lépést később magyarázták: nem meglévő keresőket akarnak lemásolni, hanem valami teljesen újat alkotnának, a korábbiak hibáit kiküszöbölve.

Az internetezők számára az információk közötti eligazodásban egyre több szerepet kínáló keresőszolgáltatás persze elsősorban üzlet, nem alkotás. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a Microsoft új weboldala,



A Microsoft is beszáll a keresőbizniszbe 2


amely kísértetiesen hasonlít a csupasz és egyszerű Google-főoldalra, és az ott feltüntetett kiegészítő szolgáltatások is mintha az éppen tőzsdei bevezetését halogató, ám a néha-néha kiszivárgó információk szerint pénzügyileg is igen jól teljesítő Google oldalát igyekeznének másolni.

Ki fizet a találatért? 

A keresőoldalak, például a Google által kidobott „jó” találatokért a forgalom érdekében a cégek rengeteg pénzt hajlandóak áldozni. A Jupiter Research szerint 2003-ban az úgynevezett fizetett találatokért összesen mintegy 2,1 milliárd dollárt fizettek ki a cégek, és a becslések szerint a nagy keresésben évente 20 százalékkal növekedhet a fizetett találatok piaca.

A most látható Microsoft keresőszájt tehát legfeljebb “ráncfelvarrásnak” tekinthető, az igazi újítás akkor jön majd, ha a cég beváltja keresőjével kapcsolatos ígéreteit. Az ígéret nem más, mint az, hogy – ellentétben a vetélytársakkal – a redmondi óriás nem kívánja lehetővé tenni a keresőbizniszt tápláló cégeknek, hogy jó pénzért előkelő helyet vásároljanak a találati listán.

Hogy ez elég lesz-e a jelenleg napi százmilliós keresési találatot regisztráló Google legyőzéséhez, vagy csak a méltó versenytárs cím elnyerésére futja belőle, azt egyelőre nem tudni. A Microsoft praktikáit ismerve azonban szinte borítékolható az agresszív terjeszkedés sikere (emlékezzünk csak az Internet Explorer és a Windows Media Player esetére; alkalmazás operációs rendszerrel együtt ingyenesen).


A Microsoft nem tanul


A Microsoft mostani tervei ráadásul erősen emlékeztetnek a korábbi gyakorlatra. Azt tervezi ugyanis, hogy a böngészőbe épített keresőprogram a merevlemezen a felhasználó által tárolt adatokat (dokumentumokat, e-maileket) is elérhetővé teszi találati oldalán.


Az operációs rendszer és a keresőprogram összekapcsolásának amúgy nagyszerű ötlete alighanem felkelti a versenyszabályok betartásán őrködők figyelmét. A legutóbbi európai döntés fényében erre van esély. A Windows operációs rendszer és a Media Player nevű audio- és videolejátszó program összekapcsolása 497,2 millió eurójába került a Microsoftnak, és a pénzbüntetés mellett arra kötelezték, hogy szedje ki az operációs rendszerből programot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik