Belföld

Terepjárók a városban – “off road”-ra velük!

London polgármestere "komplett idiótáknak" tartja tulajdonosaikat, párizsi kollégája pedig "halálgépeket" lát bennük. A terepjárókról van szó. A két világvárosban egyre keményebb ellenállás bontakozik ki a több tonnás terepjáró gépkocsikkal szemben.

Párizs városi képviselőtestülete a lehető legnagyobb mértékben meg kívánja nehezíteni a benzinzabáló monstrumok tulajdonosainak az életét, a kormány pedig akár 3200 eurót is elérő környezetvédelmi adót kíván kivetni a járművek után.

Miközben 2003-ban összességében 6,3 százalékkal kevesebb új autót adtak el az országban, terepjárókból 31 százalékkal több kelt el. A típus Németországban is kétszámjegyű százalékos növekedési ütemmel dacol az általános autópiaci forgalom csökkenéssel.

A környezetvédők szemében elsősorban a magas üzemanyag fogyasztás a szálka. Párizsban három környezetvédelmi szervezet a Mercedes G500-as terepjárónak ítélte oda az idei Tuvalu-díjat, amit a Csendes-óceánon a globális felmelegedés okozta vízszint emelkedés miatt eláradással fenyegetett szigetcsoportról neveztek el. A két tonnánál nehezebb jármű több mint húsz liter üzemanyagot fogyaszt. A legtöbb széndioxidot termelő 18 autótípus között 14 terepjáró akad. 

Jean-Pierre Raffarin francia miniszterelnök konzervatív kormánya is célkeresztbe vonta a benzinfaló szörnyeket. A jövő évtől kezdődően a különösen környezetellenes járműtípusokat, mint például a nyolchengeres motorral rendelkező terepjárók, de más nehéz személygépkocsikat is akár 3200 eurós környezetvédelmi adóval terhelik meg. Az adókivetés kritériumai az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag kibocsátás mértéke lesznek.

Párizs városa többségi döntéssel felszólította a rendőrséget és a közigazgatási hatóságokat, hogy a lehető leghamarabb dolgozzák ki a terepjáró járművek városi használatának korlátozásának szabályait. A zöldek javaslata még a helyi lakosok parkolási jogát is megvonná a terepjárók tulajdonosaitól és egyes védett forgalmi övezetekből teljes egészében kitiltanák a járműveket.

A tiltakozás nem is váratott magára. A francia terepjáró tulajdonosok szervezete “egymillió francia család ellen irányuló hazug diszkriminációs kampányt” emleget.

A terepjáró kedvelők mérgükben már az egész környezetvédelmi mozgalmat totalitárius hatalmi szervezetnek titulálják. Bordeaux polgármestere Henri Pons pedig demagógiának nyilvánította a Zöldek által benyújtott párizsihoz hasonló kezdeményezést. Nem is csoda, hiszen terepjáróval jár maga is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik