Belföld

A Mol esélyes versenyző a régió olajpiacán

Kialakultak az erőviszonyok a régió olajiparában, s ez alapján négy, közel egyenlő csoport küzd egymással a vezető szerepért – nyilatkozta a Világgazdaságnak Áldott Zoltán, a Mol csoport stratégiai és üzletfejlesztési igazgatója.

A Mol stratégiai és üzletfejlesztési igazgatója szerint cégének jó alapjai vannak a gyors növekedéshez, miután a régió legfontosabb piacain szerzett meghatározó szerepet.

A régió olajipara nagy részben már konszolidálódott, és így kialakult az a négyes csoport – a Mol, az osztrák OMV, a lengyel PKN, az orosz Lukoil –, amelyek egymással versenyeznek. A versenytársak között a Mol csoportnak meghatározó szerepe van Magyarországon, Szlovákiában, és partnere a horvát INA-nak. E három országon kívül jelentős kereskedelmi jelenléttel bír Ausztriában, Csehországban, Boszniában és Szlovéniában. Az OMV egy kétpólusú piaccal rendelkezik, hiszen valószínű, hogy sikerrel zárja a román Petrom privatizálását – mondta Áldott Zoltán. Így az OMV-nek az érett osztrák és német, valamint egy kialakulóban lévő román piacon van meghatározó szerepe. A PKN Lengyelországban és – az Unipetrol-tranzakció sikeres lezárása esetén – Csehországban játszik meghatározó szerepet. Ugyanakkor a Lukoil bolgár bázissal a déli országokban, főleg Szerbiában és Romániában épített ki pozíciókat.

A Mol már olyan piaci súllyal rendelkezik, amely önmagában is elfogadható, ráadásul jó alapot ad a növekedésre is, hiszen azokon a piacokon vannak jelen meghatározó szereppel, amelyek a legérdekesebbek a régióban – közölte Áldott Zoltán. A Slovnaft integrációja üzleti értelemben már teljes mértékben megvalósult, míg a horvát INA olajtársaságnál az első lépést tették meg. A Mol például Szerbiában már csak az INA-val együtt akar terjeszkedni, elsődleges feladat azonban a cég megerősítése.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik