Az Európában rendkívül sikeres Mazda6 után tavaly ősszel megérkezett a Japán márka alsó-középkategóriás modellje is. A Mazda3 nem titkoltan a kategória névadójának, a VW Golfnak a babérjaiéra tör. A Japán mérnökök a konkurenciától némiképp külön úton járnak, mivel nem a divatos egyterű formát favorizálják, hanem a szokatlanul sportos, kombi jelleget.
A karosszéria zömöksége ellenére is hatalmas, hiszen a közel 4,5 méteres 5-ajtós gyakorlatilag akkora, mint a néhány éves középkategóriás modellek. Szerencsére a nagyméretű karosszériából az utastér is jócskán profitál. A helykínálat mind elöl, mind hátul remek, még teljesen hátratolt ülések mellett is elegendő a lábtér két 180 centis utasnak. Az elöl utazóknak még több hely jut, az ülések sportosan kemény tömésűek, oldaltartásuk is jó. A nagy méretű utastérhez azonban csak átlagos méretű csomagtér társul.
Sportos belső
Az autó sportosságát a műszerfal is remekül demonstrálja. Az Alfa Romeo utánérzésű, három, csőbe rejtett műszer ráadásul úgy van skálázva, mint egy versenymotoron. A sebességmérő mutatója 80-as tempó körül ér a megszokott helyére, a fordulatszámmérőt pedig csak 3000-felett látjuk. A kör alakú design-elemek a középkonzolon is feltűnnek, a klímaszabályzó kapcsolók, és a hi-fi gombjai tetszetősek, de első látásra kicsit kaotikusak.
A felhasznált anyagok kemények ugyan, de jó minőségűek ez alól csak a váltógomb tetején található krómozott műanyag a kivétel, ami már néhány ezer kilométer alatt is jócskán megkopott. Sajnos a belső kilincsek is műanyagból készültek, ezüstszínűek ugyan, de ez akkor is nagyon kicsinyes. Az összeszerelés minőségén érződik, hogy az autó Japánban készült, az illesztések pontosak, a műszerfal a legrosszabb macskaköves úton sem hallat hangokat.
Átlagos 1,6-os
|
Ettől függetlenül az autó vezetési élménye valóban sportos. A kormány nagyon jó fogású, és direkt, a váltó pedig egyenesen csodás, rövid úton kapcsolható, és japánosan precíz. Az igazi nagy dobás a Mazda 3 futóműve, az elől MaPherson, hátul többlengőkaros felfüggesztések kanyarban a végletekig semlegesen viselkednek, és az úthibákat is jó hatásfokkal nyelik el.
Menet közben
A jól hangolt futóműnek és a hatalmas 16-os kereknek hála az autó szokatlanul nagy kanyarsebességekre képes, és közben a direkt kormány miatt könnyedén kézben tartható. A sportos érzést tovább fokozza, hogy a menetstabilizáló rendszert (DSC) úgy hangolták, hogy minimális csúszást még enged, és csak az utolsó pillanatban veszi át az irányítást. Ez azért is jó, mert akár a gyengébb képességű vezető is biztonságosan megtapasztalhatja az autó tényleges határait.
Autópályán 150-160 km/órás utazósebesség könnyedén tartható, de ha kell, óra szerint 200-zal is képes hasítani. Igaz, ilyenkor a fogyasztás már nagyon megnő. A városban sem kifejezetten takarékos a Mazda, hiszen kihasználva az autó képességeit akár 11 liter is lefolyik a torkán.
Értékelés
|
Az általunk is tesztelt TX felszereltség pedig további extrákat tartalmaz ilyen: a DSC, kipörgésgátló, valamint a 16-os kerekek. A Mazda3 jelenleg a legsportosabb alsó-középkategóriás modell, azoknak készült akik a kitűnő vezetési élmény mellett ragaszkodnak a remek felszereltséghez és a japán minőséghez. Ám ennek megkérik az árát, hiszen az autó közel 5 millió forint, ennyi pénzért pedig már a Mazda6 alapverziója is elérhető.