Belföld

Napimatricát kérhet az EU a teherautóknak

Aggályosnak tartja az Európai Bizottság , hogy a 12 tonnánál nehezebb teherautók esetében Magyarországon nem egy, hanem tíz napra szól a legrövidebb idejű úthasználati matrica - írja a Világgazdaság.

Az Európai Bizottság vizsgálja a 12 tonnánál nehezebb teherautók magyarországi úthasználati rendszerét – értesült a Világgazdaság. Brüsszel azért fordult levélben a magyar hatóságokhoz, mert a nehézgépjárművek adóztatásáról szóló közösségi irányelv melléklete az egy napra érvényes matrica árát maximálisan nyolc euróban (2000 forint) határozza meg, hazánkban azonban ebben a kategóriában a tíznapos matrica a legrövidebb időre szóló.

A Világgazdaságnak nyilatkozó szakértők szerint azonban a jogi helyzet nem teljesen egyértelmű. Az említett irányelv ugyanis nem mondja ki, hogy kötelező napimatricát bevezetni, csak azt szögezi le, hogy ha egy tagország matricás útdíjat szed, azt időarányosan kell tennie – csupán a melléklet említi a napimatrica maximális árát. Ez szakértők szerint értelmezhető úgy is, hogy nincs kötelezettség ilyen matrica bevezetésére. A napilap értesülései szerint az Európai Bizottság jelentős részben a magyar hatóságok válaszától teszi függővé, hogy követeli-e majd a napimatrica magyarországi bevezetését.

Bonyolítja az ügyet, hogy a szóban forgó irányelv jelenleg éppen felülvizsgálat tárgyát képezi az EU-ban. A miniszteri tanács különböző előkészítő fórumainak napirendjén szereplő legújabb tervezetek 3,5 tonnára vinnék le az irányelv hatályának alsó határát, bár ebben még nincs teljes egyetértés. Vita van az útdíj mértékéről is. Az ír elnökség 10 euróra (2500 forint) szeretné emelni a napimatrica maximális árát, a hollandok, a csehek és a szlovákok viszont 15-re (3750 forint). A díj mértékét illetően elsősorban a hatalmas tranzitforgalomtól szenvedő, illetve a földrajzilag periferikus, ezért a tranzitra rászoruló országok érdekei ütköznek egymással. Az sem eldöntött még, hogy az irányelvben a díjakra továbbra is csak egy plafont húzzanak meg, vagy legyen minimálisan kivetendő mérték is. Vita van arról is, hogy a transzeurópai hálózatokon, azok tagállamok által kijelölt szakaszain, vagy az autópálya-hálózatokon alkalmazzák-e az új irányelvet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik