A rosszmájú elemzőknek lett igazuk a MÁV hitelképességével kapcsolatosan. Alig pár héttel ezelőtt, szinte az EU-csatlakozás előtti utolsó pillanatban váratlanul közel 60 milliárd forintos állami kezességvállaláshoz jutott a
magyar állami vasúttársaság, de az ennek nyomán felvehető 59,5 milliárdos, hosszú lejáratú hitel éppen csak az idei veszteségeket, valamint a tovább már nem odázható fejlesztéseket fedezi. Ezért figyelmeztettek elemzők, hogy miután jövőre megint 50 milliárd, az azt követő évben pedig újabb közel 60 milliárd forint hitel felvételére kényszerül, előbb-utóbb csődspirálba kerül a cég. Néhány éven belül ugyanis 250 milliárdra emelkedhet a hosszú távú hitelállomány, s ebben az esetben csak az adósságszolgálat megközelítheti az évi 40 milliárd forintot. Nos, a vasúttársaság elnökének minapi bejelentése szerint a hitelképtelenség nem évek múltán jön el, hanem már jövőre.
Nemzetközi járatok belföldön?
A magyarországi vonatközlekedés sorsa a küszöbön álló európai vasúti liberó miatt nem feltétlen kötődik szorosan a MÁV sorsához. Eljöhet még az idő, amikor – például a légi közlekedéshez hasonlóan – a vasúti pályaudvarokon is válogathatunk majd az eltérő árú és színvonalú szolgáltatást nyújtó nemzeti és nemzetközi vasúttársaságok kínálatából.
Harkányban, egy vasúti konferencián tette meglepő bejelentését Udvari László, a MÁV igazgatóságának elnöke. Elmondta: jövőre a cég 151 milliárd forintos hitelállománnyal és – a folyamatos vagyonvesztés miatt – 180 milliárd forintos tőkével számol, ezzel meghaladhatja hitelképességének határát.
Súlyosbítja a helyzetet, hogy a cég tavalyi 33 milliárd forintos veszteségével szemben az idei üzleti tervben már 48 milliárd forint veszteség szerepel, ebben az évben 11 milliárd forint adót kell ugyanis befizetnie a MÁV-nak a neki nyújtott költségvetési támogatásból. Ráadásul az évi átlagos, 22-37 milliárd forintos veszteséget a vagyon terhére számolják el, így az állami vagyon évente körülbelül 30 milliárd forinttal csökken.
Működésképtelen mozdonyok, üres sínpárok
A 80-as évek elejétől piaci pozícióvesztésben lévő társaság számos problémával küszködik. Egyrészt gondot okoz a szövevényes portfólió: jelenleg közel 80 különféle kft. tartozik a MÁV-hoz, ám ezek összes haszna sem haladta meg tavaly a 200 millió forintot. Vélhetően komoly megkönnyebbülést hoz a cég számára a portfólió egyik felének küszöbönálló értékesítése.
A várható bevétel néha kiugróan jelentős mértékére jellemző, hogy például a fővárosban a Westend és a Nyugati pályaudvar közti területet több mint hárommilliárdért értékesítette a MÁV. Hasonló megoldás lehetőségét veti fel, hogy manapság a hazai vasúti áru- és a személyszállítás 90 százaléka a 7800 kilométer hosszú pályarendszer 60 százalékán bonyolódik. Ezért merült fel, hogy egyes vonalakat – ilyen például a Vác-Balassagyarmat szárnyvonal – átadnak az érintett önkormányzatoknak működtetésre.
Mindez aligha változtat ugyanakkor azon a tényen, hogy a vontatókapacitás állapota is súlyos. A társaság vasúti vontató eszközeinek többsége ugyanis általában javítás alatt áll.
A privatizáció mint szalmaszál
Ebben a helyzetben érte a MÁV-ot az uniós csatlakozás, melynek első lépéseként május elsejétől a pályakapacitás 20 százalékát megnyitották az összes uniós vasúttársaság előtt. Ez azonban korántsem jelenti a folyamat végét. A tervek szerint a teljes liberalizációra az áruszállítás terén 2006-ban, a személyszállítás területén pedig 2007-ben vagy 2008-ban kerül sor.
A fokozódó verseny mellett egyúttal az állami eszköztár szűkülésére is fel kell készülnie a vállalatnak. Kiutat jelenthet persze a kilátástalannak tűnő helyzetből MÁV részleges privatizációja. Elsősorban a teherfuvarozási üzletágról lehet szó. Egyrészt ez kelthet üzleti érdeklődést, másfelől az állam a közfeladat ellátásának jogcímén a személyszállítás támogatására találhat az Európai Unión belül is kiskapukat. Elemzők szerint a nyereséges teherfuvarozási üzletág piaci értéke jó esetben elérheti a 100 milliárd forintot is, ami még kisebbségi tulajdon értékesítése esetén is komoly „falatot” jelentene az állami privatizációs szervezet számára.