Belföld

DaimlerChrysler, a cserbenhagyó – a Nissan után a Mitsubishi az áldozat

A DaimlerChrysler vezetésének csütörtök késő esti döntése igazolta a korábban szárnyra kapott híreszteléseket: kiszáll a gondokkal küszködő Mitsubishi Motors autógyárból. Részletek egyelőre nem ismertek.

A DaimlerChrysler eddig csak azt az álláspontok képviselte nyilvánosan, hogy nem lesz hajlandó további tőkeinfúziókkal a Mitsubishi Motors Corporation (MMC) segítségére lenni. “A vezetés és a felügyelő-bizottság döntése szerint nem veszünk részt az MMC által tervezett tőkeemelésben és a beszüntetünk minden pénzügyi támogatást” – jelentette be a DaimlerChrysler szóvivője péntekre virradó éjjel Stuttgartban.

 

 A DaimlerChrysler pénzügyi vezérigazgatója, Manfred Gentz pénteki sajtótájékoztatóján ugyanakkor bejelentette, hogy nem született döntés a Mitsubishi Motors 37 százalékos részvénypakettjének eladásáról, miután azt jelentették be, hogy a továbbiakban nem támogatják a gondokkal küszködő japán autógyárat. Gentz azt is elmondta, hogy döntésüknek nincsenek olyan következményei, amik érintenék a csoport amerikai tagját, a Chryslert. “A Chrysler folytathatja termelési terveinek végrehajtását. Nincs ok változtatásra” – hangsúlyozta.

Megfigyelők korábban biztosak voltak benne, hogy a 37 százalékos pakettel rendelkező DaimlerChrysler több milliárd euróval vesz majd részt a Mitsubishi Motors szanálásában. A DaimlerChrysler áprilisi részvényesi közgyűlésén Berlinben azonban éles kritika érte a Mitsubishi iránti elkötelezettséget mind a kisrészvényesek, mind pedig a nagy befektetési alapok részéről.

A Nissan már áldozatul esett

Öt évvel ezelőtt a Nissant hagyta cserben a DaimlerChrysler egyik napról a másikra. Jürgen Schrempp, a konszern elnöke szerint azért, mert “minden figyelmünket a Daimler és a Chrysler egyesítésére kell fordítanunk”.

Ehhez képest egy évre rá bevásárolta magát a Mitsubishi Motors autógyárba. Az adósságteher alatt nyögő és számos problémával küszködő Nissan pedig új partnerre lelt a francia Renault személyében és virágzó, sikeres autógyárrá nőtte ki magát az együttműködés keretében.

Louis Schweitzer, a Renault elnöke több mint ötmilliárd euróval sietett a Nissan segítségére. Ami ezután történt, az felülmúlt minden várakozást. Carlos Ghosn, a Renault Japánba delegált embere a kulturális és társadalmi, munkaszervezetei különbségek iránt tanúsított kiváló érzékenységgel 20 ezer fő elbocsátását is magában foglaló szigorú takarékossági programot hajtott végre, és nyereségessé tette a Nissant.

Talpraállt

Nagy segítségére voltak Schweitzernek a Volvóval a kilencvenes évek elején lezajlott sikertelen egyesülési kísérlet tapasztalatai is. A franciák ezért nem a fúzió, hanem a mindkét fél önállóságát tiszteletben tartó szövetség mellett tették le a voksot. A számítás maximálisan bejött. A Nissan azóta a világ egyik legnyereségesebb autógyára lett. Tavaly 1,7 milliárd euróval járult hozzá a Renault 2,5 milliárd eurós nettó nyereségéhez, azaz annak 70 százalékát adta. A Renault 44 százalékos Nissan részesedéssel, a Nissan pedig 15 százalékos Renault részesedéssel rendelkezik. Mindkét autógyár 5,4 millió autót adott el tavaly. A közös beszerzési tevékenység és a közösen használt karosszéria platformok (Micra, Clio) szinergikus eredményt kölcsönöztek a gyártásnak. 2010-ig a két gyár tízre kívánja gyarapítani a közösen használt karosszéria platformok, és nyolcra a motorok számát.

Jövőre Ghosn váltja fel Schweitzert a Renault élén, de megtartja a Nissan vezetői posztját is. Schwetzer a felügyelő-bizottság elnöki tisztjében folytatja tevékenységét. Utódjának azt a feladatot tűzte ki, hogy cégeit a világ három legjobb autógyára közé emelje mind a minőség, mind a gyártástechnológia, mind pedig az eredményesség terén.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik