Belföld

Az új EU tagországok az utakra helyezik át az áruszállítás súlypontját

Az új EU-országokban a teherautó-forgalom 1993 óta 96 százalékkal nőtt, miközben a vasúti áruszállítás 25 százalékkal csökkent. Ez a fejlődési irány Szlovénia kivételével az Ausztriával szomszédos új belépőknél is végbement.

Az osztrák közlekedési klub (VCÖ) kedden nyilvánosságra hozott tanulmányából kitűnik, hogy az új belépőknél a teherautó-forgalom az 1993-as 79 milliárd tonnakilométerről 155 milliárd tonnakilométerre nőtt, a vasúti áruszállítás viszont 154 milliárd tonnakilométerről 116 milliárdra csökkent.

Szlovákiában a közúti áruforgalom több mint megnégyszereződött 1993 óta, Csehországban több mint duplájára nőtt. A május 1-jei bővítés után a VCÖ a szomszédos belépő országokból erős forgalomemelkedésre számít.

A klub egyúttal bírálta, hogy Ausztria az ezekből az országokból a teherautó-forgalom várható emelkedése ellenére ugyancsak a közutak építésének ad elsőbbséget a vasútfejlesztéssel szemben. A VCÖ szerint minél jobb az osztrák úthálózat, annál nagyobb a csábítás az Ausztrián keresztül történő közúti áruszállításra.

A klub ezzel kapcsolatban arra figyelmeztett, hogy az EU-bővítés számos előnyét a növekvő teherautó-forgalom okozta hátrányok beárnyékolhatják. Ezért a VCÖ a teherautók hatékonyabb ellenőrzését, az osztrák dízeladó emelését az unió általános szintjére, valamint gyors vasúti sínfejlesztést akar.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik