A brit easyJet, Európa nagyságra második fapados légitársasága az előző év azonos időszakához képest az utasforgalom 16,6 százalékos növekedéséről számolt be a márciusi adatokat ismertetve. Eszerint az elmúlt hónapban a cég 1,997 millió utast szállított.
Ez azért érdekes, mert ezzel a teljesítménnyel megelőzte a legnagyobb európai hagyományos légitársaságot. A British Airways márciusban „csak” 1,933 milliós utasszámot regisztrálhatott európai forgalmában.
Felvették a kesztyűt
A hagyományos légitársaságok – köztük a Malév is – felvették a kesztyűt az egyre népszerűbb “fapadosokkal” szemben. A légitársaságok jegyeinek egy kis százaléka gyakorlatilag eladhatatlan. Nos, az új kampányok arra épülnek, hogy ezeket a jegyeket „fapados áron” kínálják azoknak az utasoknak, akik vállalják az ezzel járó „rugalmasságot”.
Új gépeket vásároltak
Kiugró eredményét az easyJet részben azzal indokolta, hogy a forgalom kezd élénkülni az iraki háború és a SARS-járvány okozta tavalyi megpróbáltatásokat követően. Emellett a társaságnál végrehajtott kapacitásbővítés is érezteti hatását.
A tartósan növekvő tendenciájú utasforgalmi mutatókra alapozva, a társaság folyamatosan bővíti gépparkját. Márciusban négy újabb Airbust vásárolt, ezzel a cég Airbus-flottája 10 gépre bővült.
Nem mindig olcsóbb
Az olcsó jegyárakkal operáló fapados társaság olyan eszközökkel élnek, mint a diszkont áruházak. Ez utóbbiakban a városok szélére zarándokló, s a polchegyek között teljesen magára hagyott vásárló a raktáros és a fuvarozó munkáját elvégezve jut diszkont áron az árukhoz. Nos, a fapadosok sem csupán a repülőtéri és a fedélzeti kiszolgálás elhagyásával spórolnak. Ehhez jön még, hogy olcsóbb, félreeső reptereket használnak, ami az utasok transzfer költségeit növeli.
Az európai fapados piacot vezető ír Ryanair, januárban még csökkenő profitot jósolt magának az idei évre. Mégpedig azért, mert illetékesei úgy vélték, hogy a forgalomnövekedés nem lesz képes kompenzálni a jegyárak átlagosan 11 százalékos csökkentését.
Ezzel szemben most az ír cég az egy évvel ezelőtti azonos időszakhoz képest 51 százalékos utasszám-emelkedést jelentett – 2,14 millió utasra – a márciusi forgalmáról. Ezzel a teljesítménnyel a Ryanair természetesen szintén túlszárnyalta a BA európai utasforgalmát.
Heteken belül budapesti járatok
Az egyetlen magyar fapados, a Wizzair március végén kezdte meg a jegyek online árusítását. Mint azt a cég részéről Kázmér Natasa elmondta, ilyen rövid idő elteltével utasforgalmi tendenciákról nem tudnak beszámolni. Annyit azonban elárult, hogy a katowicei indulással meghirdetett római, milánói, berlini és londoni járatok után néhány héten belül meghirdetik a Budapestről felszálló járataikat is.