Belföld

Cégek és sztrádák – úti gondok

Három külföldi székhelyű sztrádaépítő cég a tenderekről történt kizárásuk miatt tiltakozik. A legnagyobb magyar sztrádagyár, a Vegyépszer pedig minőségi kifogásokat hárít.

Három külföldi székhelyű autópálya-építő – a Habau, a Skanska és az Inzinierski – vitatja az Nemzeti Autópálya (NA) Rt. alkalmatlanságukról hozott döntését, s jogorvoslati eljárást kezdeményezett a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KD).


Hét jogorvoslati kérelem


A KD-hez – lapértesülések szerint – három külföldi székhelyű cég összesen hét jogorvoslati kérelmet nyújtott be az autópálya-építésre kiírt eljárásokkal kapcsolatban. A jogorvoslatokat a közbeszerzések előminősítésén az NA Rt. által alkalmatlannak talált cégek kezdeményezték. A kérelmek érintik az M3-as Nyíregyházát elkerülő, az M35-ös Debrecent elkerülő, a 4-es főút Vecsést és Üllőt elkerülő, valamint az M0-s keleti szektorának az M5 és a 4-es főút közötti szakasza építésére kiírt közbeszerzési eljárásokat.


Az egyik érintett cég, a Habau Hoch- und Tiefbaugesellschaft m.b.H., mely Ausztria harmadik legnagyobb építőipari cége, például a négy eljárás egyikében sem jutott a második fordulóban, mert az NA Rt. szerint nem tudta igazolni 10 kilométer forgalomnak átadott autópálya építését. Hiteles fordítások hiányán bukott el a cseh Skanska, míg az alvállalkozókra vonatkozó előírások nem teljesítése miatt zárták ki a szlovák Inzierski Stavby-t. A jogorvoslatok ügyében leghamarabb ezen a héten várható döntés.


 Saját költségen aszfaltoznak

A kivitelező Vegyépszer visszautasítja a vádakat, de ha mégis szükség lenne rá, saját költségén végzi el a javításokat. Tímár Gyula, a Vegyépszer Rt. elnök-vezérigazgatója úgy nyilatkozott: csak olyan anyagokat használtak, amelyek megfelelő tanúsítvánnyal rendelkeztek, s amelyeket engedélyeztek. Különben is – tette hozzá – a megbízó Nemzeti Autópálya Rt. nem emelt minőségi kifogást.

Újra kell aszfaltozni az M7-est?


Gondok vannak ugyanakkor a legnagyobb hazai „sztrádaépítővel”, a Vegyépszerrel is. Ugyanis minőségi kifogások merültek fel az M3-assal és az M7-essel kapcsolatban – közölte Keller László közpénzügyi államtitkár. Az M7-es sztráda 2002-ben felújított szakaszát akár öt-hat éven belül újra kell aszfaltozni – állítja Keller László közpénzügyi államtitkár. Megítélése szerint a nem megfelelő technológia miatt repedezik az aszfalt, sok helyen megáll a víz, a leállósávok egy-egy szakasza pedig nem elég széles, s emiatt fokozott a balesetveszély. Az államtitkár hivatkozik az Állami Számvevőszék (ÁSZ) korábbi megállapításaira is, amelyek valóban elmarasztalták az M7-es beruházás bizonyos elemeit.  Keller László az M3-as, M30-as autópálya minőségét is kifogásolja: az alapozáshoz piritet használtak, s a kőzet – ha nedvesség éri – kénsavas reakciót produkál, ami tönkreteszi a burkolatot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik