Belföld

McDonald’s – vége az óriásmenük korának

A McDonald's megelégelte, hogy túlsúlyos tengerentúli tinédzserek a céget perlik felesleges kilóik miatt, ezért elhatározta, hogy beszünteti a super-size hasábburgonya és üdítő árusítását.

A fitnesszrajongókat és az egészséges életmód elszánt híveinek egyre népesebb táborát már korábban is igyekezett magához édesgetni a legnagyobb amerikai gyorsétterem-hálózat, a McDonald’s. A folyamat a salátakorszakkal vette kezdetét, majd egyre több csökkentett zsírtartalmú terméket dobott piacra a cég.

Úgy tűnik azonban, hogy mindez kevés volt a teljességhez. Az amerikai cég most bejelentette, hogy az év végéig 13 ezer amerikai McDonald’s gyorsétteremben szünteti meg a super-size hasábburgonya és üdítő forgalmazását. A csökkentett adagok kora az amerikai váltás után éri el Európát is, ahol addig is egy új salátamenüt és egy csirkeszendvicset dobnak a piacra, plusz 725 millió dollárt fektetnek a gyorséttermek felújításába.

A normál is sok

Miközben egyes táplálkozási szakértők üdvözlik a cég csökkentett adagokról szóló bejelentését, mások arra hívják fel a figyelmet, hogy a normál adagok is túl sok kalóriát és a kelleténél több telített zsírsavat tartalmaznak. Az irányzat ugyanakkor a kritkusok szerint is jó, és remélik, hogy rövidesen a konkurencia is követi a példát.

Perre mentek


A cég persze korántsem azért érzi szükségét a megnyesegetett adagok bevezetésének, mert a vevők elégedetlenek lennének az ételadagok méretével, vagy mert egyre több kritika éri az amerikai étkezési szokásokat, ne adj isten csökkent volna a forgalom (éppen ellenkezőleg: a tavalyi gyenge év után idén februárban 20 százalékkal nőtt a forgalom). Sokkal inkább arról van szó, hogy a cég megelégelte, hogy a hízásra hajlamos amerikai kliensek őt teszik felelőssé felesleges kilóikért, és igazukat egyre többen a bíróságon keresik.

Több amerikai tinédzser perelte ugyanis be a céget az utóbbi időben. Mindegyikük azt állította, hogy túlsúlyát a McDonald’s óriásadagjai okozták. A gyorsétterem-hálózatot egyébként nem csupán a tinédzserek vették célba. Morgan Spurlock filmrendező „Super Size me” című szatírája például arról szól, hogy a rendező egy hónapon keresztül minden nap egy McDonald’s-ban étkezik és ezzel 12 kilónyi túlsúlyt vesz magára. (A filmről bővebben itt olvashat!)


A „kevesebb több” jelszava persze elnyerte a tőzsdei elemzők tetszését is. A Standard & Poor’s munkatársa szerint a lépés jól jön a cég kissé megfakult imázsának, és a későbbi peres ügyek is megelőzhetők vele. Ráadásul – véli az elemző, az üzletmenetnek jól jönnek az egyszerűbb és kisebb menük, amelyek persze nem feltétlenül olcsóbbak.


Kevesebbet többért


A csökkentett üdítőméret elvileg a Coca-Colának fájhatna, a cég szóvivője szerint azonban nem volt igazán jelentős a forgalmuk a super-size méretből. Az italgyártó a jövőben inkább olyan, kevésbé ártalmas italokkkal akar megjelenni a piacon, mint a Dasani víz (olvassa el a Dasani vízzel kapcsolatos írásunkat!) vagy a Powerade sportital.


A Coca-Cola persze aligha neheztelhet komoly üzletfelére, hiszen – mintegy példát mutatva – a közelmúltban dobta piacra mini üveges üdítőjét, ami jóval drágább nagyobb testvérénél.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik