Belföld

Állás a neten – hat lépés távolság

Aki idegenkedik a fejvadászoktól, de szeretne állást változtatni, azon egy új amerikai módszer segíthet. Az online társadalmi hálózatok gondolata nagy pezsgést keltett az álláskeresők körében.

Nem az a lényeg, hogy mit tudsz, hanem az, hogy kit ismersz. Ez közhely, de igaz. Akár új állást keres az ember, akár megbízható munkaerőt, minél tágabb az ismeretségi kör, annál nagyobb az esély, hogy akad valaki, aki
Állás a neten – hat lépés távolság 1

segíthet. De mi van, ha már mindenkit felhívtunk, e-maileztünk, találkoztunk, és egyáltalán, mindent megtettünk a zenélő képeslapküldésen kívül, de még mindig semmi?

Ha hihetünk a Linkedin és más társadalmi hálózatokkal foglalkozó honlapok üzemeltetőinek, akkor a következő – vagy inkább az első – lépésünk legyen az, hogy beizzítjuk a böngészőt és elkezdünk csevegni. A stagnáló munkaerőpiacon az online társadalmi hálózatok gondolata meglehetősen nagy pezsgést keltett az álláskeresők, de más felhasználók között is. Az elmúlt egy évben legalább egy tucat új hálózathonlap született.

Piramis

 

Ahogy a tagok felkérik barátaikat és kollégáikat a csatlakozásra, hálózatunk exponenciálisan növekszik. És ezzel szintén exponenciálisan nő a lehetősége annak – legalábbis elméletileg –, hogy találjunk valakit, aki segíthet rálelni álmaink állására, vagy a tökéletes alkalmazottra, esetleg kapcsolatra egy hasznos üzleti partnerhez.  

A barátom barátja…

Ahogy a piacon áttörést hozó Friendster, ezek a honlapok is a “hat áttétel” elvén alapulnak. De míg az főként társkeresőként működik, a később született hasonló webhelyek inkább az üzleti kapcsolatok kialakítására összpontosítanak.

A működési elv a következő: a csatlakozás feltétele egy személyes profil létrehozása, ebben olyan információkat adunk meg, amelyeket meg akarunk osztani a többiekkel. (Az általam megvizsgált hálózathonlapok egyike sem közli a tag személyes információit a jóváhagyása nélkül.) A következő lépés az, amikor levelet küldünk a barátoknak, ismerősöknek, hogy csatlakozzanak, és hozzák létre ők is saját profiljukat a honlapon. Bárki, aki elfogadja a meghívásunkat, a hálózatunk tagja lesz, és ezzel egy áttétellel távolabb lesz tőlünk.

Az elkötelezettek szerint a hálózathonlapok legnagyobb előnye, hogy egyfajta belső szűrőrendszert működtetnek, hiszen meghívásunk alapján csak azok lépnek be a rendszerbe, akikben megbízunk, majd azok, akikben ők megbíznak és így tovább. “Lehetővé teszi nemzetközi hálózatok kiépítét anélkül, hogy az embernek körbe kellene utaznia a világot” – magyarázza Adrian Scott, a ryze.com alapítója.

Két példa

 

Ha önnek pontos elképzelése van arról, hogy milyen állást vagy alkalmazottat szeretne, akkor talán a Linkedin a legjobb kezdet a hálózatépítés megkezdéséhez. Bár az egyik konkurens cég szerint a Linkedin a “hálózati honlapok vidéki klubja”, megjelenése sallangoktól mentes, és szigorúan védi a személyes adatokat. Ha kapcsolatba akarunk lépni egy másik taggal, azt csak úgy lehet megtenni, hogy az illető személyes kapcsolatain át próbáljuk meg, s ők eldöntik, továbbítják-e az üzenetet vagy sem.
A ryze.com “üzleti hálózat” honlapnak titulálja magát; beszélgetésközpontú, és jóval nyitottabb a többi hasonlónál. Minden tag létrehoz egy saját weboldalt – gyakorlatilag egy online önéletrajzot, a szokásos adatokkal: korábbi munkahelyek, tanulmányok, fényképek, sőt írásos referenciák. Minden oldalhoz tartozik egy vendégkönyv, ahol a látogatók üzenetet hagyhatnak és beszélgetéseket kezdeményezhetnek.  

…lehet, hogy pénzt akar

Bár ezek a honlapok azonos elven működnek, a célterületük és a működésük esetenként nagymértékben különbözik. A vezetőket megcélzó Linkedin.com-on például csak fokozatosan lehet elérni az összes szolgáltatást, és csak úgy lehet csatlakozni, ha egy egy tag hív meg bennünket, vagy egy bizonyos szintig már eljutottunk a hálózatépítéssel. Más honlapok azonnal láthatóvá teszik az összes tagot.

Minden ilyen honlap, amit eddig láttam, ingyenes volt. Néhány esetében nem volt világos, hogy tervezik-e a fizetős szolgáltatás bevezetését. Vannak olyanok is, amelyek már felszámolnak bizonyos összeget – havi 10 dollárt – bizonyos szolgáltatásokért. Például a részletes keresésért vagy a bővített taglistáért.

Vigyázat, friss!

Az online társadalmi hálózat viszonylag új jelenség a weben. Január végén sok ilyen honlap még béta teszt formájában létezett, és egyes esetekben még keresték a megoldást, hogyan juthatnak belőle pénzhez. Mielőtt bárhova beküldenénk személyes adatainkat, olvassuk el a honlap adatvédelemre vonatkozó nyilatkozatát és a felhasználói szerződést (user agreement).

Nincs kétség afelől, hogy az internet ideális eszköz a hálózatok építéséhez. Ha óvatosan használjuk az ilyen célra létrehozott honlapokat és átgondoljuk, milyen kapcsolatokat építünk ki, előfordulhat, hogy a következő álláskeresés során a böngésző lesz a legjobb barátunk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik