Belföld

Rómába megy a magyar troli

Magyar trolibuszokkal igyekszik megoldani a városi közlekedés környezetszennyezésének problémáit Róma. Walter Veltroni polgármester csütörtökön mutatta be a sajtónak és a rómaiaknak az új, környezetbarát, energiatakarékos és csöndes járművet, amely majd szeptemberben áll szolgálatba a 90-es gyorsjáraton.

Róma polgármestere csütörtöki sajtóértekezletén emlékeztetett arra, hogy a trolibuszok 32 éves szünet után jelennek meg újra az olasz főváros utcáin, s egy hároméves program keretében a római önkormányzat 240 millió eurót költ tíz trolibuszvonal kiépítésére és üzemeltetésére. Elsőnek a 90-es vonal indul, a Termini pályaudvartól Róma északi kerületeibe, s a járat különlegessége az akkumulátoros hajtás azokon a szakaszokon, ahol a műemlékvédelem nem teszi lehetővé a felsővezeték kiépítését.

Az olasz sajtó képviselői csütörtökön – zuhogó esőben – kis is próbálhatták a zöld-fehér színárnyalatokban pompázó, az ATAC, a római közlekedési vállalat jelképeivel, s természetesen a gyártó, a Ganz és a lengyel Solaris jelképeivel ellátott járművet, amely feltöltött akkumulátoraival rótt köröket a Velence tér, az Ismeretlen Katona sírja körzetében, lévén hogy itt nincsenek kiépített vezetékek. A kék villógókat használó rendőrautók felvezetése még látványosabbá tette a próbaköröket.

Kovács Etelka, a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt. projektmenedzsere az MTI tudósítójának elmondta, hogy a budapesti cég még 2002 nyarán két másik olasz vállalattal együttműködve nyerte el a Róma trolibusz forgalmának újraindítását célzó első vonal komplett kulcsrakész megvalósítását, 54 millió euró (13,2 milliárd forint) értékben. A beruházás magában foglalja a vonal teljes kiépítését felsővezetéki hálózattal és remízzel, a járművek szállítását, valamint öt évig a teljes szerviztevékenység ellátását. Elméletileg a troliknak már tavaly meg kellett volna jelenniük az olasz főváros utcáin, de késett a vezetékek és a remíz kiépítése. A magyar cég viszont eleget tett kötelezettségeinek, az olasz fél már átvett 14 járművet, de azokat egyelőre a magyarországi telephelyeken tárolják, áprilisban érkezhetnek ki Rómába, s májusban megindulhatnak a próbajáratok.

Kalmár István, a Transelektro ügyvezető igazgatója azt emelte ki, hogy a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. – amely a Transelektro Ipari és Kereskedelmi Holding tagvállalata – részesedése az üzletben 11 millió euró (5,1 milliárd forint). Feladata 30 darab 18 m hosszú csuklós, alacsonypadlós, aszinkron-hajtású, légkondicionált trolibuszok leszállítása, amelyek mozgássérültek szállításhoz szükséges rampákkal, emelőszerkezetekkel is el vannak látva. A járműszerkezet gyártója – a magyar fővállalkozó beszállítója – a Solaris Bus and Coach Sp lengyel vállalat (a Neoplan licensze a kocsiszekrény). Egy-egy jármű közel félmillió euróba kerül. Az aszinkron hajtásrendszer egyike a legkorszerűbbeknek, a visszatápláló fékezés és alacsony energia-fogyasztás mellett teljesíti az összes különleges üzemi követelményeket. A Rómában majdan közlekedő magyar trolibuszok sajátossága az akkumulátoros hajtás, ami áramszedő nélküli üzemmódot biztosít a műemlékekben gazdag óvárosi részen.

Kalmár István emlékeztetett arra is, hogy a magyar cég a Solarissal együttműködve a közelmúltban pályázatot nyert tíz darab 12 méteres trolibusz nápolyi szállítására is: a szerződés értéke több mint 5 millió euró. Az utóbbi három évben a GTK Rt. a járműpiac jelentős szereplőjévé vált trolibuszok szállításával Tallinba, Bukarestbe, Landskronába, Rómába, villamosok felújításával Rigában, Budapesten és Moszkvában.

Az ügyvezető igazgató szerint Olaszország nagyon perspektivikus piac, s a magyar cég jelenlétének már komoly, történelmi hagyományai is vannak: 1892-ben Olaszországban a Ganz műszaki gárdájának irányításával valósították meg az első elektromos-energia átvitelt, és 1902-ben a Ganz készítette el az első európai vasút-villamosítást is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik