Gaál hozzátette: a DB – javaslata szerint – egyéves, mintegy 270 millió eurós hitelt nyújtott volna az államnak, aminek visszafizetése után a koncessziós szerződés lejártáig, 2030-ig csak kötvénykibocsátással tudta volna az állam az M5-ös továbbépítését és üzemletetését finanszírozni. A kötvénykibocsátás azzal a hátránnyal is járt volna, hogy ezt a konstrukciót nehéz lett volna módosítani, mivel az összes kötvénytulajdonossal meg kellene egyezni.
Ezzel szemben, a kormány által választott 40 százalékos állami tulajdonszerzés az AKA-ban megoldja az egységes matrica bevezetését az M5-ösön, a Kiskunfélegyházától Szegedig tartó szakasz megépítését 2005 végéig és az adófizetők pénzének megkímélését – hangsúlyozta az államtitkár.
Hangsúlyozta, hogy a kormány által választott megoldás mozgástere lényegesen nagyobb, mivel az tartalmaz egy teljes kivásárlásra vonatkozó opciós jogot a magyar államnak 2006 elejétől 2009 végéig.
Az államtitkár szerint ez a lehetőség azért is kedvező, mert az M5-ös üzemeltetésében szerzett tulajdonosi tapasztalatok függvényében az állam megalapozottabb döntést hozhat arról, hogy megvásárolja-e az AKA Rt. további 60 százalékos részvénycsomagját, vagy sem.
Gaál Gyula megerősítette, hogy a február 5-én az AKA Rt. jelenlegi tulajdonosai és a kormány között aláírt szándéknyilatkozat alapján február végén írják alá az AKA 40 százalékos részvénycsomagjának megvásárlásáról szóló adás-vételi szerződést, majd ezután a koncessziós szerződés módosítását, és ezzel párhuzamosan az AKA Rt. jelenlegi hitelszerződéseinek módosítását is.
Szólt arról, hogy ezután várhatóan március közepétől az összes M5-össel összefüggő szerződést nyilvánosságra hozzák, így addig korlátozottan tud válaszolni a képviselők és a sajtó kérdéseire.
Annyit azonban elárult a több hónapja folyó tárgyalásokról, hogy az AKA Rt. jelenlegi fő tulajdonosai ragaszkodtak ahhoz, hogy megmaradjon 50 százalék feletti tulajdonrészük a társaságban, illetve ettől eltekintettek volna akkor, ha a magyar állam a cég 100 százalékos tulajdonrészét kivásárolja, ám ennek 270 millió eurós ára lényegesen magasabb lett volna, mint a jelenleg kialkudott 40 százalékos 82 millió eurós vételár, amely 100 százalékra visszavetítve egy 207 millió eurós cégértéknek felel meg.
Kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta: a 2006-2009 közötti opciós vételi jog szerint a magyar állam a jelenleg kialkudott 207 millió eurós vételár alapján vásárolhatja meg az AKA Rt.-t. Ebből le kell vonni jelenleg a cég 40 százalékáért kialkudott 82 millió eurót és a fennmaradó 125 millió eurót be kell szorozni az évi 14 százalékos garantált hozammal. Ez azt is jelenti, hogy 2006-ban alacsonyabb összegért lehet az AKA Rt.-t kivásárolni, mint 2009-ben.
Podolák György (MSZP), a bizottság ülését levezető alelnök emlékeztetett arra, hogy a Fidesz vizsgálóbizottság felállítását javasolta az M5-ös kivásárlása ügyében, amelyet az MSZP támogat. Közölte: ennek első ülését az M5-össel kapcsolatos szerződések nyilvánosságra hozatala után célszerű összehívni, amikor már a kormány képviselőinek könnyebb lesz válaszolni a honatyák kérdéseire.