Belföld

Az M5-ös kronológiája

Egy fordulatokban gazdag történetű autópálya kronológiája Schamschulától Csillagig.

Dr. Schamschula György minisztersége idején:

1994. május 2. Koncessziós szerződés aláírása.
Nyertes konzorcium: Bouygues–Bau–MOL–EGIS–SCREG.

A koncessziós szerződés az M5-ös autópálya Budapest-országhatár közötti szakasz finanszírozására, építésére, üzemeltetésére és fenntartására vonatkozik, 35 év időtartamra, a Kiskunfélegyháza-országhatár közötti szakasznak továbbépítésére vonatkozó koncessziós joggal. A koncessziós szerződés többek között rendelkezik továbbá a koncesszor, a koncessziós társaság, valamint a minisztérium jogairól és kötelezettségeiről az építés, az üzemeltetés és fenntartás feltételrendszeréről, az útdíjak meghatározásának elveiről és gyakorlati végrehajtásáról.

július 7. Koncessziós Társaság (AKA Rt. létrehozása)


Dr. Lotz Károly minisztersége idején:

1995. december 11. Hitelszerződés aláírása.
Koncessziós Szerződés I. módosítása. Üzemeltetési Hozzájárulásról szóló Megállapodás aláírása.

13 féléven keresztül, 1993. évi árszinten 9 MFt értékben az állam kezességet vállalt a tervezettnél kisebb forgalom miatti bevételkiesés részleges pótlására. Ennek lejárati határideje 2004. december 31., az ilyen címen kifizetett érték 1993. évi áron összesen 4,5 MdFt.

Készfizető Kezességi Szerződés aláírása.

1996. január 1. Koncessziós Szerződés hatályban lépett, az építés megkezdődik.

1997. január 1. Útdíjszedés megkezdése. (Félig nyitott, kapus rendszerben)

Az útdíjat a Koncessziós Szerződés szerint kell a társaságnak meghatározni, amely az alapárnak inflációt és árfolyam módosulást figyelembe vevő, képlet alapján számított, félévenkénti emelését teszi lehetővé a társaság részére.

1997. december 6. Koncessziós Szerződés II. módosítása. Támogatott Kedvezményes Útdíjakról szóló Megállapodás aláírása.

Kiemelt használói csoportok számára az autópálya használat kedvezményesebbé tétele (helyi lakos kedvezmény, flotta kedvezmény, nagybani piacra szállító kedvezménye, gyakori használó kedvezménye). A díjbevétel kiesésből mindkét fél az ötéves időtartam alatt a minisztérium csökkenő az AKA Rt. növekvő részesedése mellett. 2002. december 31-én lejárt.

1998. június I. fázis (Budapest-Kiskunfélegyháza) elkészülte.

Katona Kálmán minisztersége idején:

1998. december Az AKA Rt részvényeseinek döntése a II. fázis tárgyalásainak megkezdéséről, a Kiskunfélegyháza-Szeged és Szeged-országhatár közötti szakaszok építése.

1999. július 8. Hivatalos ajánlat a II. fázis megépítésére vonatkozólag. Néhány indító tárgyalást követően a Minisztérium a tárgyalásokat szervezeti változások indokával októberben felfüggeszti.

október 7. AKA Rt. javaslatot terjeszt elő a matricás rendszer bevezetésére vonatkozólag, amelyre a Minisztérium részéről választ nem kap.

december 31. A Minisztérium levélben értesíti a szponzorokat, hogy a tárgyalások nem folytathatók a feladatok Minisztérium és az NA Rt. közti pontos megosztásáig.

Nógrádi László minisztersége idején

2000. október 25. AKA Rt. kezdeményezi a Tartalékszámlák feltöltése ügyének rendezését a miniszternél.

dr. Fónagy János minisztersége idején

2000. december 1. A szponzorok ismét levélben fordulnak a miniszterhez, kérve a tárgyalások újrakezdését a II. fázisra vonatkozólag, amelyre válasz nem érkezik.

2001. január 12. AKA Rt. engedélyt kér az inárcsi le- és felhajtóág díjasítására, amelyre választ nem kap.

június 27. Az MFB Rt. veszi át az AKA Rt.-vel való tárgyalások irányítását. A mandátum három témakör tárgyalására szól. Ezek:
• További fázisok építése.
• Egységes autópálya díjfizetési rendszer, ezen belül a matricás díjszedési rendszer M5 autópályán történő alkalmazása.
• Az Üzemeltetési Hozzájárulási Megállapodással összefüggő, az AKA Rt. által kötött Hitelszerződésben szereplő Tartalékszámlák feltöltése.

július 25. Tárgyalás a Minisztérium vezetésével az inárcsi díjfizető létesítmények megvalósításáról.

2001. december AKA Rt. kérelme az általa kötött Hitelszerződés refinanszírozására.

2002. február 7. Az MFB Rt. tárgyalási mandátumát visszaszármaztatja a Minisztériumra.

február 19. AKA Rt. levele az állami kezesség beváltására, a Tartalékszámlák feltöltésével kapcsolatban.

Dr. Csillag István minisztersége idején:

július 4. AKA Rt. megismétli javaslatát a II. fázis megépítésére és a matricás rendszer kompenzáció ellenében történő bevezetésére.

augusztus Miniszteri biztos kinevezése a nyitott kérdések rendezésére.

december A miniszteri biztos megbízatásának vége.

december 4. Az ÁFA 12 %-ról 25 %-ra történő emelésével kapcsolatosan az AKA Rt. bejelenti, hogy ezen lépést hátrányos kormányzati intézkedésnek minősíti. Ezt követően a tárgyalások sikertelen lezárása után az AKA Rt. az ÁFA-emelés mértékével megegyező útdíjemelést hajt végre 2003 februárjában.

december 6. AKA Rt. javaslatot tesz a További Fázisok építésével és az I. fázis lezáratlan ügyeinek tárgyalási csomagjára, melyet követően a tárgyalások megkezdődnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik