Belföld

Útitervek – az unióba egyszerűbb

Stratégiai kérdésekről tárgyalt a kabinet, kevés konkrét döntést hozott. Májustól útlevél nélkül utazhatunk az unióba, Szegedig rögösebb az út. Továbbra sincs döntés az M5-ös ügyében.

A kormány áttekintette a 2006-ig tartó időszak politikai, gazdasági prioritásait – közölte a kormányszóvivő az MTI-vel szerdán, a kabinet estébe nyúló, tízórás munkaülését követően. A tanácskozás előkészítő, stratégiai, tervező kormányülés volt – tette hozzá -, amelyen többek között szóba került Medgyessy Péter, az Országgyűlésben február 16-án elmondandó országértékelő beszéde is. Nem született döntés az M5-ös autópálya kivásárlásának részleteiről.

            A Fidesz kérdései

A Fidesz kezdeményezi az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága rendkívüli ülésének összehívását és Csillag István meghallgatását – közölte a párt gazdasági kabinetje az MTI-vel szerdán. A rendkívüli ülést különösen indokolja az is, hogy a kormány szerdai ülésén sem hozott döntést az M5-ös ügyében – olvasható a Fidesz közleményében.
A közlemény szerint elvárható, hogy az egymásnak ellentmondó kormányzati nyilatkozatok, valamint Gál J. Zoltán bejelentése után, miszerint a kormány piaci hitelből kívánja megvásárolni az M5-ös autópályát, Csillag István válaszoljon az embereket érintő alábbi kérdésekre:
• Milyen feltételekkel kívánja a kormány az M5-ös autópályát megvásárolni?
• Tervezi-e az újbóli koncesszióba adást, s ha igen, ez milyen többletterheket ró majd a polgárokra?
• Miért változott meg a vásárlásra vonatkozó eredeti, Medgyessy Péter által bejelentett elképzelés, miszerint azt a Postabank eladásából származó 100 milliárd forint fedezi?
• Pontosan miből kívánja a kormány az autópályát megvásárolni?
• Hova tűnt a Postabank eladásából származó 100 milliárd forint?
• Emelkedik-e az idén az autópálya-matrica ára?
• Milyen hosszú távú pénzügyi kötelezettségeket vállal a kormány? 

M5 – még keresik a legjobb megoldást

A nap mint nap nyilvánosságra kerülő, egymásnak ellentmondó híresztelések özönében ma sem látunk tisztábban, holott a kormányfő által kitűzött határidő már napokkal ezelőtt letelt. Azon a legutóbbi kormányülésen, amelyen az M5-ös autópálya konkrétan felmerült, még azt határozták el, hogy az állam kivásárolja az autópályát üzemeltető AKA Rt. részvényeit, és az adás-vételi szerződés aláírására legkésőbb január 31-éig sort kell keríteni.

Az elmúlt hetekben kiszivárgott hírek és kormány közeli körökből (is) származó álhírek (emlékezzünk csak Szabó Imre, Pest Megye Közgyűlésének elnöke január 30-ai nyilatkozatára, amelyben már tényként állította, hogy a Magyar Posta megvette az AKA Rt. részvényeit) alapján ugyanakkor ma már az is kétséges, hogy a részleges kivásárlásra futja-e a Postabank-bevételből. Meglehet, bankhitel lesz a finanszírozás forrása, és újfent előtérbe került a korábban már elvetett bérleti megoldás, amely ugyan a legkisebb kiadással járna az idén, viszont sok szakember szerint hosszú távon a legköltségesebb lenne.

Gál J. Zoltán, a gazdasági miniszter beszámolójára hivatkozva közölte: a tárgyalások folyamatosak. “Az M5-ös sztráda március 12-től bekapcsolódik a matricás rendszerbe, 2005 végéig pedig Szegedig megépül” – tette hozzá. A kormányszóvivő az autópálya kivásárlásának részleteiről szóló, különböző sajtóhírekre reagálva elmondta: a kormány a legjobb megoldást fogja választani.

Semmi új – konkrétumok nélkül

A stratégiai kormányülésen (amelyen egyébként részt vett Kuncze Gábor szabaddemokrata pártelnök és Lendvai Ildikó, az MSZP parlamenti frakciójának vezetője is) a tárcák vezetői beszámoltak az év és az egész kormányzati ciklus legfontosabb szakmai és politikai feladatairól. „Ennek alapján az az értékelés született, hogy kiszámítható, következetes és határozott politizálásra van szükség” – fogalmazott Gál J. Zoltán.


Hozzátette: a 2006-ig tartó időszak politikai és gazdaságpolitikai stratégiájának részletei a megszületendő döntésekben tükröződnek majd. „Ennek lényege a növekedés, a fejlődés gyorsítása és a versenyképesség erősítése a gazdaságban” – fűzte hozzá. További lényeges elemként az életkörülmények fokozatos, a gazdaság teljesítményével összhangban lévő javítását, a gyógyítás és a gyógyulás feltételeinek javítását, a szolgáltató állam kiépítését és a versenyképes tudás megszerzéséhez való hozzáférést, valamint az esélyteremtést említette.

Gál J. Zoltán kiemelte a gyűlölködéstől mentes, kiegyensúlyozott közélet megteremtését. Elmondta: szóba került Medgyessy Péter, az Országgyűlésben február 16-án elmondandó országértékelő beszéde. Erről részleteket a szóvivő nem árult el. Annak kapcsán, hogy a sajtóhírek szerint Morvai Krisztina jogász és Göncz Kinga, az egészségügyi tárca politikai államtitkára neve merült fel az MSZP európai parlamenti listáján szereplő Lévai Katalin esélyegyenlőségi miniszter utódjaként, úgy reagált: nem született döntés, ez még nem került szóba.

Az általános irányelvek leszögezésén túl a kormány döntött arról, hogy kezdeményezi a külföldre utazásról szóló, valamint a lakcímnyilvántartásról szóló törvény módosítását annak érdekében, hogy a magyar állampolgárok a csatlakozást követően útlevél helyett személyi igazolvánnyal is utazhassanak az uniós országokba. „Május elsejét követően nem szükséges útiokmányt igényelni az EU-n belüli utazáshoz” – közölte Gál J. Zoltán,

Ajánlott videó

Olvasói sztorik